ההטבות החדשות באפל ובפייסבוק: תלוי איך מתקשרים אותן

ההטבות החדשות באפל ובפייסבוק: תלוי איך מתקשרים אותן

אפל ופייסבוק מציעות הטבה חדשה לעובדות - מימון הקפאת ביציות. האמנם הטבה או רמז עבה לקרייריסטיות?

שיתוף

חברות ההייטק החזקות ביותר בעולם כבר הצליחו להפתיע אותנו, פעם אחר פעם, עם תנאי עבודה לא שגרתיים (בעיקר לטובה). חדרי אוכל מפנקים, מכבסות, חדרי כושר, ארוחות לנשים בהריון, עמדות מסאז', חדרי משחקים ומה לא…. מה שלא היה עד היום זו הטבה בלעדית לעובדות: הקפאת ביציות.

פייסבוק ואפל יתחילו לממן הקפאת ביציות לעובדות, במימון של עד 20,000 דולר (!) לעובדות החברה המעוניינות לתכנן את העתיד שלהן, בהיבט של ילודה עתידית.

הידיעה בדבר התוכנית של שתי החברות המובילות את העולם הטכנולוגי הגלובאלי – לממן הקפאת ביציות – התפרסמה לראשונה באתר החדשות NBCNews.

נכון להיום, תהליך של הקפאת ביציות הינו בעלות של כ-10,000 דולר לכל סבב וכן עלות אחסון הביציות המוקפאות הוא בעלות של כ-500 דולר בשנה. סיכויי ההצלחה של התהליך הינם גבוהים יותר ככל שהאישה מתחילה את התהליך בגיל צעיר.

איך הגיעה מחלקת הרווחה לעסוק מדאגה לארוחות צהריים חמות וערבי גיבוש לעיסוק בתהליכי פוריות?

חברת אפל הכריזה לאחרונה על שורה של הטבות ייחודיות לעובדים שלה, לרבות: האפשרות לתרום לקהילה על חשבון שעות עבודה, הרחבת תקציב הלימודים ועידוד העובדים ללמוד ולהתקדם, הארכת חופשת הלידה לנשים וכאמור מימון תהליך ההפריה (הכולל שאיבת ביציות, הקפאת ביציות והזרעה).

ממחלקת משאבי אנוש באפל נמסר כי: "אנחנו ממשיכים להרחיב את סל ההטבות שניתנות לנשים עובדות, עם חבילה חדשה שמכסה את תהליך ההפריה, על מנת לאפשר לנשים לממש את עצמן בעבודה וגם לדאוג לבני המשפחה וגידול הילדים שלהן."

בפייסבוק הוחלט גם כן להעניק מימון לנשים עובדות לטובת תהליך הקפאת ביציות ושאר טיפולי פוריות, וכן להעניק מימון לנשים בתהליכים מגבילים אלטרנטיביים, מקבילים קרי פונדקאות ואימוץ.

הארגון דואג לביציות של העובדות, האם זה טוב? רע? מכוער? או פשוט "פולשני מדי"?

בתחילת השנה, אפל ופייסבוק הודו כי מצבת כוח האדם שלהן בנויה מכ-70% גברים ורק כ-30% נשים. גם גוגל, יאהו ולינקדאין חשפו את הנתון לפיו היחס בין נשים לגברים בארגון הוא רחוק מלהיות אופטימי. אין ספק שהארגונים החזקים במשק רוצים את בנות המין היפה והם מוכנים לעבוד קשה כדי לגייס נשים שיעבדו עבורם קשה.

אז מצד אחד, יש כאן בשורה משמחת ומעודדת, שכן חברות כמו אפל ופייסבוק הינן מובילות בשוק העולמי ועד מהרה חברות אחרות יצטרפו לתחרות (על עובדים מצטיינים ועל עובדות מצטיינות כאמור) ויכריזו גם הן על שורה של הטבות לעובדות מהמין היפה. אין ספק שהמשק כולו צריך לחשוב מחדש על חופשת הלידה הקצרה והחשיבות המרובה שיש להארכת חופשת לידה והטבות נלוות כמו חדרי הנקה, הפסקות הנקה ויום עבודה קצר וגמיש יותר לאמהות טריות.

כמובן שכיסוי רפואי של תהליך שאיבת בציות, הקפאה וטיפולי הפוריות עצמם, הינו תהליך יקר ביותר ובכך שהארגון יסייע לעובדות במימון חלקי או מלא, יהיה לנשים קל יותר להגשים את חלום האמהות.

יחד עם זאת, חייבת להישאל השאלה: האם זה נכון שהארגון יתערב או בכלל ידון בעניין הרחם של העובדות שלו?

הפוריות הינו נושא רגיש ביותר, בהיבטים של שמירה על חיסיון רפואי מצד אחד וחופש הפרטיות כל עובדת מאידך גיסא. זוהי סוגיה עדינה ורגישה, אם לא הרגישה ביותר, מבין המגוון העצום של הנושאים הרגישים שבהם מחלקת משאבי אנוש נוגעת כמידי יום. נכון, מחלקת משאבי אנוש טיפלה בנושאי פרט מהרגישים ביותר משחר הימים. חופשות לידה, ביטוחי חיים, פוליסות בריאות, נתוני שכר ועוד נושאים רבים ורגישים הגיעו ומגיעים אל פתחה של מחלקת משאבי אנוש בכל זמן נתון, אולם נושא הילודה עצמו – היה מחוץ לתחום. אז מה יקרה ביום שאחרי?

מחלקת משאבי אנוש של אותן חברות שיצרפו לסל ההטבות את עניין הביציות ו/או תהליכי הפונדקאות והאימוץ, יצטרכו לשבת ולגבש אסטרטגיה נכון של תקשור ההטבות. זה יקום או ייפול על התקשורת עצמה. לתקשורת יש עד כדי כך חשיבות שכן זו יכולה להכריע האם הנשים בארגון יראו את ההטבה כשמה – כהטבה – או שמא הן יראו בזאת רמז ברור לכך שאפשר וצריך לדחות את הלידה עד כמה שניתן.

מחלקת משאבי אנוש צריכה לבחור איך לתקשר נכון את ההטבות הללו כדי שנשים יבינו למה הן זכאיות, מתי ובאילו תנאים. רק לדוגמה, עובדת שמתחילה את התהליך של הקפאת ביציות במקום העבודה צריכה לדעת מה קורה אם היא מחליטה לעזוב?

קיים כמובן חשש סביר שנשים יראו בהטבה זו של מימון הקפאת ביציות עוד ניסיון לקשור אותן לארגון, לטווח הארוך, מבלי לאפשר להן הזדמנות לצאת בלא לפגוע בסיכויים שלהן להיכנס להריון ולהקים משפחה, ואז למעשה ההטבה הזו תראה כמו סורג ובריח שנועד לקבע אותן למקום.

סימה מוהפטרה, המומחית לענייני משפט ורפואה משפטית, הביעה לאחרונה את חוות דעתה המקצועית במאמר שחלקים ממנו פורסמו באתר משאבי האנוש Human Resources Online. "הקפאת ביציות זה פתרון "פלסטר". הוא לא באמת פיתרון אלא רק המחשה לבעיה המורכבת של נשים שרוצות לנהל קריירה משגשגת ולהקים משפחה".

פייסבוק ואפל (וסביר להניח שבקרוב אף נראה עוד כמה שמות מוכרים) בחרו לתת לעובדות המין היפה הטבה בשווי עשרות אלפי דולרים, לתמיכה בתהליך הקמת משפחה עתידית. האם זאת הטבה ייחודית ששווה בזכותה להצטרף לארגון ולהישאר אתו לכל החיים או שמא זוהי רמיזה דקה לציבור העובדות שכרגע ילדים לא צריכים להיות על הפרק? האם זו הטבה יוצאת דופן ויקרה מפז שנועדה להבטיח לנשים להשיג את כל מה שהן רוצות ורשאיות לקבל בחיים או שזו חדירה מיותרת לפרטיות וחציית קוים אפורים?

הדרך שבה העובדים והעובדות יראו את הנושא תלויה כעת בדרך שבה מחלקת משאבי אנוש תטפל בנושא וכמובן הדרך שבה היא תתקשר אותו בתוך הארגון ומחוצה לו.

נושא תקשור ההטבות בארגון יידון גם בכנס שכר והטבות שיתקיים ב-15 בדצמבר. לחצו כאן לפרטים

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה