שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

משבר הקורונה אילץ ארגונים רבים להוציא את רוב עובדיהם לחופשות ללא תשלום (חל"ת). השכירים שעובדים במשרה המלאה מקבלים דמי אבטלה במהלך החל"ת.

השאלה היא מה קורה לגבי עובדים שאינם מועסקים בשכר אלא עובדים עבור הארגון במתכונת של עצמאי (פרילנס).

ויותר מכך, מה קורה לגבי עובדים שהם שכירים בחצי משרה ועצמאים בחצי משרה. או במילים אחרות, שכירים שעובדים במקביל גם כעצמאים.

בעקרון, הפרילנסר זכאי לקבלת מענק (בעת כתיבת שורות אלה עוד לא לגמרי ברור כמה בדיוק יתקבל ומי זכאי).

הכנסתו של הפרילנסר לצורך קבלת המענק מחושבת על פי הכנסותיו השנתיות.

איך מחשבים את הכנסתו היומית הממוצעת של עובד שהוא גם עצמאי? מחלקים את הכנסתו השנתית מעבודתו כעצמאי ב-12, ואת התוצאה מחלקים ב-30.

שימו לב שמדובר ברווח (הכנסה מינוס הוצאות מוכרות) ולא בהכנסה לפני הוצאות מוכרות.

החישוב הסופי של דמי האבטלה שזכאי להם השכיר שעובד גם כעצמאי יתבצע רק לאחר קבלת שומה סופית ממס הכנסה לשנת 2020.

ואז, אם ההכנסה היומית הממוצעת שלו (של השכיר שהוא גם עצמאי) מעבודתו כעצמאי נמוכה מדמי האבטלה שהוא זכאי להם ליום, הוא יקבל את ההפרש ביניהם.

אם הכנסתו היומית מעבודתו כעצמאי גבוהה מדמי האבטלה ליום, לא ישולמו לו דמי אבטלה.

חשוב מאוד לשים לב: במקרים בהם עובד זה (שהינו שכיר ועצמאי) קיבל דמי אבטלה בהיותו בחל"ת מעבודתו כשכיר, ולאחר הגשת הדו"ח השנתי לשנת 2020 וקבלת השומה מתברר שהכנסתו (הרווח שלו) היומית היתה גבוהה מדמי האבטלה ליום, הוא ידרש להחזיר את דמי האבטלה.

סכום דמי האבטלה שעובד זה יצטרך להחזיר הינו צמוד למדד ולריבית, ועד להחזרת כל הסכום עובד זה יהיה בחוב לביטוח לאומי.

יש חשיבות גבוהה מאוד להקפיד על כך, משום שאי תשלום חוב לביטוח לאומי בזמן, גוררת נקיטת צעדים לרבות עיקולי חשבון הבנק הפרטי.

אם עובד זה עובד עבור אותו ארגון גם כשכיר וגם כעצמאי (עבודה חלקית כשכיר ועבודה חלקית כעצמאי) והוא הוצא לחל"ת רק מעבודתו כשכיר, בעוד שממשיך בעבודתו כעצמאי עבור אותו ארגון, יתכן שלא יהיה זכאי לקבל דמי אבטלה עבור הוצאתו לחל"ת מעבודתו כעצמאי. יש לבדוק זאת מול הביטוח הלאומי.

סוגייה אחרת היא מה קורה כאשר עובד מועסק כשכיר בארגון, כאשר עבודתו כעצמאי היא עבור גופים אחרים (לא עבור אותו מעסיק), והמעסיק מחזיר אותו מהחל"ת (לעבוד בתפקידו כשכיר) בטרם חלפו 30 ימי החל"ת.

מתברר שגם אם החזרה לעבודה היא לימים ספורים בלבד, שאחריהם הוא חוזר לחל"ת, תביעתו של עובד זה לדמי אבטלה תידחה.

ואם כבר שולמו לו דמי אבטלה עבור תקופה זו, ייווצר לו חוב לביטוח הלאומי בגין מה ששולם והוא יצטרך להחזיר אותו צמוד למדד, ובמקרים מסויימים גם לריבית.

לכן, אם המעסיק החליט להוציא עובדים לחל"ת והם כבר הגישו בקשה לדמי אבטלה, עדיף שלא יחזיר אותם לעבודה בטרם חלפו 30 ימים.

כאמור, גם אם מדובר בהחזרה ליומיים שלושה. מאוד לא רצוי ליצור לעובד חוב בביטוח לאומי רק משום שהוחזר לעבודה לכמה ימים.

אין ספק שנוצר כאן אבסורד, ולא רק לגבי עובדים שמועסקים כשכירים וכעצמאים אלא לגבי כל העובדים.

אחרי הכול, עובד יכול לעבוד עבור מעסיק אחר במהלך ימי האבטלה בלי שיווצר לו חוב ובלי שיצטרך להחזיר את דמי האבטלה, אבל אם הוא עובד במהלך ימי האבטלה, במשך כמה ימים, עבור המעסיק המקורי, הזכאות שלו לדמי אבטלה מתבטלת.

לכן, ארגונים שירצו להחזיר את העובדים לכמה ימים בטרם חלפו 30 ימי החל"ת יצטרכו לחשוב על פתרון יצירתי שלא יאלץ את העובד להכנס לחוב מול הביטוח הלאומי.  

כנס רווחה וחווית העובד

כנס הגיוס השנתי 2024

61 תגובות

  1. אני עצמאי ואשתי שותפה ב 15% מהעסק והעסק פעל לא כ"כ רגיל כמו כולם ואשתי שכירה ב 100% כמובן שלא בעסק שלנו האם היא זכאית לדמי אבטלה או לא
    052717970

  2. על פניו יכול להיות שהיא מופיע כבעלת שליטה בחברה, ולכן ייתכן כי זכאית לפי הפעימה השנייה תחת סעיף בעלי שליטה (על הפסד רווחים של החברה). ובמקביל, ייתכן כי עדיין ניתן להגיש בקשה לפי סעיף עובד עבור תלוש שכר בחברה בה היא שכירה. כלומר, על פי ההיגיון היא צריכה להיות זכאית לפי 2 הסעיפים, אך ייתכן כי במחשב ביטוח לאומי לא הוגדרו הדברים ולכן תיהיה זכאית רק באחד מהצדדים. בכל מקרה ההמלצה במקרים מיוחדים היא לקבל ייעוץ אישי ולהגיש את 2 הבקשות בצורה שלמה.

  3. תודה על הפירוט!
    שאלה – שכיר שהוא גם עצמאי קיבל מקדמה של 2000 שח עבור דמי האבטלה. לאחר מכן קיבל הודעות לפיהן הוא לא זכאי לדמי האבטלה בשל הכנסותיו כעצמאי ולכן נוצר חוב. להבנתי החישוב הזה אמור לקרות רק בסוף השנה, איך קורה עכשיו? והאם כדאי להחזיר את המקדמה ולאחר השומה של 2020 לקבל מחדש את דמי האבטלה במלואם?
    תודה!

  4. נתחיל ונומר כי יש להתייעץ באופן עצמאי על כל מקרה לגופו שכן אין בפנינו את כל הנתונים. כעקרון הזכאות בסוף שנה לא תיהיה קיימת (שכן היא תחומה בזמן), במידה ונוצר חוב אשר לא יבוטל עד סוף שנה – החוב יצבור ריבית והצמדה. כעקרון ניתן לומר כי אם לאדם יותר ממקור אחד להכנסה מעבודה אז הוא לא זכאי לדמי אבטלה שכן אינו מובטל. עצמאי זכאי למענק במסגרת הפעימה השנייה, ובהתחשב בכלל הכנסתו, כך שניתן להגיש בקשה למענק בצורה זו.

  5. רציתי לשאול בעלי שכיר בארגון כמשרה חלקית וגם עצמאי יצא לחל"ת מהארגון למשך חודשיים וחצי ביטוח לאומי טוען שלא מגיע לו דמי אבטלה כי יש לו הכנסה נוספת איך אפשר לבדוק זאת..תודה

  6. אם ממשיך לעבוד כעצמאי אכן לא זכאי לדמי אבטלה. כמו שתמיד קורה, מקרי שוליים לא מקבלים התייחסות בקביעות ובחוקים באופן פרטני פעמים רבות, ורק לאחר שעלו מוצפות כלפי מעלה מתקבלים החלטות בנושא. השאלה היא אם אכן ממשיך את עבודתו כעצמאי? אם לא זכאי למענק במסגרת הפעימה השנייה (אשר לוקחת בחשבון את כלל הכנסותיו). כמובן שיש להמשיך לעקוב שכן הדברים משתנים באופן תדיר עם כל החלטה.

  7. ב"ה
    תודה רבה על המאמר.
    אני שכיר ועצמאי (מעמדי בביטוח לאומי עצמאי שלא עונה על ההגדרה). ע"פ שומת 2018. הכנסתי היומית מעצמאי 100 ש"ח ליום. בתור שכיר הוציאו אותי לחל"ת ב15.3. יחזירו ב1.9. תביעת האבטלה שלי אושרה ע"פ 4700 לחודש.
    בחודשים אפריל ומאי הורידו לי 3000 ש"ח בכל חודש מדמי האבטלה.
    האם זה בגלל שכביכול הכנסתי מעצמאי היא 3000 ש"ח לחודש ע"פ 2018?

  8. מאוד קשה לדעת, והדברים משתנים אם כל החלטה. ההמלצה היא להגיש את הבקשות באופן מלא ולבצע התחשבנות בדוחות.

  9. שלום, ממה שאני מבינה היום אני בחלת ממקום עבודתי ויש לי עוסק פטור. אני צריכה להחזיר לביטוח לאומי את דמי האבטלה שקיבלתי?

  10. אם את עוסק פטור ועבדת כפרילנס אז את לא בחל"ת, אלא אם במקביל היית מועסקת גם כשכירה – ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו, ובכל מקרה ההמלצה היא להמתין לקבלת פנייה בנושא מהרשויות.

  11. אני בחל"ת ממקום עבודתי. במהלך החל"ת פתחתי עוסק פטור, האם אני זכאית להמשך קבלת דמי אבטלה?

  12. יש בכך בעיה, שכן אם את עוסק פטור את נחשבת לעצמאית, ראי מידע נוסף בכתבה:
    //www.hrus.co.il/%d7%a9%d7%9b%d7%99%d7%a8-%d7%95%d7%92%d7%9d-%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%90%d7%99-%d7%9c%d7%90-%d7%aa%d7%9e%d7%99%d7%93-%d7%96%d7%9b%d7%90%d7%99-%d7%9c%d7%93%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%91%d7%98%d7%9c%d7%94/

  13. אשמח לתשובה ממי שמבין בעניין.. עבדתי כשכיר בחד"כ עבודה במשמרות יצאתי לחל"ת בעקבות קורונה. במקביל עצמאי כהשלמת הכנסה בלבד משנת 2016 , האם מותר לעבוד כעצמאי בתקרה מסוימת? או שהזכאות לחל"ת תילקח? אציין שבחל"ת הקודם המשכורת ממש נמוכה

  14. יש לי עסק ואני רשומה כעצמאית קיבלתי מענק פעימה 1 פעימה 2 וכן אני אמורה להגיש פעימה 3 . ואני גם שכירה בחברה אחרת והם הוציאו אותי לחל"ת האם אני זכאית לקבל משהו מביטוח לאומי כמו כל שכיר ? או לא.

  15. לעדי (וגם לגיא שפנה קודם לכן),
    כפי שציינו הדבר אינו ברור מספיק בשביל לתת תשובה חד משמעית. לדוגמה אם ניקח עובד שכיר שמרוויח משכורת גבוהה (נניח 20 אלף) ובמקביל עוסק באופן עצמאי בתחביב שם הוא מייצר הכנסה לא קבועה של בין אפס ל-3 אלפים בחודש, האם הוא לא זכאי בגלל שיש לו הכנסה נמוכה כעצמאי? (או לחלופין זכאי לתגמול של מאות שקלים במקום אלפי שקלים).
    כלומר הדברים אינם שחור או לבן, ולכן ההמלצה היא להגיש, ברוב המקרים זה יעבור, ייתכן כי בעתיד תצטרכו להחזיר, שכן הדברים אינם ברורים מספיק וגם אם לא ייתכן כי ישונה בעתיד בפסיקה (ממשלתית או בבית דין) וכן תמיד ייתכן כי בגלל העומס כלל לא ייבדק.

  16. שלום
    אני שכירה במשרה מלאה אך כרגע בחל"ת כבר 4 חודשים. ברצוני לפתוח עוסק פטור לצורך עסק מהבית בניית ציפורניים. סביר להניח שיקח לי שנה, שנתיים לצבור לקוחות ולהרוויח כסף. האם כדאי לי לפתוח עוסק פטור? אני חייבת לשמור על דמי האבטלה כל עוד אני בחל"ת. תודה מראש

  17. ידוע כי ניתן להכניס הוצאות 6 חודשים לפני פתיחת עסק, וייתכן כי ניתן להגדיר את הדבר כהכנסה מתחביב בתחילת הדרך, לפיכך בגלל שייתכן כי אכן תצטרכי להחזיר את המענקים של החל"ת במקרה של פתיחת עסק (שינוי סטאטוס), ההמלצה היא להתייעץ באופן פרטני עם מנהל חשבונות (דבר שבכל מקרה צריך לעשות עם פותחים עסק).

  18. היי אלון, אני עצמאית (עוסק פטור) הכנסתי כעוסק פטור בשנת 2018 היתה 59,000ש"ח במקביל התחלתי לעבוד כשכירה במהלך 2019, יצאתי לחל"ת ב 15.3 וחזרתי לעבודה לא ידועה(תחום האירועים) קיבלתי כעצמאית את המענקים (באזור ה 3000) בכל פעימה… האם אני זכאית לקבל דמי אבטלה? ואיך בדיוק ביטוח לאומי מחשב ומקזז את המענקים שקיבלתי כעצמאית?

  19. כאשר יצאת לחל"ת לפני כ-4 חודשים האם לא ניסית להגיש בקשה לדמי אבטלה? מתי התחלת לעבוד כשכירה? והאם במקביל עדיין יצרת הכנסות כעוסק פטור?
    יש פה הרבה שאלות ולכן באופן כללי ההמלצה תמיד היא לקבל ייעוץ פרטני.
    אם את עובדת כשכירה יותר מחצי שנה, ההיגיון אומר כי את זכאית לקבל דמי אבטלה, אבל הם אינם חופפים מענקים לעצמאי (ולכן עדיף היה לדרוש את הגבוה מבין השניים), ייתכן כי בגלל שדרשת כבר כעצמאית לא תוכלי לקבל דמי אבטלה (עדיין לא הגיוני לי למה לא הגשת בהתחלה? או שהגשת ונדחת).
    בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ פרטני כי על סמך הנתונים הקיימים לא ניתן לענות על שאלה זו.

  20. שלום,
    אני בחל"ת ממקום העבודה שלי כבר 4 חודשים ומקבל דמי אבטלה. ברצוני לפתוח עוסק פטור להשלמת הכנסה. במקרה כזה האם אוכל להמשיך לקבל דמי אבטלה בניקוי ההכנסות כעוסק פטור? ואם כן, כיצד ייערך חישוב ההכנסה שלי כעוסק פטור לצורך חישוב דמי האבטלה כרגע?

  21. כפי שניתן להבין מהציטוט הבא:
    "ניתן לפתוח תיק עוסק פטור או עוסק מורשה במקביל לעבודה כשכיר, ולקבל במקביל גם שכר (או דמי אבטלה) כשכיר וגם הכנסות כעצמאי. עם זאת, במידה שאתם מקבלים דמי אבטלה, הרווחים שקיבלתם כעובדים עצמאים יופחתו מתוך דמי האבטלה שתקבלו."
    המשמעות היא כי כל הכנסה שלך כעוסק פטור תקוזז במלואה מדמי האבטלה. המשמעות היא כי כל עוד אתה מרוויח פחות מדמי האבטלה המגיעים לך – הכנסתך לא תשתנה.
    זו אחת הטענות כנגד המצב הקיים, שמעודד אנשים לא לעבוד ולמצות את זכויות דמי האבטלה עד תום.

  22. היי אלון, תודה על התשובה.
    יש לי עוד כמה שאלות ברשותך:
    האם *ההכנסות* יקוזזו מדמי האבטלה או *הרווחים*? וגם כיצד ומתי הם יעשו את החישוב של הרווח מהעיסוק כעצמאי? כלומר, בינתיים אמשיך לקבל דמי אבטלה כרגיל ולאחר הגשת הדוח באפריל אצטרך להחזיר את ההפרשים בין הרווח כעצמאי לדמי האבטלה, במידה ויהיו? או שבדרך זו או אחרת כבר עכשיו יופחתו לי דמי האבטלה?
    תודה מראש

  23. היי אבי,
    לגבי ההכנסות או הרווחים, ההיגיון אומר הרווחים, אבל כמו הרבה דברים אחרים – גם עניין זה לא ברור לחלוטין.
    באתר המוסד לביטוח לאומי כתוב:
    "אם בתקופה שאתה מקבל דמי אבטלה יש לך הכנסה מעבודה כשכיר, כעצמאי או מפנסיה – הכנסה זו תופחת מדמי האבטלה שלהם אתה זכאי.
    ההפחתה מתבצעת בהתאם לסוג ההכנסה."
    בגלל שאתה מדבר על הכנסה כעצמאי (עוסק פטור) נראה כי הקיזוז יעשה לאחר הגשת הדוח עצמו (ולכן למרות שכתוב הכנסה הכוונה היא ככל הנראה לרווח). לוקחים את "ההכנסה השנתית שלך, מחלקים ב-12 ואז מחלקים ב-30 ומקבלים את ההכנסה היומית שלך מעבודה. את הסכום הזה מקזזים מדמי האבטלה. כלומר אם אתה לדוגמה זכאי לדמי אבטלה של 150 ש"ח ליום, וההכנסה היומית שלך מעבודה היא 100 ש"ח, אז אתה זכאי להפרש (50 ש"ח). ההיגיון אומר כי תצטרך להחזיר כי לא ניתן לדעת מה תיהיה ההכנסה השנתית שלך, אבל לא הייתי בונה על זה כי כבר ראינו מקרים בהם עוד לפני הקורונה היו עובדים "מעורבים" והם נדחו מקבלת דמי אבטלה בשלב זה.
    הדבר מעלה כמה סוגיות מהותיות שיש לקחת בחשבון:
    (1) אם ההכנסה שלך מעבודה צפוייה להיות דומה ואף גדולה עד כ-30% מדמי האבטלה אתה למעשה עובד בחינם, שכן ההכנסה היא לפני מס, ואז צריך להחזיר את כל סכום דמי האבטלה, ואז לשלם מס הכנסה על אותה הכנסה (כך שתיאורטית יכול להיות שתעבוד לא רק בחינם אלא שזה יעלה לך גם כסף לעבוד).
    נכון זה מצער שכך פני הדברים, אבל כבר נכתב לא פעם על כך שדמי אבטלה מעשית מהווים מכשול ליציאה של המעוניינים לכך לעבודה.
    (2) מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס, שכן דחייה של ביצוע ההכנסות יכולה להיות מועילה, במיוחד לאור כך שאנו קרובים לסוף השנה באופן יחסי. לדוגמה: במידה והדבר אפשרי ניתן לבצע עבודות עם חשבונית עסקה, ואז כלל העסקאות יכולות להיספר על חודש דצמבר. בצורה זו ייתכן ונבטיח דמי אבטלה עבור כל החודשים למעט האחרון בשנה. (א) לא בטוח שהדבר חוקי, (ב) יכול להיות שהחישוב של החלוקה ל-12 ול-30 לא קשור למועד תחילת העבודה כעצמאי (אך גם במקרה זה בגלל שאנו בסוף שנה יש יתרון – ולכן הייעוץ פה חשוב).

  24. שלום אני עובדת כשכירה המון שנים החוגים,מורה לבלט ולכן בכל שנה השכר משתנה לפי ביתהס שמעסיקים אותי,
    בנוסף פתחתי תיק כעוסק זעיר מ2015 בהיות וישנם מקומות שדורשים קבלה ומוכנים להעסיק אותי כעצמאית בלבד,כך התנהלתי כמה שנה כשהשכר שלי מורכב שתי ההכנסות הללו,מחודש מרץ הופסקו כל החוגים וממילא אין לי הכנסה לא כשכירה ולא כעצמאית,הכנסתי הכוללת ב2019 היא כ21 אלף שח בלבד כשהיא מחולקת כך 11500₪ כעצמאית,+9500₪ כשכירה,ההגיון הפשוט אומר שמגיעה לי 70 או 80 אחוז גם מהכנסתי כשכירה וגם כעצמאית,שגם כך מדובר על סכום מגוכך,על כל פנים למה ביטוח לאומי על אף כל פניותי לא מעביר לי את דמי החלת,האם יעלה על הדעת שאיני זכאית,
    אני שוב מציינת אין לי שום הכנסה ממרץ גם לא כעצמאית,
    תודה

  25. כמה מצער שזה נשמע, בכל שיטה יהיו חורים ומישהו ייפול דרכם.
    ההיגיון היבש אומר כי את זכאית לדמי חל"ת עבור עבודתך כשכירה בלבד, ועבור הכנסתך כעצמאית תקבלי תחת סעיף אחר – פיצוי לעצמאים – דבר המחייב אותך להגיש בקשה דרך מערכת אתר רשות המיסים.
    הבעיה היא כי כבר שמענו על מקרים בהם הזכאות לא הוזנה למערכת כפי שצריך ולכן כאשר העצמאי נכנס למערכת היא מציגה לו שהוא אינו זכאי. במקרים אלו אליו לפנות לפקיד השומה באופן ישיר ולנסות את "מזלו". בכל מקרה הזכאות של עצמאים מחושבת על פי נוסחה ולא מגיעה ל-70 אחוז בכל מקרה, והזכאות היא דו חודשית לאחר סיום התקופה המודברת ובהשוואה לתקופות קודמות, כאשר יש להיכנס ולבקשה מדי חודשיים (וזה המצב "הטוב" אליו הגענו לאחר שעד ממש הימים האחרונים התהליך עבד בצורה פחות טובה, בלשון המעטה, והזכאות הייתה אף נמוכה יותר).

    התשובה מנוסחת בלשון זכר אך כמובן תקפה לשני המינים.

  26. אני גם שכירה (מקבלת תלושים) וגם עוסק פטור. עקב משבר קורונה, פוטרתי מהעבודה השכירה וגם עסק עצמאי שלי נפגע. אני כרגע מקבלת דמי אבטלה וגם קיבלת מענק עבור העסק מרשות המיסים.
    אם דמי אבטלה יופחתו מהכמסה עצמאי (יומי מול יומי)
    האם בסוף השנה אחרי להגיש דוח שנתי ל2020, כספי המענק מרשות המיסים נחשב הכנסה עצמאית ויעשו לי קיזוזים עם דמי אבטלה היומי?

  27. לא ניתן להבטיח מה יהיה בסוף – שכן החוקים והכללים משתנים באופן תדיר, וכאשר חתמת על המענקים, חתמת שאת מודעת לכך שייתכן ותדרשי להחזיר אותם.
    על פניו, במקרה שאת מתארת, לא תצטרכי להחזיר וזאת בגלל שאת אומרת שנפגעת בשני האפיקים. היומי שלך לפני הקורונה הוא הסכום הכולל משני האפיקים ולכן הם לא מתקזזים אחד כנגד השני (כפי שקורה עבור מישהו שהיה רק שכיר ונהפך לעצמאי). כן יש מקסימום יומי, ובמקרה שאת עולה עליו אז תצטרכי להחזיר את החלק היחסי.
    לגבי האם זה נחשב הכנסה ויש להגיש אליה דוח שנתי – התשובה היא כן, ואם קיבלת מענקים ודמי אבטלה יחשבו לך את סך ההכנסה ותצטרכי לשלם בסוף שנה מיסים על הכנסות אלו.

  28. היי, תודה על המידע החשוב
    אני גם שכירה וגם עצמאית. (עוסק פטור)
    העסק שלי נפגע עקב הקורונה ואילו הכנסתי כשכירה עלתה, האם אני זכאית למענק סיוע לעצמאים?
    ועוד שאלה, מהם הקריטריונים לקבלת סיוע להוצאות קבועות?
    תודה!!!

  29. ההמלצה הגורפת של בעלי המקצוע היא להגיש, ומקסימום בעתיד, עם הגשת הדוח השנתי, תצטרכי להחזיר. כעקרון מגיע לך את ההפרש היומי בהכנסה על פי הנוסחה שפורסמה. עדיין לא ממש ברור מה הדין עבור מי שיש לו הכנסה גם כשכיר וגם כעצמאי.
    סיוע להוצאות קבועות ניתן לעסקים, עוסק פטור אינו נכלל בסעיף זה למיטב הבנתנו.

  30. היי אלון, ממש תודה על העזרה.
    יש לי עוסק פטור שעבדתי איתו לפני שהייתי שכיר, כאשר נכנסתי לעבוד כשכיר הפסקתי לעבוד כעצמאי. עקב המצב הוציאו אותי לחלת כשכיר וקיבלתי דמי אבטלה. בתקופה זו לא היו לי הכנסות כעצמאי. האם יקזזו לי מדמי האבטלה למרות שלא היו לי הכנסות כעצמאי באותה תקופה?

    יש לציין שהיו לי הכנסות לפני התקופה שהייתי שכיר של 21K כעצמאי ועכשיו שסיימתי את האבטלה והתחלתי עבודה חדשה אני צפוי להכניס בנוסף לעבודתי כשכיר עוד 21K כעצמאי.

  31. כמובן שההמלצה היחידה שניתן לתת היא לקבל ייעוץ מקצועי פרטני מרואה חשבון (אנו לא מייעצים, ואין לנו רישיון לעסוק בדבר, כך שיש לבדוק את הדברים ולקחת אותם בערבון מוגבל).
    על פניו נראה לי אישית כי התשובה הפשוטה לשאלתך היא כי לא צריך להיות מקוזז לך מדמי האבטלה, כי לא ייצרת הכנסה נוספת. להיפך, ייתכן כי מגיע לך מענקים נוספים על הכנסתך כעצמאי, וזאת במידה והיתה לך הכנסה בתקופה המקבילה בשנת 2019 – שכן אם היית מייצר הכנסה, שנפגע בעקבות משבר הקורונה (ועל פי התיאור שאתה מספק הייתה הכנסה לפני ויש הכנסה עכשיו, כעצמאי, אך לא בתקופת הקורונה) – אז מגיע לך בנוסף לדמי האבטלה גם פיצוי לעצמאים. ושים לב כי יש תקופות להגשת כל מענק (שחלקן כבר עברו) כך ששווה לברר את הדברים כמה שיותר מהר.

  32. שלום רב,
    התחלתי לקבל דמי אבטלה בנובמבר אשתקד, תקופת האבטלה הייתה אמורה להסתיים במרץ אולם הוארכה עקב הקורונה. בחודשים אפריל עד יולי עבדתי כשכירה כיוון שלא ידעתי שאני ממשיכה לקבל דמי אבטלה, ושכרי היה נמוך מדמי האבטלה. מניחה שיקזזו לי מדמי האבטלה, השאלה מתי יעשו זאת?
    שאלה נוספת היא, אני מעוניינת לפתוח עוסק פטור, וההכנסה הצפויה היא גם נמוכה מדמי האבטלה. האם יבטלו את זכאותי? או רק ינכו מדמי האבטלה את שכרי העצמאית?
    תודה רבה

  33. מכיוון שמדובר במקרה פרטי, ובכלל, ההמלצה הגורפת היא לקבל ייעוץ פרטי מגורם מקצועי מוסמך (אנו לא הכתובת – ולא מספקים שירות מסוג זה).
    נתחיל מהחלק השני של שאלתך – על פי מה שנאמר, במידה ואת פותחת עוסק פטור, הדבר ינוכה לך מדמי האבטלה, ולכן ישנן תלונות רבות במשק שעובדים רבים לא רוצים לעבוד, ושלא ניתנת אפשרות לעצמאים להשתלב בחזרה בשוק העבודה שכן במידה ועושים זאת – מעשית מדובר בעבודת חינם! (ולכן למה שאנשים יצאו לעבוד).
    לגבי החלק הראשון של שאלתך – אם אתחלת עבודה כשכירה במקום אחר, כעקרון לא מגיע לך דמי אבטלה כלל (וזכויותיך לקבלת דמי אבטלה בעתיד נשמרת – שכן חשוב לזכור כי בזמנים רגילים משך זמן קבלת הקצבה מוגבל). ייתכן כי בגלל המצב המיוחד יש תשלום של ההפרש, אך כפי שנכתב בתחילת התגובה – יש לקבל ייעוץ פרטי.

  34. היי אלון. תודה רבה רבה על העזרה.
    אני עצמאית ושכירה. לפי החישוב שכתבת למעלה איני זכאית לדמי האבטלה ששולמו לי כי בחישוב כולל של השנה הרווחתי יותר מהחל"ת.
    אבל בחודשים הספציפים ששולם לי החל"ת לא הרווחתי כלום – העסק היה סגור: האם עדיין אצטרך להחזיר את החל"ת?

  35. כפי שציינתי במקומות אחרים, התשובות הניתנות פה הן לצורך הבהרה בלבד ואינן יכולות לשמש כסימוכין. הן למיטב הבנתי בלבד, וניתנות לבסיס הרחב ביותר ללא ירידה למקרים אישיים, כאשר ברור שיש לבחון כל מקרה לגופו, באופן אישי, וע"י בעל מקצוע אשר הוסמך לכך.
    בכל מקרה אין דבר שאת יכולה לעשות בנוגע לכך מעבר להמתין לדרישה (אנו יודעים מפרסומים שונים כי כבר היו דרישות מבעלי עסקים שונים לקבל לדוגמה החזר של מענקי ההשתתפות בהוצאות קבועות). במידה ותקבלי בקשה כזו – ההמלצה היחידה שאנו יכולים לתת היא, כפי שצינתי, לפנות לבעל מקצוע.

  36. שלום אלון,
    אם פתחתי עוסק פטור אחרי שיצאתי לחלת ואין לי רווח מהעסק כי ההכנסות קטנות מההוצאות. האם זה יפגע לי באבטלה?

  37. מדובר במקרה פרטני שהחוק לא מפרט לגביו. על פניו אם לא נרשם רווח מהעסק לא צריכה להיות פגיעה, אבל זה נתון לקביעת מיטב השפיטה של פקיד השומה שאליו זה יגיע – במידה והדבר יקרה. והסיכוי לכך שיקרה לדעתנו נמוך – אלא אם מדובר במקרים רבים ויוחלט לתת להם ייחוס על ידי הרשויות.
    בכל מקרה לא נוכל לתת מענה למקרים אישיים – וההמלצה הגורפת היא לקבל ייעוץ מוסמך על ידי בעל מקצוע.

  38. היי אלון!!! ממש תודה על הסיוע פה.
    אני שכירה שמקבלת דמי אבטלה ממרץ ובמקביל בחמש שנים האחרונות יש לי עוסק פטור. העסק היה רדום בשנה האחרונה ולא הכניס שקל במהלך 2020.
    הבנתי את התחשיבים של הפערים בין ההכנסות היומיות, העניין הוא שכרגע אני מקבלת אבטלה ותוהה אם לעורר את העסק שלי לחיים על מנת להגדיל הכנסה או שמא זה בעצם יעשה הפוך ויפגע בי כלכלית.
    אשמח לעזרתך

  39. מצטער על המענה המאוחר,
    אם גובה ההכנסה הצפוי נמוך מדמי האבטלה, דמי האבטלה יקוזזו – כך שבסופו של יום תישארי עם אותו הדבר. עדיין יש לכך יתרונות, כספיים ושאינם כספיים:
    לגבי הכספיים תוכלי לקרוא על כך במאמר: אלו סכומי כסף מפסידים עובדים שמסרבים לחזור לעבודה
    לגבי הלא כספיים: ליציאה לעבודה על ישיבה בבית יתרונות רבים ביצירת הלך רוח, הפגת מתחים והרגלים שמעודדים עבודה על בטלה.
    אך כמובן זו אחת הסיבות שעובדים רבים מעדיפים שלא לחזור לעבודה, שכן ההרגשה היא כי הולכים לעבוד בלי לקבל שכר או עבור שכר נמוך (ההפרש בין "מ ה שמגיע" לשכר העבודה בפועל).

  40. שלום,
    משבר הקורונה תפס אותי כשאני מועסקת כשכירה על בסיס ססיות (סוג של שעתי בעולם הטיפול) יומיים בשבוע, ובשאר הימים עצמאית עוסקת מורשית.
    הוצאתי לחל״ת ממנו עדיין לא חזרתי, והשאלה שלי היא האם אני זכאית לפיצויי פיטורין ממקום העבודה אם אפוטר?
    תודה מראש

  41. כעקרון יש חובה לעשות הליך פיטורים (על כל המשתמע מכך – מכתב, שימוע, הודעה מראש ופיצויים) במידה ואין כוונה להחזיר מהחל"ת.
    הבעיה היא כי עדיין לא נקבע מתי לא ניתן להמשיך את החל"ת.
    כלומר כרגע המעסיק יכול להשאיר את החל"ת עד להודעה חדשה ולא לפתוח בהליך פיטורים.

  42. היי אלון:-) אשמח לעזרתך. הנני מורה שכירה ועצמאית. בתקופת הקורונה הופסקה עבודתי כשכירה בין החודשים 15.3- 1.9. ב1.9 חזרתי לעבודתי כשכירה. במקביל ההכנסות שלי כמורה עצמאית ירדו משמעותית. קיבלתי מענק סיוע דו חודשי על סך 15,000(כל חודשיים אני נכנסת לאתר רשות המיסים ומגישה בקשה חדשה למענק). אני מתלבטת האם להגיש גם תביעה לדמי אבטלה(חתמתי בלשכה) על החודשים שלא עבדתי כעצמאית. ניתן להגיש רטרואקטיבית? שאלה נוספת היא במידה ויש טעות בגובה המענק של מס הכנסה (כרגע מקבלת את הגבוה ביותר) תאורטית ביטוח לאומי יכול לתאם עם מס הכנסה ולהקטין/להחזיר את גובה המענקים שקיבלתי ואקבל בעתיד?
    אני נורא מתלבטת כבר חודשים. אשמח לעזרתך ותודה רבה לך!

  43. היי אפרת,
    תחילה אחזור אומר שאנו לא יועצים ומיכוון שמדובר בנושא אישי ורגיש ההמלצה היא לפנות לבעל מקצוע.
    התחיל דווקא בשאלתך השנייה – כן תיקונים במקרה וגובה המענקים שקיבלת היה גבוה ממה שהיה מגיע לך יכולים להתרחש גם בעתיד, זו אחת ההצהרות שאת חותמת אליה בחלק האחרון של תהליך בקשת המענק. שימי לב כי מענקים אלו בכל מקרה צריכים להיכנס לדוח ההכנסות שלך, גם שבכל מקרה יש לשלם אליהם מס הכנסה (במקדמות או בחשבון סופי עם הגשת הדוח השנתי).
    לגבי הגשת דמי אבטלה במקביל למענקים, תיאורטית הדבר אפשרי, למיטב ידיעתי לא רטרואקטיבית (כך שהדבר דורש בירור ופעולה מהירים ככל האפשר). שימי לב כי גם לדמי אבטלה יש תקרה ודמי אבטלה לוקחים בחשבון גם את המענקים כהכנסה. בכל מקרה ניתן לפנות ישירות לשירות של ביטוח לאומי או לפנות לבעל מקצוע לבדיקת הזכאות.

  44. היי אלון. שאלה נוספת.כעוסק פטור האם אני צריכה בהצהרת העוסק הפטור ל2020 להוסיף את המענקים שקיבלתי מהמדינה כעצמאית? תודה רבה על העזרה

  45. כל המענקים נכנסים להכנסה החייבת במס, בין אם המענקים האישיים ובין המענקים של העסק.

  46. אלון שלום.
    אני שכירה ועצמאית.
    אני כבר חותמת אבטלה מסוף 2019 למעלה משנה.
    מדמי האבטלה מנוקים כל חודש הכנוסתיי כעצמאית המבוססות על הדוח השנתי של 2018.
    למעשה הייתי מובטלת בכל 2020, ובגלל משבר הקורונה הכנסותיי גם כעצמאית ב2020 ירדו פלאים.
    מיותר לציין שהמענקים של רשות המיסים לא מכסים את הפער בהכנסות.
    האם כאשר אגיש דוח שנתי עבור 2020, ביטוח לאומי יבצע עבורי את התיקון לדמי האבטלה רטרואקטיבית, ויעשה חישוב מעודכן של ההכנסות שלי כעצמאית אותם ניתן להוריד מדמי האבטלה?
    האם צריך להגיש בקשה מיוחדת לכך?

  47. כעקרון כך צריך להיות, אבל אף אחד לא יכול לדעת מה יהיה. מעבר לכך רצוי ומומלץ לטפל בדבר בשוטף (שכן אנו מניחים תמיד שעדיף הכנסות כעת על הכנסות מאוחר יותר), לכן יש להגיש בקשות למענקים ותיאום הכנסות בין שכר עבודה להכנסות עצמאיות כבר כעת. במידה ונדרש – עדיף לפנות לבעל מקצוע!

  48. אני עובדת כשכירה ויש לי גם עסק קטן שאינו עונה להגדרה.
    בשנת 2018 הרווחתי 4000 ש"ח בעסק העצמאי ולכן מחשבים לי את המענקים לעצמאייים לבערך 3500 לחודש
    כרגע אני בחל"ת בביטוח לאומי ואני מקבלת 4000 ש"ח
    כרגע ביטוח לאומי מוריד לי 500 ש"ח בחודש כי כך הצהרתי שאני כרגע מרויחה בפועל אני בהפסדים.
    האם בדוח השנתי ביטוח לאומי יחשב את המענקים כהכנסה ויוריד לי את זה מדמי אבטלה? אפילו שהעסק שלי בהפסדים?
    או שאולי מס הכנסה יבקשו את הכסף כי קבלתי אבטלה מביטוח לאומי?

  49. לא בטוח שהבנתי את השאלה אבל כמה דברים שחשוב לדעת:
    המענקים נכנסים להכנסה שלך בוודאי. הפסדים בעסק בתקופה זו היא הנורמל, המענקים ניתנים לכיסוי אותם הפסדים. המס משולם לפי סך ההכנסה, כך שאם לאחר המענקים עדיין יש הפסדים אז לא יהיה תשלום מס.
    שארי בסוף שנה את תגישי דוח של כל ההכנסות שלך, מהעסק ומעצם היותך שכירה. ואז יוכלו לראות את ההכנסה הכוללת. וכן, בכל שלב יכולים להחליט כי נדרש להחזיר את הכסף שהתקבל, את חותמת על כך בבקשה למענק, וכן שמו של המענק הוא: החזר הוצאות קבועות – כלומר צריך לכסות הוצאות שהיו בפועל, לא לייצר רווח.
    מהצד השני – אף אחד לא יכול לדעת מה יהיו המהלכים שינקטו בסוף תקופה זו וכיצד ינהגו כלפי מקרה זה או אחר.

  50. הי אלון, עובדת כשכירה ובעלת עוסק פטור.
    מקבלת מענקים קטנים כיוון שהעסק ממש לא מכניס בתקופה זו.
    בעבודתי כשכירה מצמצמים עובדים ואני לקראת פיטורין.
    האם אהיה זכאית לאבטלה במקביל למענקים ?

  51. במידה והיית שיכרה ובעלת עוסק פטור במקביל גם בתקופה טרום הקורונה, אז כן – ועד לרף מסויים של הכנסה. לבדיקה פרטנית אנו ממליצים לפנות לבעל מקצוע.

  52. אני כרגע שכיר ומקבל חלת כבר מספר חודשים, אני מעוניין לפתוח עוסק פטור האם גם אז אהיה זכאי לחלת כשכיר?

  53. אם תיפתח עוסק פטור, במידה ויהיו לך הכנסות הן יקוזזו כנגד דמי האבטלה שאתה זכאי להם במסגרת היותך בתקופת חל"ת כשכיר.

  54. תודה על התשובות הברורות1
    מס הכנסה מחשבים לי את המענקים לפי 2018 אבל במענק הוצאות שוטפות הם לא נותנים לי כי ב-2019 ההכנסות היו מדי קטנות. האם גם לגבי המענק הזה של הוצאות שוטפות הם לוקחים או 2018 או 2019 לפי הגבוה כפי שהם עושים במענקים?

  55. לא, מענק הוצאות קבועות נקבע רק לפי 2019.

  56. היי, ברשותי אני רשום כעצמאי (עוסק פטור) וכמעט אינני מכניס מכך, במקביל עבדתי כשכיר, וכרגע מקבל דמי אבטלה. אני זכאי למענק של 3000 ש"ח בחודשיים בעקבות הקורונה, האם זה מקוזז מדמי האבטלה? תודה

  57. גם דמי האבטלה וגם דמי המענק צריכים בתור התחלה להיות מדווחים בדוח מס ההכנסה שלך, כך שהם נספרים כהכנסה לצורך תשלום מס. בנוסף גובה המענק ודמי האבטלה יחדיו לא יכולים לעלות על אחוז מוסכם מסך ההכנסה המקבילה שהיתה לך לפני הקורונה. כלומר הם בהחלט יכולים להיות חופפים, אך יש לבדוק כל מקרה לגופו.

  58. אלון שלום,
    לפני הקורונה הייתי שכירה ועל כן מקבלת דמי אבטלה. הוצעה לי עבודה כפרילנסרית (עצמאית) במשרה חלקית כשהשכר הוא מחצית מהשכר שהיה לי כשכירה, כמובן עם תוספות של ההפרשות בהתאם. האם בחזרתי לעבודה כעצמאית אני זכאית למענק חזרה לעבודה? אם כן, כיצד יחושב?

    המון תודה מראש,
    קרן

  59. נדרש כמובן לבדוק עם בעל מקצוע, אך למיטב הבנתי מענק חזרה לעבודה לא חל על עבודה עצמאית, ייתכן שמענק עידוד עבודה כן חל, בכל מקרה שימי לב כי בתקופה שבה את זכאית לדמי אבטלה (עד יוני במידה ולא יאורך) הדבר יכול לבוא אחד על חשבון השני, כלומר שדמי האבטלה שלך יקוזזו ע"פ הערך שאת מרוויחה כעצמאית, לכן פנייה לבעל מקצוע וקבלת תשובה מותאמת אישית הינה חשובה ביותר.

  60. היי תודה רבה
    אני שכיר משנת 2020 , לפני כן הייתי עצמאי והייתה לי הכנסה עם עוסק פטור כל 2019 ,בעקבות הקורונה ירדו ההכנסות של העוסק פטור והיו אך ורק הכנסות של שכיר, לקחתי כמה מענקי סיוע לעצמאיים , השאלה אם לשנת 2021 רלוונטי לקחת את המענקים לאותה שנה למרות שעוסק פטור לא פעיל?

  61. השאלה לגבי 2021, אינה שונה מהשאלה לגבי לקיחת המענקים ב-2020. אם העוסק פטור לא פעיל בעקבות הקורונה, אז התשובה לכך היא כן, אם תחום זה היה צריך להיסגר ללא קשר לקורונה, אז גם לא היה מגיע מענקים במהלך 2020.

השאר תגובה