שיתוף

"למידה היא לא משהו שאת\ה יכול\ה לסיים. תפיסת ה-LLL (ר"ת: Life Long Learningׁ) מרחיבה את הגדרת המושג 'למידה' ומעודדת מימוש הזדמנויות ללמידה בכל מקום ובכל זמן, תוך שילוב מגוון סוגי למידה", דברים אלה אומרות נטע פור אייזנברג ואמירה יעקב, ממחלקת למידה הדרכה ופיתוח מנהלים ב'כללית', לקראת הרצאתן בנושא: תפיסת הלמידה המתמדת (Life Long Learning), בכנס ההדרכה השנתי של HRus. הכנס, שנושאו השנה הוא "מהפיכת הלמידה הדיגיטלית בארגונים", יתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

"גיוון תמהיל הלמידה יכול לכלול: פורמלי או א-פורמלי; בסביבת העבודה או מחוצה לה; ביוזמת העובד או ביוזמת הארגון; עצמי, או קבוצתי או חברתי; כחלק מתהליך הלמידה או כחלק מתהליך עבודה; פרונטאלי או מתוקשב", מסבירות נטע פור אייזנברג ואמירה יעקב.

"תרבות של למידה מתמדת מעודדת את טיפוח הלמידה הבלתי פורמאלית בנוסף ללמידה הפורמאלית, בדמות הרבה אירועי למידה קטנים המתקיימים לאורך השנה, בהשתתפות כלל העובדים והמנהלים. תהליכים המתבצעים ברובם בשטח בשיטות למידה מגוונות וחווייתיות, מעודדים למידה האחד מהשני ושיתופי פעולה, בפגישות בין עמיתים, בממשקים, ביחידות ובמוסדות.

"בלמידה שכזאת, התכנים עוסקים גם בתהליכי עבודה, בידע מקצועי ומערכתי, והם נבחרים על ידי המנהלים בהתאם לצרכי הלמידה של יחידתם. תכניות הלמידה מובלות על ידי המנהלים הממונים הישירים".

למה כדאי ליישם למידה מתמדת?

"יש 10 סיבות מהותיות לכך שכדאי ליישם למידה מתמדת:

1. "שמירה על מקצוענות: בעולם דינמי, אשר כמות הידע בו היא עצומה ומשתנה במהירות, שיטות ההדרכה המסורתיות כבר אינן מספיקות ואינן מאפשרות לשמור על רמת מקצוענות גבוהה.

2. "יישום: תשומות שהושקעו בלומדים דרך תהליכי הדרכה הולכות ונשחקות כאשר אין תהליכי למידה שממשיכים לאחר תהליך ההדרכה.

3. "עדכניות: 'זמן המדף' של תוצרי למידה הולך ומתקצר, והופך חלק מתוצרי הלמידה הקלאסיים שרמת האפקטיביות שלהם נמוכה יותר. הלמידה המתמדת מאפשרת גמישות, מהירות וענייניות, משום שהיא מאפשרת הפרדה בין התוכן לבין תשתיות ושיטות הלמידה. בעוד שייצור התוכן ותחזוקתו מופקדים בידי הקהילה המקצועית, התשתיות ושיטות הלמידה מופקדות בידי אנשי הלמידה בארגון.

4. "לקיחת אחריות: הלמידה המתמדת מרחיבה את מעגל האנשים שלוקחים אחריות על הלמידה. מדובר בראש ובראשונה בממונים ישירים, וכן הקהילה המקצועית בעצמה ואפילו העובד שאחראי על ההתפתחות האישית שלו.

5. "פניות: הטענה הרווחת היא: למי יש זמן ללמוד. נעשה קשה יותר לשחרר עובדים להדרכות וקשה להגיע אל כל העובדים. ואף על פי כן, אפשר להגביר את היקפי הלמידה האישיים והארגוניים בעזרת הלמידה המתמדת, מכיוון שהם קרובים יותר לעבודה, קצרים יותר, רלוונטיים יותר ומובלים על ידי המנהלים והקהילה עצמה.

6. "תזמון ותכנים: הלמידה המתמדת מאפשרת שיבוץ תהליכי למידה כחלק משגרת העבודה. תהליכים אלו קרובים יותר לעבודה ויכולים להיות הרבה יותר קצרים. בדרך כלל הם כוללים יותר תכנים הנגזרים מהעבודה השוטפת, וניתן לזמן אליהם רק את מי שזה רלוונטי עבורו ובעיתוי המתאים. סוגים כאלו של תהליכי למידה לא תמיד נתפסים כ'למידה', אלא כתהליכי ניהול או שיפור.

7. "אפקטיביות: ככלל, הרבה תהליכי למידה קטנים הפרוסים על ציר הזמן, הינם אפקטיביים יותר מאשר אירועי הדרכה ארוכים אך פחותים במספרם.

8. "פיתוח אישי וצוותי: למידה מאפשרת חיבור בין פיתוח אישי לפיתוח צוותי, הרבה יותר מהדרכה.

9. "פרסונליזציה: התאמה של תכני הלמידה ושיטות הלמידה ללומד הבודד או לצוות היא אפקטיבית הרבה יותר, והיא פחות זמינה בהדרכות.

10. "קהילות לומדות: הלמידה המתמדת מאפשרת יצירת קהילות לומדות שמשתפות בידע פרקטי ויישומי, שפותרות ביחד בעיות משותפות, ושמקדמות רעיונות ומיזמים חדשים".

מהן המטרות שהצבתם לעצמכם במחלקת למידה הדרכה ופיתוח מנהלים ב'כללית'?

"ב'כללית' אימצנו את תפיסת הלמידה המתמדת כתפיסת העבודה היישומית של המחלקה. בכך רצינו להשיג שלושה דברים", מסבירות אמירה יעקב ונטע פור אייזנברג, לקראת הרצאתן בכנס ההדרכה השנתי:

1. "הגברת אפקטיביות ויעילות הלמידה לשם שיפור ביצועים.
2. "מימוש הזדמנויות ללמידה מחוץ לכיתה.
3. "עידוד תרבות ואקלים של למידה מתמדת: Life Long Learning".

מהם כיווני הפעולה שלכם?

"אנחנו פועלים בכל הערוצים אותם הזכרתי, וכבר עכשיו נהנים מתוצרים ומניצני פירות של התוצרים שפיתחנו".

מהי התרומה של כל אלה ומהן ההשלכות?

"ניתן לראות את התרומה וההשלכות בכמה מישורים: עלייה בשביעות הרצון של העובדים מההשקעה בהם; היכרות בין אישית של העובדים עם עמיתיהם ממוסדות אחרים; גיבוש צוותי; ניצנים ראשונים לפתיחות כלפי התפתחות אישית כגון העשרת תפקיד ו\או רוטציות, ותכנון עתידי".

איך אתם מתכוונים להמשיך את תרבות הלמידה המתמדת, לדייק ולהעמיק אותה?

"כדי להשיג זאת אנחנו מבצעים כמה דברים: בדיקת אפקטיביות ושביעות רצון, הטמעת תפיסת ה'נבחרת', כאשר כל אחד לומד ומלמד, חיזוק תהליכי ההוקרה, וטיוב מודל העבודה והתמיכה".

מה תציגו בהרצאה בכנס ההדרכה השנתי?

"בהרצאתנו בכנס נציג בהרחבה את אחד המהלכים שיזמנו בחטיבת הכספים ש ה'כללית' בעקבות אימוץ תפיסת 'הלמידה המתמדת' בחטיבה".

תוכלו לפגוש את נטע פור אייזנברג ואמירה יעקב ולשמוע עוד על נושא הרצאתן, בכנס ההדרכה השנתי של HRus, שיתקיים ב-13 בנובמבר בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה