שיתוף

אחת הדילמות המאתגרות את מנהלי משאבי האנוש בנושא קידום עובדים ושימור טלנטים היא המצב הבא: עובד מוכשר בעל ידע רב, מיומן ביותר ומאוד מקצועי, בעל שאיפות להתקדם לתפקיד ניהולי, אבל לא בטוח שהוא אכן במצב בו הוא יכול להוביל.

וכאן עולה סוגייה אף מורכבת יותר: איך ניתן לשפוט כישורי ניהול של עובד שאין לו ניסיון ניהולי. מהי הדרך הטובה ביותר לאמוד את הפוטנציאל שלו כמנהל.

בעקרון, רמת המקצועיות של עובד אינה מעידה על יכולותיו לנהל. אם כן נשאלת השאלה, האם על מנהל משאבי האנוש להמליץ למנהלים של אותו עובד להמר עליו ולקדם אותו לתפקיד ניהולי, או שמא יש דרכים למדוד את פוטנציאל היכולות הניהוליות של העובד.

פרט לכך, ניתן להתגבר על חוסר הניסיון על ידי הכשרת מנהלים. יש הגורסים כי היכולת לנהל היא מיומנות שניתן לרכוש אותה.

אלא שברוב המקרים לא ניתן ליצור יש מאין מוחלט, ולכן הבסיס ליכולת לנהל ולמעשה להנהיג, צריך להתקיים אצל העובד.

כדי לדעת האם לעובד שמעולם קודם לכן לא ניהל, יש יכולות להיות מנהל טוב, יש לחפש "עדויות" בהתנהגותו במהלך עבודה כאיש צוות.

יש כמה דרכים שמאפשרות להסיק האם העובד אכן יכול להיות מנהל טוב:

1 העובד מביע עניין בתפקיד ומגלה אכפתיות לגבי בעת עניין בתפקיד:

עובד שמגלה עניין בתפקידו, מנסה להשתפר כל הזמן, מסייע תדיר לעמיתיו לתוות ומפרגן להצלחות של אנשי צוות אחרין, הוא עובד שמגלה סימנים של מנהיגות.

מדובר בעובד שלא רק מבצע את תפקידו באופן אוטומטי ומחכה שיעבור מספיק זמן כדי שיוכל לבקש קידום. אלא שבפועל משתפר כל הזמן, משיג יעדים, בוחן את עצמו לעומק ומנסה לאתר נקודות תורפה של עצמו כדי להשתפר, עוד לפני שקיבל על כך הערות במשוב, זה עובד שיוכל להיות מנהל טוב.

2 העובד מבין את גודל האחריות שמגיעה יחד עם התפקיד הניהולי:

ראשית, כדי לברר האם העובד מבין את גודל האחריות שמגיע עם התפקיד הניהולי היא לשאול אותו על כך. האם אתה מעוניין להיות מנהל, מהי לדעתך המשמעות של תפקיד ניהולי, איך לדעתך ההצטיינות כמנהל שונה מהצטיינות בתפקיד מקצועי, ומה לדעתך גורם לך לחשוב שתפקיד ניהולי מתאים לך.

את התשובות של העובד לשאלות אלה יש לבדוק מול תיפקודו בפועל, ולא להסתפק רק בתשובות שהוא נותן. הרעיון הוא לנסות להבין האם לעובד זה יש מוטיבציה נכונה להוביל, ולהוות מנטור לאחרים.

3 להעריך באמצעות חוויות הובלה אחרות של אותו עובד:

יש לברר אילו חוויות מנהיגותיות אחרות או חוויות אחרות של הובלה היו לאותו עובד לפני שהפך לעובד בחברה. האם היה בתפקידי פיקוד בצבא, האם היה מדריך בתנועת נוער, האם היה לו תפקיד מנהיגותי במהלך שנותיו באוניברסיטה או שהיו לו תפקידים אחרים במהלך חייו שלשם ביצועם הוא נזקק לכישורי מנהיגות.

תפקידים נוספים שיכולים להעיד את יכולותיו של העובד להיות מנהל טוב הם פעולות התנדבות שהוא מבצע עבור גופים שונים לצורך סיוע לאנשים אחרים.

הרעיון הוא לבדוק האם עובד זה יכול להוות השראה לעובדים אחרים, לעבוד קשה ולהשקיע את המירב והמיטב מעצמם.

סדנת דיני עבודה בנושא מניעת הטרדה מינית והתעמרות בעבודה

אין תגובות

השאר תגובה