הסתיימה השביתה במשק; שטייניץ: "תיקון גדול והיסטורי"

הסתיימה השביתה במשק; שטייניץ: "תיקון גדול והיסטורי"

שכר המינימום החדש של עובדי הקבלן: 4,500 שקלים ותנאים סוציאליים משופרים. לפניכם עיקר ההסכמות שהושגו הלילה

שיתוף
עופר עיני יו

תמה השביתה הכללית במשק.

בתום חמישה ימי שבתון, הודיעו הבוקר (א') משרד האוצר וההסתדרות כי הגיעו להסכמות במהלך הלילה ולובנו חילוקי הדעות המהותיים והאחרונים שנותרו.

ההסכם החדש כולל שיפור בתנאים הסוציאליים של עובדי הקבלן במגזר הציבורי ובכללם הגדלת ההפרשות לפנסיה (1% מעביד ושיעור זהה לעובד), זכאות לפנסיה מהיום הראשון, ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר מעין זה לעובדים הקבועים, הפרשה לקרן השתלמות בשיעור של 7.5%, שי לחג המותאם לתשורות המחולקות לעובדי המדינה והגדלת דמי הבראה.

 שכר המינימום של עובדי הקבלן יעמוד על 4,500 שקלים.

סלע המחלוקת שעליו דנו הצדדים במהלך סוף השבוע, נגע לסעיף שכונה "כתף אל כתף" במגזר הפר המשווה את תנאי עובד הקבלן לעמיתו עובד החברה. העסקתם של אלו תיבחן בתום תשעה חודשי העסקה באופן פרטני על ידי ועדה, שתחליט אם לקלוט אותו כעובד מן המניין. אם הוחלט לא לקלוט את אותו עובד, אסור למדינה להעסיק במקומו עובד קבלן.

במקביל, התחייבה ההסתדרות לשמור על "שקט תעשייתי" למשך שלוש שנים. עם זאת, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני הבהיר כי "ההסתדרות לא הבטיחה שקט תעשייתי בסוגיית קליטת העובדים".

 בנוסף, הוסיפה המדינה 120 פקחים למשרד התמ"ת שייועדו לאכיפת תנאי העבודה של העובדים החלשים על מנת להבטיח את מימוש מלוא הזכויות המגיעות לעובדים. בכך. ההסתדרות התחייבה ל"שקט תעשייתי" למשך 3 שנים.

עוד נקבע כי בהתאם להבטחת שר האוצר, תקלוט המדינה 150 עובדים בהוסטלים של ניצולי שואה ו-150 עובדי ניקיון נוספים במעונות לחוסים של משרד הרווחה. המדינה גם תשלים את ההליכים הנדרשים לקליטת 600-500 עובדים המועסקים כיום על ידי תאגידי בריאות בבתי חולים ממשלתיים וממשלתיים-עירוניים, ואשר העסקתם ממומנת באופן ישיר על ידי תקציב המדינה. כמו כן, ייקבעו מנגנונים למניעת התופעה.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה לאחר ההודעה על סיום השביתה, אמר שטייניץ כי "אנחנו עושים תיקון גדול והיסטורי. מדובר בהסכם טוב, אפילו טוב מאוד. יש בו שיפור משמעותי – לא רק של השכר אלא חשוב מכך – של התנאים הסוציאליים של העובדים". לדבריו, "אנחנו באים לעובדים החלשים ואומרים: 'כדאי להתאמץ, כדאי לצאת לעבודה'".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הוסיף: "המשא ומתן הזה לא היה מסתיים אם לא הייתה רגישות חברתית. טיפלנו פה באוכלוסייה החלשה ביותר. לא באנו לעסוק בעובדים חזקים, אלא בציבור שבאמת קשה לו".

אולם לא כולם רווים נחת מההסכם שגיבשו האוצר וההסתדרות. הבוקר פנה יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, לראש הממשלה, נתניהו וליו"ר ההסתדרות, עיני, בדרישה לא לקבל החלטות הנוגעות לעובדי הרשויות המקומיות.

לדברי בוחבוט, הרשויות המקומיות לא יצליחו ליישם את ההבנות שהושגו הבוקר בין ההסתדרות לאוצר ואף מחה כי לא שיתפו את השלטון המקומי שהוא המעסיק הגדול ביותר במשק.

עיקרי ההסכם שהושג בין הצדדים:

  • 120 פקחים יתווספו ויאכפו את זכויות העובדים.
  • שכר המינימום של עובדי הקבלן במגזר הציבורי יעלה ל-4,500 שקל.
  • אחת לשנה יינתן מענק לעובדים מצטיינים.
  • העובדים יזכו להפרשת קרן השתלמות בשיעור של 7.5%, שי לחג, הגדלת דמי ההבראה, הגדלת ההפרשות לפנסיה, זכאות לפנסיה מהיום הראשון וארוחות מסובסדות.
  • 150 עובדים ייקלטו בהוסטלים של ניצולי שואה וכמות זהה של עובדי ניקיון תיקלט במעונות לחוסים של משרד הרווחה.
  • יושלמו ההליכים הנדרשים לקליטת עובדים המועסקים כיום על ידי תאגידי בריאות בבתי חולים ממשלתיים.
  • העסקת "עובדי כתף אל כתף" תיבחן בתום 9 חודשי העסקה באופן פרטני על ידי ועדה, שתחליט אם לקלוט אותו כעובד מן המניין. אם הוחלט לא לקלוט את אותו עובד, אסור למדינה להעסיק במקומו עובד קבלן.

 

נזק של כ-2 מיליארד שקל

הנזק למשק הישראלי מארבעת ימי השביתה נאמד ב-2 מיליארד שקלים, כך מדווחים בהתאחדות התעשיינים. ביום שישי האחרון, היום השלישי לשביתה, נאמד הפסד התוצר המשקי ב-840 מיליון שקל.

בסוף השבוע קרא בנק ישראל והעומד בראשו, פרופ' סטנלי פישר, לסיום השביתה מאחר והיא "גורמת נזק רציני למשק הישראלי וחבל מאוד שבתקופה זאת אנו מקשים עוד יותר על המשק. למרות זאת מסכימים בבנק המרכזי כי "השימוש בהעסקה דרך קבלן צריך להיות במינון מוגבל, ולא שיטת ההעסקה המובילה. בנוסף יש להקפיד שתנאי ההעסקה שעובדי הקבלן יהיו דומים לתנאים של מקביליהם", אומרים בבנק ישראל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה