האם לאנשים יפים קל יותר להתקבל לעבודה? תלוי היכן

האם לאנשים יפים קל יותר להתקבל לעבודה? תלוי היכן

מחקרים מראים כי ההטיה של גיוס אנשים אטרקטיביים היא הרבה יותר מסובכת ממה שחושבים

שיתוף
אמהות מובילות איזון

אמהות מובילות איזון

גוף גדל והולך של מחקרים הראה כי אנשים בעלי מראה אטרקטיבי זוכים להכל: הם יוצאים ליותר דייטים, נוטים יותר להתקבל למקומות עבודה, להרוויח יותר כסף, ולהתחבב על עמיתיהם. אותם מחקרים הראו כי יש לאנשים יפים סיכוי גדול יותר להתקדם בעבודה ולהרוויח יותר, מאנשים פחות אטרקטיביים.

עם זאת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת של אישיות ופסיכולוגיה חברתית (Journal of Personality and Psychology ) הראה כי ישנם מקומות עבודה בהם להיראות טוב עשוי לפעול נגדך.

מתברר, שאנשים אטרקטיביים נמצאים בחסרון ניכר כשמדובר בקבלה לעבודה במשרות פחות רצויות. על פי המחקר החדש, אנשים לא רק מגייסים אנשים אטרקטיביים כי הם (במודע או שלא במודע) מעדיפים אותם – אלא חושבים במקומם פעמים רבות ועבור משרות מסוימות יבחרו באנשים אטרקטיביים פחות, כיוון שהמגייסים סבורים שלאנשים היפים לא יהיה די עניין ועקביות בהן.

הממצא הזה הוא חדשני בכך שהוא אומר שאנחנו לא "פשוט מעדיפים" להיות אנושיים סביב אנשים אטרקטיביים, אנחנו גם עובדים באופן פעיל כדי להציב אנשים מושכים בעמדות טובות יותר, כי אנחנו חושבים שהם יהיו מרוצים יותר בתפקידים כאלה.
חוקרים מבית הספר לעסקים של לונדון העריכו את השפעת האטרקטיביות הפיזית על החלטות גיוס בהתבסס על ארבעה ניסויים, שכללו למעלה מ- 750 משתתפים, כולל סטודנטים ואנשי משאבי אנוש.

בכל הניסויים, הוצגו בפני המשתתפים תצלומים של שני מועמדים פוטנציאליים, אחד מושך מבחינה קונבנציונלית ואחד מושך באופן מסורתי, ולאחר מכן שאלו שאלות כדי למדוד את התפישות לגבי מידת הזכאות של המועמדים השונים לתוצאות טובות.
מחקרים קודמים הראו כי חלק מהעיסוקים נחשבים לרצויים פחות או יותר, בהתאם לאופן שבו הם מספקים את הצרכים הפנימיים של אנשים (למשל, עניין בעבודה והשפעה חברתית) וצרכים חיצוניים (למשל תמריצים כספיים ויוקרה תעסוקתית). קריטריון זה שימש במחקר זה כדי להבחין בין אפשרויות העבודה ההיפותטיות. העבודות הרצויות יותר כללו עבודות של מנהל, מנהל פרויקטים או התמחות ב- IT, והמשימות הפחות רצויות כללו תפקידים כעובד/ת מחסן, סוכנ/ת בית או נציג/ת שירות לקוחות.

בשלושה מתוך ארבעת הניסויים, נשאלו המשתתפים האם הם היו מעסיקים את שני המועמדים למשרות פחות ופחות רצויות. ובתוך כל השלושה, הם נטו יותר להעסיק את המועמדים האטרקטיביים למשרות הרצויות יותר. עם זאת, הם היו בפחות סבירות לשכור את האנשים האטרקטיביים עבור עבודות פחות רצויות.

לדברי הסופרת מרגרט לי, דוקטורנטית בהתנהגות ארגונית בבית הספר לעסקים של לונדון, ע"פ הפרסומים: "מצאנו שאנשים תופשים אנשים מושכים כמרגישים יותר זכאים לתוצאות טובות מאשר אנשים לא מושכים. זה הוביל את המשתתפים להניח כי מועמדים אטרקטיביים יהיו פחות מרוצים מעבודה כסוכני בית לדוגמה. אם כי כל המשתתפים, ללא קשר לאטרקטיביות, יהיו מרוצים מעבודה כגון מנהל. לכן, בבחירת הבחירה למשרה לא רצויה, סביר יותר שמקבלי ההחלטות יבחרו את האדם הבלתי מושך על פני האדם האטרקטיבי".

בהתבסס על מחקר קודם, התחזית היא שמקבלי ההחלטות נוטים לבחור מועמדים אטרקטיביים בכל החלטות הבחירה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה