שיתוף

הנושא של שמירה על פרטיות העובד והגבולות הדקים והלא ברורים שבין פיקוח על עובד לבין הפרה של פרטיותו תמיד היה נושא מורכב שיש צורך להקפיד עליו כדי לא לחשוף את הארגון לתביעות.

אבל עם המעבר לעבודה מהבית, בין אם במודל ההיברידי או לעבודה מהבית בצורה מלאה, התחדדה עוד יותר הסוגייה של פרטיות העובד.

מצד אחד, ארגונים רוצים שתהיה להם גישה אל מחשביהם של העובדים מהבית כדי לוודא שהם אכן עובדים במהלך היום שעבורו משלמים להם, בפרט אם הם עובדים שעות נוספות שיש לשלם תמורתן.

מצד שני, נשאלת השאלה באיזו מידה ניתן לפקח על מחשבו של העובד שעובד מביתו, לאילו מחיצות ותיקיות במחשבו של העובד מותר למעסיק להכנס ואיך מיישמים טכנולוגיה שתפקח רק על השעות שבהן העובד משתמש במחשב לצורך עבודה, בניגוד לשעות הפנאי שבהן הוא משתמשת במחשב לצרכי פנאי.

בנוסף על כך, יש חשיבות מכרעת גם לניטור מחשביהם של העובדים מהבית לצרכי אבטחת מידע. אנשי ה-IT של המעסיק צריכים להיות מסוגלים לזהות ניסיונות פריצה אל מחשבו של העובד או ממחשבו של העובד לרשת הארגונית.

כך או כך, בין אם מסיבות של אבטחה או מסיבות של פיקוח על הפרודוקטיביות, ניטור מקום העבודה הפך לדרישה קריטית, ובה בעת דרישה לא פחות קריטית היא ביצוע הפיקוח בצורה שקופה כדי להגן על פרטיות העובדים.

זכויות הפרטיות של העובדים הן כללים המגבילים את האופן שבו המעסיק יכול לפקח על עובד, בין אם במקום העבודה או בביתו כלומר ממקום מרוחק.

ראשית, יש להתייחס לכל הנתונים האישיים של עובד ומשפחתו כפרטיים וסודיים כדי למנוע בעיות פרטיות.

שנית, על המעסיק להיות מודע למגבלות שחלות עליו על פי חוק. לדוגמה, החוק אוסר על המעסיק להכנס לחשבון הטלפון הנייד של העובד.

כמו כן החוק אוסר על המעסיק להכנס אל חשבונות המדיה החברתית של העובד, גם אם החשבון הפרטי של העובד ברשת חברתית כלשהי, הינו פתוח על גבי צג המחשב.

כניסה בלתי מורשית של מעסיק אל החשבונות הפרטיים של העובד ברשתות החברתיות, או אל הטלפון של העובד, עלולה להגיע לכדי תביעה והמעסיק ימצא עצמו משלם לעובד פיצויים בגין פגיעה בפרטיותו.

בסיכומו של דבר, מעסיקים עשויים לרצות לבצע מעקב אחר פעילות העובד כדי לפקח על הפרודוקטיביות שלו ולהגבירה, למשל על ידי תוכנות לניהול ביצועים.

בד בבד הם עשויים לרצות לנטר את הפעילות המתבצעת במחשב שלו (המחשב שהעובד משתמש בו לעבודה) גם לצרכים של אבטחת המידע.  

מצד שני, עובד שמעוניין לעבוד מהבית צריך לדעת, שבצד הציפייה הסבירה שלו לפרטיות, עליו להבין שהמעסיק צריך לדאוג לאינטרס העסקי הלגיטימי שלו לניטור העבודה, ועליו לצפות לפיקוח וניטור פעילותו השייכת לעבודה.

יש 6 כללים בסיסיים שעל המעסיק לנהוג על פיהם בכל הנודע לשמירה על פרטיותו של העובד:

1 להגן על מידע סודי של עובד.

2 להשתמש בנתונים רק למטרה המיועדת להם.

3 להגביל את המעקב האלקטרוני לנושאי עבודה בלבד.

4 להגביל את מעקב מצלמות האבטחה (לגבי עובדים שעובדים מהמשרד).

5 ליישם מדיניות ניטור עובדים באופן שיעסוק אך ורק בעבודתם.

6 להשתמש בתוכנות ידידותיות לעובדים לצורך ניהול הפרודוקטיביות שלהם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה