שכיר או פרילנסר: האם כעת יעלה שיעור הפרילנסרים בארגונים

שכיר או פרילנסר: האם כעת יעלה שיעור הפרילנסרים בארגונים

שיתוף

מגזר הפרילנסרים, כמו כל בעלי העסקים הקטנים מרגישים על בשרם בתקופה זו של משבר הקורונה את החסרונות הלא פשוטים הגלומים במעמד הפרילנסר, ובראשם, העובדה שפרילנסרים אינם זכאים לדמי אבטלה וברוב המקרים גם לא למענקים בפעימות השונות.

ולמרות הכול, רובם המוחלט של הפרילנסרים ימשיכו לעבוד במתכונת זו, בין אם משום שאין להם ברירה בגלל מצב של ביקוש מועט מדי לשכירים במקצועם, או משום שמחוייבות לארגון אחד ויחיד אינה עומדת מבחינתם על הפרק.   

כך או כך, ארגונים שנאלצים כיום לפטר עובדים בחוסר ברירה, ובכל זאת זקוקים לעובדים שיפעילו פונקציות מסויימות בארגון, יכולים למלא את המחסור על ידי פרילנסרים.

נזכיר, כי פרילנסר עובד ללא יחסי עובד מעסיק. הוא אמנם יכול להחליט בכל רגע נתון שהוא מפסיק לעבוד עם הארגון, אבל בה בעת, הארגון מצידו אינו מחוייב כלפי הפרילנסר בכל עלויות השכר הנובעות מתנאים סוציאליים, דבר שיכול לחסוך כסף רב לארגון.

יתר על כן, העובדה שארגון יכול לשכור בעלי מיומנויות על פי הצורך, בלי עלויות גיוס, בלי לבזבז זמן על הליך הגיוס, ובלי שהעסקת העובד כרוכה ביחסי עובד מעסיק, אמורה להוות  תמריץ חשוב ביותר עבור הארגונים.

סביר להניח שדווקא עכשיו, כשארגונים נאלצים לכווץ תקציבים, הם יעדיפו לשכור פרילנסרים על פני עובדים במשרה מלאה, כדי לעמוד בדרישות לאספקת מוצרים ושירותים.

בצד העובדים, יתכן שיהיו כעת לא מעט עובדים שיצטרפו אל שורות מועסקי הפרילנס, בין אם מחוסר ברירה, או משום שהבינו שתפקיד של שכיר לא בהכרח מספק בטחון כלכלי ארוך טווח, כפי שנהוג לחשוב.  

יש סיבות רבות נוספות לכך שעובדים שכירים רבים יעשו חושבים ויחליטו ללכת על אופציית הפרילנס.

אחת מהן לדוגמה היא הגמישות. כלומר, העובדה שעבודתו של הפרילנסר יכולה להתבצע מביתו ושהוא יכול להרשות לעצמו לוח זמנים גמיש יותר.

סיבה נוספת נעצה בכך שהפרילנסר יכול לבחור את הארגון או הארגונים שאיתם הוא רוצה לעבוד.

סיבה אחרת היא שהפרילנסר יכול לבנות לעצמו רשת בטחון מסוג אחר: במקום רשת בטחון של מקום עבודה מסודר עם כל התנאים ושעות קבועות, הפרילנסר יכול ליצור לעצמו רשת בטחון כלכלי של כמה לקוחות שמולם הוא עוד. כך, גם אם חלק מלקוחותיו יקלעו לקשיים ולא יוכלו לספק לו עבודה, תמיד יהיו לו לקוחות נוספים שיהוו מקור פרנסה.

כאן חשוב לציין, כי כדי שהארגון אכן יהיה פטור מעלויות השכר ומיחסי העובד מעסיק, יש צורך לוודא שהפרילנסר הוא אכן עצמאי, ולא עובד שכיר, שמקבל את שכרו כנגד חשבונית.

זכרו כי בתי הדין לעבודה יודעים היטב להבחין בין התחמקות מתשלום זכויות סוציאליות ובעיקר זכויות המגן שבהן, לבין עבודה מול קבלן עצמאי באמת.

איך יודעים: פרילנסר שהינו עצמאי הוא לא רק עובד שמגיש חשבוניות, אלא הוא גם מנהל את רישומיו בעצמו או על ידי מייצג, מול ראשות המיסים וביטוח לאומי.

ארגון שרוצה להיות בטוח שהוא אינו עובר על החוק, כלומר אינו מעסיק עובד שכיר כנגד חשבונית, צריך לדרוש מהפרילנסר אישורים מרשות המיסים על ניהול תיקים, וכמו כן פטור מניכוי מס במקור. בהיעדר אישור כזה, על הארגון לקזז את מס ההכנסה מהתשלום לפרילנסר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה