שיתוף

הפיטורים ההמוניים שחווה שוק העבודה ב-2020, יחד עם הוצאתם לחופשות ללא תשלום (חל"ת) של המוני עובדים ובעיקר, היעדר הוודאות של שיעור ניכר מהעובדים השכירים, בנוגע ליכולתם להתפרנס בטווח הארוך, הביאו עובדים רבים לשנות לחשוב מחדש על הקריירה שלהם ולנסות להבין איך ניתן להמנע מחזרה על מצב אי הוודאות המתמשך.

חלקם פנו לתחומי עיסוק אחרים מאלו שהם עסקו בהם עד תחילת 2020, אחרים הפכו לפרילנסרים במטרה לעבוד עם מגוון גדול יותר של ארגונים במקום להסתמך על ארגון אחד בלבד, ויש עובדים שהחליטו לשים דגש חזק על התפתחות מקצועית במטרה להגדיל את הביקוש ליכולותיהם ולמיומנויות שלהם.  

בכל פעם שנוצר שיבוש בשוק מסויים, ובעיקר כאשר יש כל כך הרבה עזיבות כפי שקרה במהלך 2020 ו-2021, מקומות עבודה חווים טלטלה.

היום כבר נראה די ברור ששני הלקחים המרכזיים שניתן להפיק מההתרחשויות בשנתיים האחרונות בשוק העבודה הם אלה: האחד הוא העובדה שעובדים ישארו נאמנים למקום עבודה שיציע להם מסלול התפתחות אמיתי שיאפשר להם לרכוש מיומנויות שהינן קריטיות לעתידם.

והשני הוא שמנהלים מיומנים ומוכשרים, בעלי כושר מנהיגות שנשארים בארגון, יכולים למשוך אליו טלנטים ולהניע את העובדים לביצועים גבוהים יותר, גם בתקופות משבר.

זאת עוד, בין כל המהפיכות הבולטות שמאפיינות את המשבר הנוכחי בולטת מהפיכת העבודה מהבית. יותר ויותר עובדים כבר דורשים כיום לעבוד מהבית לפחות בחלק מימי השבוע.

יתרה מכך, הנכונות חסרת התקדים של עובדים להתפטר ממקום העבודה מדיר שינה מעיניהם של מנהלים בדרגים הבכירים ביותר בחברות.

וכאשר מנהלים נמצאים במצב של אי וודאות לגבי יכולתם לשמר את העובדים הקיימים ולגייס עובדים חדשים, אחד הגורמים הקבועים שיכולים לתת ודאות מסויימת שאינם משתנים הוא האפשרויות שהארגון יכול לפתוח בפני העובדים (והמועמדים) בכל מה שקשור להתפתחותם המקצועית.

היכולת להתפתח מבחינה מקצועית היא אחד העוגנים שעובדים שואפים לקבל כדי להגן על עצמם מפני היעדר תעסוקה עתידית.

לכן, עובדים יעזבו חברות בקלות שלא מספקות להם את האפשרות להתפתח ולצמוח, וינהרו אל חברות שכן מאפשרות להם זאת.

מסקר שערכה חברת המחקרים האמריקאית גאלופ במשותף עם ענקית הקמעונאות האמריקאית אמזון באמצע 2021 עולה, כי כ-57% מהעובדים בארה"ב רוצים לעדכן ולשדרג את כישוריהם ומיומנויותיהם וכ-48% ישקלו להחליף עבודה כדי לעשות זאת.

עוד עולה מהסקר, כי עובדים בגילאי 18 עד 24 רואים בהטבה של התפתחות מקצועית חשיבות גדולה יותר מאשר תוכנית פנסיה טובה, מספר ימי חופשת מחלה, ביטוח חיים ומספר ימי חופשה שנתית.

זאת ועוד, מהסקר עולה, כי כ-53 אחוזים מהעובדים בגילאי 55 ומעלה מחשיבים את האפשרות לפיתוח המיומנויות כבעלת חשיבות גדולה  מאוד.

מהסקר עולה, כי הסיבה הנפוצה ביותר לכך שאנשים מחליפים עבודה היא היעדר הזדמנויות לצמיחה בקריירה.

בימים אלה מפרסמות חברות אמריקאיות רבות את כוונתן לפתח ולהשביח את המיומנויות של עובדיהן כהטבה שמאפשרת להם להיות הרבה יותר תחרותיים בשוק העבודה. זהו אחד הדברים הראשונים שהחברות מדגישות בעת ראיונות העבודה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה