שיתוף

הצורך של עולם הארגונים להגביר את קצב המעבר לרובוטיקה ובינה מלאכותית מלווה כל העת מהחשש להיעלמותן של משרות רבות שכיום מבוצעות על ידי בני אדם.

אם לפני כמה שנים דובר על רובוטים שיחליפו בעיקר את עובדי הייצור ואת שאר העובדים שמבצעים עבודה מונוטונית שאינה דורשת יצירתיות, הרי שכיום מתהפכת החרב גם מעל ראשיהם של בעלי מקצועות שדורשים ידע וחשיבה, מעבר לטכניקה פשוטה.

ככל שענף הרובוטיקה מתפתח ופורץ לתחומים חדשים, כך גוברת השאלה: האם רובוטים ידירו את העובדים האנושיים ממגוון רחב של משרות ותפקידים, או שיתהווה מצב בו הרובוטים יעבדו לצידם של העובדים האנושיים ולמעשה יהפכו את עבודתם פשוטה, קלה ואולי גם משתלמת יותר בהיבט של שכר לשעה.

אחד המחקרים שבוצעו על ידי חברת המחקרים העולמית מקינזי, בדק באילו מקצועות יכולים הרובוטים להחליף את בני האדם, ובאילו מקצועות הם לא יוכלו להחליף עובדים אנושיים, לפחות ב-50 השנים הקרובות.

מהמחקר עולה, כי הרובוטיקה והבינה המלאכותית יכולות לבצע כ-45% מהתפקידים המבוצעים על ידי בני האדם, לרבות תפקידים שיש בהם מרכיב טכני שניתן לביצוע אוטומטי.

עוד עולה מהמחקרים של מקינזי, כי במהלך העשור הקרוב, יעברו כ-30% מהתפקידים והמשרות לידי רובוטים.

ממחקרים אחרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי יותר מ-72% מהמנהלים הבכירים חושבים שבחמש השנים הקרובות תוענק עדיפות גבוהה מאוד לכל מה שקשור למעבר מוצלח לעבר עבודה משולבת של בינה מלאכותית עם יכולות אנושיות.

כ-500 מנהלים בכירים מעסקים בינוניים וגדולים השתתפו בסקר, שבו טענו כ-93% מהם, כי הם חשים צורך להתחיל באופן יזום בהיערכות לקראת כניסתן של הרובוטיקה והבינה המלאכותית כבר ב-2019.

מחקרים אחרים מצביעים על כך שב-20 השנים הקרובות יחל תהליך שבמסגרתו יעברו כ-50% משרות ותפקידים לידי רובוטים.

המשמעות היא, שאם ב-20 השנים הקרובות לא יווצרו משרות חדשות בתפקידים מסוגים חדשים שלא היו עד היום, הרי שכמחצית מהעובדים בעולם יאבדו את מקור פרנסתם בתוך תקופה זו.

כבר היום ניתן לראות ניצנים ראשונים לקראת החלפת הרובוטים את בעלי התפקידים שעובדים עם קהל, למשל, לרבות בנקאים, אנשי מכירות ואנשי שירות לקוחות במגוון תחומים.

המשמעות היא, שעובדים אנושיים יאלצו ללמוד מקצועות שנדרשת בהם יצירתיות רבה מאוד, מהסוג שרובוטים עדיין לא מסוגלים לייצר.

במילים אחרות, המשך העסקתם של עובדים אנושיים יהיה תלוי במידה רבה ביכולתם של העובדים האנושיים ללמוד במהירות מיומנויות חדשות, ולהתמחות בתפקידים שדורשים יכולות ומיומנויות יוצאי דופן.

החדשות הטובות הן שהחוקרים של מקינזי מאמינים, כי הגברת קצב כניסתם של הרובוטים לשוק העבודה לא תיצור אובדן טוטלי של מקומות עבודה לבני אדם, תוך הגברת האבטלה.

לדעתם, התפקידים שימלאו עובדים אנושיים יעבור מהפך מהותי: יותר ויותר עובדים יצליחו לרכוש מיומנויות באופן עצמאי, ועובדים אנושיים יוכלו בסופו של דבר למלא תפקידים שדורשים פחות מאמץ, פחות שעות עבודה ויותר חשיבה יצירתית.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. התמונה בתחילת המאמר למעלה – חופשית? אפשר להעתיק אותה?

  2. לא, כל התמונות במאמרים (אלא אם צויין אחרת) הן תמונות ברישיון מאתר – shutterstock. ניתן לרכוש רישיון שימוש להן באתר עצמו.

השאר תגובה