"אדם שמאבד את עבודתו בגיל מבוגר נידון לנידוי משוק העבודה"

"אדם שמאבד את עבודתו בגיל מבוגר נידון לנידוי משוק העבודה"

נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה הנחתה היום (ד') פאנל בכנס דה מרקר 2021, שעסק באפליית הגיל בתעסוקה בישראל. 82% מבני 45 ויותר חשים מופלים

שיתוף

כנס דה מרקר 2021, אירוע שנתי הדן בעתידה של הכלכלה בישראל בעשור הבא, עסק היום בין היתר בסוגיית האפליה על רקע גיל שעלתה לכותרות מדורי הקריירה בחודשים האחרונים.

סביב "שולחן עגול" דנו הנוכחים בתופעת האפליה, בהנחייתה של נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת, עו"ד ציונה קניג-אמיר.

"כל אחד ואחת מאתנו יגיע ליום בו הוא יישפט לא על פי כישוריו, ניסיונו, והתאמתו לתפקיד, אלא על פי גילו בלבד. מדובר בתופעה מסוכנת שאסור להתעלם ממנה, בייחוד בעולם בו תוחלת החיים עולה, ואדם שמאבד את עבודתו בגיל מבוגר נידון לנידוי משוק העבודה ומהיכולת לפרנס את עצמו" אמרה קניג-אמיר בדיון.

על סמך עדותה, בשנת 2011 חל גידול במספר הפניות לנציבות על רקע אפליה מחמת גיל, ועמדו על 12% מכלל הפניות לנציבות. גם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הציגה בנתוניה את האפליה הקשה. נמצא שבעוד שבגילאים 25-54 שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נע בין 75% ל-78%, בגילאים 55-64 חלה צניחה חדה – רק 56% משתתפים בכוח העבודה.

סקר מעסיקים שערכה נציבות השוויון בשנת 2011 מצביע גם הוא על הבעיה הקשה. מן הסקר עולה ש- 82.4% מהנשאלים חשו שאנשים מבוגרים, מעל גיל  45, מופלים בשוק העבודה. סקר עובדים שערכה הנציבות בשנת 2010 העלה כי גם לדעת העובדים הקבוצה המופלית ביותר היא אנשים מבוגרים. 80.6% מהנשאלים חשו כי עובדים מבוגרים מופלים בשוק העבודה.

 

יריד תעסוקה למבוגרים

לאחרונה התקיים בעיר דימונה יריד תעסוקה ייעודי למבוגרים שעוד לא הגיעו לגמלאות. במרכז העיר הוקם מתחם ייעודי לדורשי עבודה בני 60 ויותר, על סף הפנסיה, ועוד עשרות דוכני מעסיקים, מרביתם חברות מוצרי צריכה בצד ביתן מושקע של שירות התעסוקה. את האירוע פקדו אלפים בודדים של מתעניינים.

ביתני החברות נבנו תחת אוהלי ענק ייחודיים, ובתוכם שמות מוכרים כמו פריגו, בזק אונליין, ישרוטל, פתאל, אקרשטיין תעשיות ואחרות.

בנוסף, הופעל כאמור מתחם ייחודי וייעודי עבור דורשי עבודה בני יותר מ-60, בשיתוף המשרד לאזרחים ותיקים, במסגרתו ניתנו שירותים ממוקדים לפלח גיל זה לרבות פרויקטים לגישור בין דורי, בו השתתפו חברי תנועות הנוער וסייעו בהכוונת דורשי עבודה. בסך הכל הוצעו ביריד כ-1,000 משרות.

 

"לא יוצאים לפנסיה בגיל 45"

בראיון לחדשות HRus שפורסם כאן בתחילת אפריל, נדרשה חברת הכנסת ליה שמטוב לסוגיה העדינה. לדברי שמטוב, "בגיל 45 אף אחד לא יוצא לפנסיה מוקדמת. יוצאים אחרי גיל 55 עובדים שעבדו יותר מ-30 שנה. בדיון שדולת הגמלאים שנערך החודש דיברנו על אנשים בגיל 45 ומעלה שפוטרו שלא מרצונם. בעל כרחם. זה קורה בהיי-טק שרוצים אנשים יותר צעירים. יש קבוצה נוספת המאופיינת באנשים המחליפים כל הזמן מקומות עבודה ובגיל 45 ויותר קשה נורא למצוא. לא משנה אם הוא עם תואר או בלי.

"קבוצה שלישית של חתך הגיל הזה", ממשיכה שמטוב, "מחולקת לכמה תתי קבוצות. יש לדוגמה מפעלים שעושים עיבוד מתכות. מפעלים כאלה קיימים יותר מ-20 שנה. מי העובדים שם? הם בגילאי 45 ומעלה. צעירים לא רוצים לעבוד במקומות האלה. כולם אומרים שהעולם שייך לצעירים, אבל במקומות כאלה הם לא רוצים לעבוד. לפי החוק, אסור למעסיק לא לקבל לעבודה אנשים בגיל 45 פלוס רק מחמת גילם. אם משרה מתפנה ומועמדים שולחים קורות חיים, המעסיק צריך לקחת מישהו לא לפי הגיל", אמרה חברת הכנסת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה