אבטלה – הסכנה הגלובלית הגדולה ביותר

אבטלה – הסכנה הגלובלית הגדולה ביותר

אבטלה ותת-תעסוקה הן גורם הסיכון הגלובלי השני בחומרתו ב-2014, כך על פי פורום הכלכלה העולמי WEF

שיתוף
אבטלה

אבטלה

עבור דוח הסיכונים הגלובלי של 2014, ה-WEF התייעץ עם 700 מומחים גלובליים שדירגו 31 סיכונים ברמה בינלאומית העלולים לגרום להשפעה שלילית משמעותית למדינות ולתעשיות. "אבטלה/תת-תעסוקה מבנית גבוהה" הייתה גורם הסיכון השני בחשיבותו אחרי "משבר פיסקלי בכלכלות מפתח" ומקום אחד לפני "משבר מים".

הדוח של WEF מזהיר מפני יצירתו של "דור אבוד", אם חינוך אקדמי ומקצועי לא יוטמעו טוב יותר על מנת להבטיח שכישוריהם של האנשים הצעירים יתאימו לדרישותיהן של משרות העתיד. הדוח גם מעלה את הסברה שיכולתו של הדור הצעיר להשתמש במדיה חדשה אינו נרתם על ידי התעשייה.

נושא האבטלה נחשב לגורם סיכון כבר מספר שנים. השנה הוא הגיע למקום השני ברשימה, אבל כבר משנת 2007 האבטלה ממוקמת בין חמש הסיבות הראשיות לדאגה כגורם סיכון גלובלי, הן בהיבט של שכיחות והן בהיבט של מידת ההשפעה.

הדירוג, אומרים מומחים, תואם את האופן שבו התפתח שוק העבודה בעולם כולו. ככל שהמשבר הלך והתארך, כך גדלה גם הבעיה של תעסוקה מבנית. ככל שהמשבר ימשיך להתארך, יהיה קשה יותר להתמודד איתו, כך ציין איאן ברינקלי, הכלכלן הראשי של קרן העבודה הבריטית. הוא אמר שתת-תעסוקה הייתה מקור גדול יותר לדאגה בשווקים מתפתחים, אבל כעת הבעיה מתפשטת. בבריטניה למשל, מספר האנשים שעובדים במשרה חלקית ומעוניינים לעבור למשרה מלאה שובר שיאים.

העולם לא שייך לצעירים
הדוח מעלה את החשש שעלייה הגוברת של שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה תהווה נטל פיננסי על דור של עובדים צעירים בעלי כישורים גבוהים מדי. מחברי הדוח מצטטים מחקר של ארגון העבודה העולמי שעל פיו לאנשים בני פחות מ-30 בכלכלות מתקדמות יש סיכויים רבים יותר מאשר לבני 30 ומעלה לקבל משרות שהם מוכשרים מדי עבורן, מה שבסופו של דבר מתבטא בתחלופת משרות תכופה. אנשים צעירים בשווקים בוגרים נאבקים על פחות משרות ונאלצים לתמוך באוכלוסייה מזדקנת. בשווקים המתפתחים המצב שונה. שם יש יותר משרות פתוחות וכוח העבודה עדיין לא רכש את מערכת הכישורים הבסיסית שנדרשת לו מנת לענות על הדרישה.

ישראל היא מקרה מעט שונה. היא אינה דומה לשווקים המתפתחים מפני שהאוכלוסייה כאן משכילה יחסית ואם יש מחסור בידיים עובדות, הוא קיים רק בחלק קטן מהמגזרים. שיעור האבטלה כנראה גבוה הרבה יותר ממה שעליו מצהירה הממשלה (ולו בשל אותם אנשים שאינם רשומים בלשכות התעסוקה), אך נמוך מזה שבאירופה. עם זאת, האוכלוסייה בישראל עדיין אינה מזדקנת כמו במדינות אירופה תודות לשיעור הילודה הגבוה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה