חמישה שלבים ליצירת צוות מעולה

חמישה שלבים ליצירת צוות מעולה

צוות מוצלח סובב סביב שני מרכיבים: נשמה ומטרה, ויש חמישה שלבים בהתפתחותו

שיתוף
בניית תרבות ארגונית

בניית תרבות ארגונית

רוב המחקר והמאמרים בנושא פיתוח צוותים מתמקדים במה שהצוות צריך להשיג או בדינמיקת צוות בריאה, כך גורס פול קייזר, מנכ"ל חברת Engage Consulting שפועלת בכמה מדינות בעולם. בטור שלו באתר משאבי אנוש  talentculture.com הוא מסביר שלדעתו אחד אינו יכול ללכת בלי השני ושיש שני אלמנטים לצוותים בעלי ביצועים גבוהים: מטרה ונשמה. שניהם יחד יוצרים ספירלה מתמשכת ומתרחבת. הם כמו יין ויאנג – שני כוחות הפוכים שאינם יכולים להתקיים האחד בלי השני.

המטרה היא הצד ה"קשה". היא מבטיחה שיש את היכולות והמוחיות הנחוצים ושהצוות יכול להשיג את המטרות שאליהן הוא שואף. הנשמה היא הצד ה"רך" של הצוות. היא תומכת בדינמיקת צוות בריאה. הספירלה עצמה כוללת חמישה שלבים שלוקחים את הצוות מקונצפציה לביקורת על ביצועיו. כדי שעבודת צוות תהיה בלב ליבה של התרבות הארגונית אצלכם, עליכם להכיר את השלבים הללו ולעבוד על פיהם.

  • שלב סגול. מטרה: לבחור את הצוות הנכון. נשמה: לשבור את הקרח. הצעד הראשון של כל צוות מצטיין הוא לחבר את האנשים הנכונים ולגרום להם לחוש נוח זה עם זה. בנקודה הזאת, אנשי הצוות כפרטים אינם חושבים על המטרה שעליהם להשיג ואיך ישיגו אותה. במקום זאת הם מתמקדים רק בהיכרות אחד עם השני ובלוודא שנוצרת סינרגיה.

 

  • שלב כחול. מטרה: יצירה משותפת של מטרה לשאוף אליה. נשמה: צלילת עומק אישית. בשלב הזה מגדירים את המשימה שעל הצוות למלא, שלה יש משמעות משותפת והיא גדולה יותר מכל חבר צוות נפרד והיא גם הניצוץ שמדליק את האש של הקיום המשותף הזה. המטרה חייבת להיות שאפתנית ולדחוף את האנשים אל מעבר לאזור הנוחות שלהם. עליהם להאמין שהם יכולים לבטוח זה בזה ברמה האישית ולהתמסר לחלוטין להצלחת הצוות.

 

  • שלב ירוק. מטרה: התאמת האסטרטגיה הנכונה. נשמה: מיסוד דרכי עבודה. זהו השלב האחרון בהכנת הצוות. כולם מבינים היכן הם נמצאים, היכן הם רוצים להיות ומסכימים מי הולך לעשות מה, כדי להגיע לשם. ביחד הם מייסדים אסטרטגיה שתוביל אל היעד השאפתני יחד עם האופן שבו ישפיעו לחיוב על בעלי המניות. הם צריכים גם להחליט איך ינהלו מצבים שבהם הצוות אינו עובד בדרך שבה הוא אמור לעבוד.

     

  • שלב צהוב. מטרה: להביא תוצאות. נשמה: לטפל בקונפליקטים ולנהל אותם. בשלב הזה הצוות עובר לפעילות מלאה וכל חבר צוות מתרגם את המחויבות לפעולה. כולם מוחזקים אחראים והכול שקוף. מובן שמטרות שאפתניות אינן ניתנות להשגה ללא מידה מסוימת של מחלוקת. על כל פנים, צוות חזק יוצר כוח מתוך ההבדלים הללו ומאמין במתן יד עוזרת תוך הנאה.

     

  • שלב כתום. מטרה: ללמוד ולשמור. נשמה: לחגוג ולצמוח. כדי לצמוח יש לבקר כל תהליך בזמן שאנשים לומדים וצומחים מהטעויות של עצמם. בשלב הזה ניתנת לצוות ההזדמנות לשנות את האסטרטגיה כנדרש. ייתכן שחברי צוות יעזבו ואחרים יצטרפו. הכול קשור למשוב קולקטיבי שאינו אישי וניתן על מנת לעזור לאנשים ובכך לסייע לצוות לצמוח.

סמנכ"ל/ית משאבי אנוש? הירשם/הירשמי עוד היום לפורום סמנכלי HR – פרטים והרשמה כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה