שפת הגוף של המועמד בראיון העבודה

שפת הגוף של המועמד בראיון העבודה

הביטוי "זה לא מה שאתה אומר, אלא מה שאתה עושה" לא יכול להיות נכון יותר מאשר בראיון עבודה

שיתוף
טלי גרשוני. צילום: מימון ישיר

טלי גרשוני. צילום: מימון ישיר

לשפת הגוף של המועמד יכולה להיות השפעה משמעותית על איך הוא נתפש אצל המראיין ולכן עליו להיות מודע לכך מהרגע בו הוא צעד דרך הדלת.

עמידה נכונה ויציבה של המועמד, ישיבה זקופה וקשר עין אופטימלי במהלך הראיון, ישפיעו על החלטת המראיין בסופו של דבר, אם לקבלו לתפקיד.

על השפעת שפת הגוף של המועמדים על ראיון העבודה, אומרת טלי גרשוני, מנהלת הגיוס של מימון ישיר: "שפת הגוף בראיון חשובה אך במידה. שפת הגוף הינה אינדיקטור, אחד מיני רבים, אך יש וחשוב לנקוט במשנה זהירות בפרשנות אופיו של אדם רק עפ"י שפת גופו. שפת הגוף באה לידי ביטוי מרגע כניסת המועמד לחברה, דרך צורת ההמתנה לראיון ובמהלך הראיון ועד לסיומו."

גרשוני עובדת בחברת מימון ישיר מזה עשור, ואחראית בין היתר לראיונות עם המועמדים. "כאחראית על הגיוסים בחברה, חשוב לי מאד לתת תחושה נעימה למרואיין. הראיון מתנהל כשיחה כאשר המטרה היא להכיר את המועמד בצורה המיטבית בפרק הזמן הקצר יחסית של הראיון. כמו כן, אווירה נינוחה לטעמי, תסייע למועמד להיות במיטבו". אומרת גרשוני.

מה שפת הגוף של המרואיין מלמדת אותך לגביו?

"היא מספקת רמזים בדבר אופיו של האדם. הרמז מאפשר למראיין לשער השערות אותן הוא יבדוק באמצעות מגוון שאלות במהלך הראיון.

מראיין בעל אינטגריטי מקצועי צריך להסתכל על שפת הגוף כחלק ממכלול של רמזים אותם יקבל מהמועמד.

כמו כן, נכון ראוי ונכון להסתכל על הדברים בפריזמה קצת יותר רחבה: ישיבה בשילוב ידיים לא בהכרח תעיד על היות המועמד אדם סגור , אלא יכולה להעיד על חוסר ניסיון בראיונות. את הדבר ינסה המראיין לבדוק במהלך הראיון.

למרואיינים הייתי ממליצה לתת את הדעת על שפת גופם בראיון אך לא לשים על כך את העיקר. נכון יהיה שיתמקדו במסרים המילוליים שהם מעבירים".

מה שפת הגוף של המרואיין מעידה לגבי אופיו?

"שפת הגוף תהווה עבורי רק השערה בדבר אופיו של המועמד, וככזו אינה מעידה בצורה גורפת על אופיו של המועמד. יחד עם זאת היא מאפשרת להעלות השערות אותן ניתן לבדוק ולתקף במהלך הריאיון באמצעות שאלות מובנות וכלליות שנשאלות במספר ורסיות.

קבלת החלטה בדבר קבלת מועמד לעבודה חייבת להיות מגובה בשאלות מובנות + שאלות פתוחות , וכן – אפשר להסתייע בשפת הגוף של המועמד אך בזהירות יתירה ובהתאמה לתפקיד.

ישנם מועמדים ששפת גופם תעמוד בקנה אחד עם אופיים ויש כאלה ששפת גופם פשוט תעיד על חוסר ניסיונם בראיונות או רצון חזק להרשים. במילים אחרות, לא יהיה בכך כדי להעיד על אופיים ובסופו של דבר ההחלטה בדבר קבלת מועמד תינתן עם לקיחה בחשבון של מכלול התשובות הנאמרות וגם המסרים הלא-מילוליים שעלו בראיון".

כיצד את בוחנת את שפת הגוף והמימיקה של המועמד במהלך ראיון העבודה? לאילו פרמטרים תשימי לב במיוחד?

"בהמשך לנאמר קודם, כל דבר שאני מקבלת מהמועמד, החל משפת גופו וכלה במסרים סמויים וגלויים, מהווים לי אינדיקטור לבחינת תכונותיו של המועמד, ובהתאם – בחינת התאמתו לתפקיד המוצע.
כלל המסרים הללו הינם הדרך לבחון את התאמת המועמד והייתי נזהרת ממתן משקל יתר לכל אחד מהם.

שפת גופו של המועמד יכולה לבוא לידי ביטוי במספר אופנים ואתן כמה דוגמאות לכך:

מועמד שמשפיל מבט חלק נכבד מהריאיון יכול להעיד על היותו ביישן או מופנם. וארחיב בעניין: אם הדבר מופיע רק בתחילת הריאיון אך עם הימשך הריאיון המועמד יותר מישיר מבט , אזי לא אזקוף זאת לחובתו.
סייג נוסף – אם המועמד מתמיין לתפקיד שאינו כולל עבודת ממשקים , לא אתייחס לכך
כרלבנטי ולהפך, מועמד שנדרש לעבוד מול משקים – הדבר יכול להוות בעיה, ואבחן את התאמתו לתפקיד סביב הנושא הזה.

ישיבה עם ידיים משולבות – ניתן לראות זאת כ"סגירות" ובאותה מידה ניתן לפרש זאת כחוסר ניסיון בראיונות , סיטואציה שבהגדרתה היא סיטואציה מלחיצה. אוודא זאת במספר שאלות עוקבות המתייחסות להתנהגותו של המועמד במצבים שונים

סבר פנים רציני מאד / ללא חיוך – בפרשנות המידית ניתן יהיה לפרש זאת כ"נוקשות". לעומת זאת, מועמד שמחייך כל הריאיון, אבחן אם מדובר בהתנהגות רצייתית או חולשה מסוימת נוכח סמכות.

לכאורה מדובר בסממנים ברורים שיכולים להטות את הכף בקבלה לעבודה אך תמיד אשלב שאלות מובנות וההחלטה תתקבל באמצעות שילוב מסרים מילוליים ושפת גופו".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה