גם כלכלני משרד האוצר לא מבינים בפנסיה

גם כלכלני משרד האוצר לא מבינים בפנסיה

מחקר שהציג ד"ר מומי דהן בכנס כלכליסט, חושף שכ-40% מכלכלני האוצר לא יודעים מה גובה דמי הניהול בקרן הפנסיה שלהם - וזה רק חלק ממה שהם לא יודיעם בנושא

שיתוף
ד

עד כמה הכלכלנים במשרד האוצר מבינים בפנסיה? מסתבר כי הרבה פחות ממה שמצופה מהאנשים שקיבלו את מיטב החינוך הפיננסי המוצע כיום ואף עוסקים מדי יום בתחומים משיקים. כך מתברר ממחקר שהציג ד"ר מומי דהן, ראש בית הספר למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית, בוועידה לחיסכון פנסיוני של כלכליסט שנערכה בסוף שבוע שעבר בתל אביב.

עם זאת, ד"ר דהן עושה הנחה מסוימת לפקידי האוצר, לדבריו "פנסיה הוא המוצר הכלכלי המסובך ביותר בעולם."

[adrotate banner="27"] אחת השאלות שנשאלו הפקידים הייתה מידת שביעות הרצון מדמי הניהול הנגבים בקרן הפנסיה בה הם בחרו. ד"ר דהן סיפר שרק ברגע האחרון הוחלט להוסיף תשובה נוספת: "לא יודע", והתוצאות הפתיעו את החוקרים:  כ-40% מפקידי האוצר אינם יודעים את גובה דמי הניהול בקרן הפנסיה שלהם. באגף הפנסיה –המקום בו כזכור קובעים את המדיניות הפנסיונית של המדינה, התוצאות היו טובות יותר- "רק" כ-20% לא בדקו באותיות הקטנות.

בשאלות שנועדו לבדוק את מידת הרציונליות בה מתקבלות ההחלטות הפנסיוניות, הנשאלים התבקשו לדרג את דרגת החשיבות מבין 5 החלטות : קניית דירה, פנסיה, מכונית ומכשיר חשמלי. כולם דרגו את נושא הדירה והפנסיה כנושאים בעלי חשיבות מכרעת, אבל כשנבדקו מספר האפשרויות שהם בדקו בפועל ומידת השקעתם בנושא, מתברר כי הפנסיה הגיעה למקום האחרון, הרחק אחרי מכונית וטלפון סלולרי.

ד"ר דהן הוסיף כי נושא החיסכון הפנסיוני, בנוסף למורכבותו, מלווה במחשבות מטרידות שקשורות לזקנה, מחלות ומוות, מחשבות שרוב בני האדם – ומסתבר שגם כלכלני האוצר הם בני אדם – מעדיפים לא לחשוב עליהן יותר מדי.

בעיני ד"ר דהן, הגברת ה"חינוך הפנסיוני" הוא צו השעה ואף הציע הצעה מעשית: למנות בכל חברה ובכל ארגון אחראי על הסברת הנושא הפנסיוני לכלל העובדים בכל הדרגים. "קצין פנסיה בכל ארגון, זה הפתרון", סיכם החוקר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה