זו התחלה של חברות נפלאה?

זו התחלה של חברות נפלאה?

מגייסים משתמשים בפייסבוק לאיסוף מידע על מועמדים. מנהלת האבטחה בפייסבוק מזהירה: "ננקוט אמצעים חריפים, ניזום חקיקה מונעת ואפילו נסגור חשבונות!"

שיתוף
גיוס עובדים
גיוס עובדים

גיוס ברשתות חברתיות הפך לטרנד החם של עולם ה-HR. מגייסים פותחים קבוצות, פונים למועמדים פוטנציאליים ומפרסים משרות רלוונטיות… עד כאן הכול טוב ויפה. אבל מה קורה כאשר מגייסים עושים שימוש בפרופילים של מועמדים כדי לאסוף מידע שלא קיים בקורות החיים? השימוש ברשתות החברתיות ובעיקר בטוויטר ובפייסבוק הפך כלי בידי המגייסים לאיסוף מידע 'אישי' וחלק מהם לא בוחלים בשום אמצעי. כאשר כרטיס המועמד מאובטח וחסום בפני גולשי הרשת שאינם חברים – הם דורשים ממנו לאשר אותם כחברים או למסור את הסיסמה שלו לחשבון.

בשבוע שעבר דיווחנו לכם כאן, ב-HRus, על היוזמה של נבחרי ציבור ממדינות מרילנד ואלינוי, להעביר חוק האוסר על מנהלי גיוס ומנהלים מקצועיים 'לחטט' בפרופיל המועמד/עובד כנגד רצונו.

כעת, מי שמרים את הכפפה הוא לא אחר מאשר הנהלת פייסבוק. מנהלת יחידת האבטחה בפייסבוק – ארין אייג'ן התראיינה למערכת HR Report ואמרה: "בחודשים האחרונים התקבלו תלונות רבות של חברים ברשת, הטוענים שמעסיקים ומנהלי גיוס עושים שימוש במידע האישי שלהם כדי לבחון את מועמדותם לתפקיד. דפוסי ההתנהגות הללו מנוגדים לחלוטין לערכי הפרטיות הנהוגים ברשת החברתית! מנהלי הגיוס העושים שימוש לרעה באתר פוגעים הן במועמד והן בחברים שלו – הם מפרים את זכותם לפרטיות."

על פי אייג'ן, מעסיק שחודר לפרטיותו של מועמד ולפרטיותם של קבוצת חבריו ובני משפחותיהם, לא רק פוגע במועמד – הוא בעצמו מסתכן. אייג'ן: "ברגע שהמגייס חודר לכרטיס האישי של מועמד הוא יכול לדלות עליו פרטים שהוא כמגייס לא אמור לדעת", בכך מתכוונת אייג'ן כמובן לנושאים 'רגישים' כמו קבוצת גיל, סטאטוס משפחתי, אוריינטציה מינית, מצב בריאותי ועוד. "במקרה הזה, באם המגייס נחשף לפרטים 'רגישים' והוא בוחר שלא להעסיק את המועמד, אז המועמד יכול לתבוע אותו בגין אפליה תעסוקתית. למגייסים לא תמיד יש את הכלים להתמודד עם מידע לו הם נחשפים ברשת החברתית כמו למשל חשד לפעילות לא חוקית או קשר עם גורמים עבריינים."

על פי אייג'ן, המגייסים עושים שימוש בפייסבוק כדי לקבל מידע נוסף על המועמד, מעבר לקורות החיים הסטנדרטיים, שם כל פרט נמסר מתוך הסכמה מלאה של המועמד. כאשר המגייס חודר למידע אישי ברשת החברתית, אין לו את הכלים לנתח את המידע ואין לו סמכות או זכות לעשות בו שימוש ובנוסף, זה הופך לא רק את המועמד לחשוף אלא גם את המגייס לחשוף לתביעות.

ארין אייג'ן, מנהלת יחידת אבטחה בפייסבוק, ביקשה להעביר לציבור המגייסים מסר חשוב: "שידול והפעלת לחצים לאשר חברות ו/או למסור סיסמה לחשבון בפייסבוק היא עברת אבטחה. פייסבוק נערכת לקחת את נושא של אבטחת מידע [אבטחת פרטי משתמש] לצעד הבא. בין אם נצטרך לערב נבחרי ציבור כדי שישפיעו באמצעות חקיקה ובין אם נאלץ להגיש כתבי אישום ואפילו לסגור חשבונות של מגייסים – פייסבוק תנקוט בכל אמצעי כדי לספק לחבריה – רשת ביטחון אולטימטיבית."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה