השטח לא מבין שאנחנו בנקודת מפנה ארגונית!

השטח לא מבין שאנחנו בנקודת מפנה ארגונית!

מיכל בלאט: "עולם העבודה החדש טומן הזדמנות נדירה למנהלי משאבי אנוש. לא עוד של שותפים תומכים אלא של מובילי השינוי!"

שיתוף

מיכל בלאט, בעלים משותפים בקבוצת "בלאט לפידות" ומנכ"לית "בלאט לפידות ייעוץ וניהול שינויים", נשאה הרצאה במסגרת יום העיון בנושא פתרונות לניהול משאבי אנוש שהתקיים ב-27 במאי במשרדי אורקל בהרצליה.

ליום העיון הגיעו מנהלי משאבי אנוש מכל שלושת המגזרים, כאשר הדגש היה לבנות פלטפורמה ייעודית למנהלי משאבי אנוש בכירים ומנוסים מארגונים המעסיקים למעלה מ-200 עובדים. לסיקור האירוע לחץ/לחצי כאןבסיום האירוע, ביקשתי ממיכל בלאט לסכם את החוויה שלה מתוך הפידבקים, השאלות ובכלל, ההתרשמות הכללית שלה מתוך האינטראקציה עם הקהל.

מיכל בלאט:
התחושה שלי היא שהשטח לא מבין שאנחנו בנקודת מפנה. מנהלי משאבי אנוש חשים שיש שינוי, יש תזוזה, הסטאטוס קוו מתערער, האיזון נפגע… גם מנכ"לים מבינים שמשהו זז אבל הם לא יודעים איך להתמודד עם התמורה הזו. למנהלי משאבי אנוש לא ברור כי השינוי בעידן הנוכחי התגלגל לפתחם ועליהם להוביל את הארגון באופן מותאם למהפכה הנוכחית.

אנחנו בעולם עבודה חדש. עולם שמביא איתו כללי משחק חדשים. כללי המשחק השונים, מדברים על ארגון הרבה יותר שטוח, בדגש על: שקיפות, פתיחות, שיתופי פעולה… העידן הנוכחי הוא עידן של עובדים שצריך לנהל אותם אחרת כי אם לא, אנחנו נפסיד אותם ואת היתרונות העסקיים שהם מביאים אתם. הגישה הרואה בעובדים מהעידן המודרני: "אגואיסטים, מפונקים, רואים רק את עצמם" היא גישה לעומתית שמביאה לנתק בין העובדים לארגון.

בהיבט של מחלקות משאבי אנוש, יש כאן הזדמנות נדירה להרים את הכפפה ולהבין שהשינוי כבר כאן והוא באחריותנו. אנחנו, כאנשי משאבי אנוש מקצועיים, היחידים שמחזיקים את הידע כיצד לנהל את השינוי הזה. לנו היכולת לייצר איזון חדש ודינמי בנוגע לגיוס-שימור, ניוד-קריירה, הסכמים ועוד… משאבי אנוש עוברים מגוף שנותן תמיכה ושותף תומך בתהליכים, למי שניצבים מול הזדמנות להוביל, ליזום למנף. זה צעד מקצועי ענק. אנשי משאבי אנוש מקצועיים שירימו את הכפפה וינצלו את המצב לטובתם יצליחו להבטיח לארגון שלהם יתרון במשחק העסקי.

מחלקות משאבי אנוש צריכות לראות את התמונה השלמה, לזהות הזדמנויות במגמות החדשות בעולם החדש. בדומה לגוגל ולאפל ששמרו על יתרון מובהק באמצעות התחדשות מתמדת ומתן מענה משתנה לצרכים של הלקוחות, גם הארגונים צריכים לבין לאן אנשים הולכים, לנצל לטובה את השינויים והתמורות בעולם המודרני באמצעות קריאת מפה והיערכות דינמית לתמורות. גוגל ואפל הצליחו כי הן היו מסוגלות לזהות שינוי, להבין אותו, לקבל את השינוי ולראות איך אפשר לצבור יתרון באמצעותו. למנהלי משאבי אנוש יכולת לראות את הארגון כמכלול!

מהמפגש שלי עם מנהלי משאבי אנוש בכירים, באירוע הנוכחי ובכלל במפגשים שלי עם חברי הקהילה, אני מזהה מגמה חיובית של הסתכלות על הארגון כמכלול. מנהלי משאבי אנוש לא מכוונים יותר פנימה לעובדים בארגון אלא רואים באותה תמונה גם את השירות, הלקוח, העובדים, המוצר, האסטרטגיה העסקית וכו'. הכול חלקים של אותו פאזל. אין הפרדה בין ניהול העובד בהיבט ה"משאבי אנוש" לבין ניהול השירות או ניהול הפן המכירתי. הכול עובד ביחד. המשאב האנושי הוא המשאב היקר והחשוב ביותר, הכול מתנקז סביבו, והכול קורה יחד. לכן, ארגונים צריכים להיות מסוגלים לנהל את כל המערכות יחד. הראיה ההוליסטית הזו דורשת מענה משלה וכאן נכנס לתמונה הענן….

תגובה 1

  1. הדברים שנכתבו כאן נכונים, ישנו שינוי ומנהלי מש"א אכן יכולים לראות את הארגון כמכלול שלם. הם גם יושבים אל שולחן ההנהלה (ברוב המקרים) ומעורבים בתהליכים עסקיים. אבל עדין נפקד מקומם בקבלת ההחלטות. מנהלי מש"א רבים לא מעוניינים להכיר את הביזנס ממש, להבין את האילוצים והלחצים את תהליכי העבודה המגוונים בחברות ובוודאי לא את המהלכים הפיננסיים שהם בלתי נפרדים מכל עסק. ומי זה השטח ? האם אלה אנשי מש"א או בכירים אחרים בארגון ? אני מוצאת שאנשי מש"א עדין צריכים להשתמש ב"כל הכח" כדי להדחף, להיות שם, לעסוק בפוליטיקה ארגונית (במובן החיובי של המילה) כדי להשפיע. ארוכה הדרך מאד אבל מי שרוצה להשפיע ומוכנה להפשיל שרוולים, עכשיו זמן ראוי מאי פעם !

השאר תגובה