שיתוף

פרדוקס שיעורי האבטלה הנמוכים מאי פעם בצד היעדר בטחון פיננסי ותעסוקתי יציב: מחקר של חברת המחקרים האמריקאית גאלופ מצביע על כך, שעל אף שיעור האבטלה הנמוכים, אמריקאים רבים אינם מצליחים למצוא עבודה המספקת להם הכנסה וביטחון פיננסי יציב.

מהמחקר עולה, כי כ-40% בלבד מכלל העובדים האמריקאים, עובדים בסוגי משרות שנחשבים לקריירה טובה שמהווה גם מקור פרנסה טוב, מאפשרת להם להתקדם ולשפר את עתידם עם הזמן, ומעניקה להם בטחון תעסוקתי.

לא מדובר בהכרח על משרה בחברה מסויימת אחת, אלא בסוגי משרות ותפקידים שמאפשרים להם, גם כאשר הם עוברים מארגון אחד לאחר, לקבל תמיד משרות טובות שמספקות להם בטחון כלכלי ותעסוקתי.

מנגד, רוב האמריקאים מג'נגלים הרבה מאוד עבודות במתכונת פרילנס, עם מעט הזדמנויות לקידום ולשיפור מצבם הכלכלי.

בישראל נהוג לחשוב שהעבודה בחברות סטארט-אפ טכנולוגיות מהווה מקור הכנסה מבטיח לאורך שנים.

אלא שלמרות השכר הגבוה והטבות המפליגות שמעניקות חברות הסטרט אפ לעובדיהן, כל הטוב הזה הוא מוגבל בזמן.

סטרט אפ שאוזל לו הכסף ולא מצליח לגייס כסף נוסף על פני זמן, לא יכול להוות מקור הכנסה לאורך זמן.

החוקרים של גאלופ מציינים, כי רוב הסטרט אפים נכשלים בתחילת דרכם. זאת ועוד, גם הסטרט אפים שכן מצליחים, נמכרים פעמים רבות לחברות גדולות יותר ובמסגרת המכירה, נדרשות החברות, פעמים רבות, לפטר עובדים רבים בעיקר עובדי מנהלה.  

מהמחקר של גאלופ עולה, כי רק חברות הייטק שהצליחו לעבור את שלוש השנים הראשונות והגיעו להכנסות שנתיות של כ-20 מיליון דולר לפחות, הן בעלות סיכוי טוב לצמוח ופוטנציאל ליצור מקומות עבודה טובים יותר לטווח הארוך.

ועם זאת, גם עובדים בחברות הייטק שהחברה שעבדו בה נסגרה או שהם פוטרו על רקע של תפקידים כפולים בעקבות מכירה, ימצאו בדרך כלל עבודה משתלמת אחרת בתוך זמן קצר יחסית.  

מדו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא השכר הממוצע ברוטו למשרת שכיר של עובדים ישראלים בחודש אוקטובר 2019 עולה, כי השכר הממוצע למשרת שכיר בחודש אוקטובר הסתכם ב-10,510 שקלים.

בענף המידע והתקשורת (שענף ההייטק מהווה חלק משמעותי בו) השכר הממוצע לשכיר עומד על 21,535 שקלים, בענף שירותי חשמל ומים שירותי ביוב וטיהור וטיפול בפסולת השכר הממוצע למשרת שכיר עמד על 18,30 שקלים, בענף שירותים פיננסיים ושירותי ביטוח עמד השכר הממוצע למשרת שכיר על 16,404 שקלים, ובענף השירותים המקצועיים, המדעיים והטכניים הסתכם השכר הממוצע למשרת שכיר באוקטובר 2019 ב-14,579 שקל.

בסיכומו של דבר, במשק הישראלי (באוקטובר 2019) היו שמונה ענפים בהם השכר הממוצע למשרת שכיר היה מעל לשכר הממוצע במשק, ותשעה ענפים בהם השכר הממוצע למשרת שכיר היה נמוך מהשכר הממוצע במשק.

שכר ממוצע לשכיר – באוקטובר. מקור: למ"ס

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה