שירות התעסוקה לא לשירות המעסיקים

שירות התעסוקה לא לשירות המעסיקים

למה שירות התעסוקה יורה לכל עבר מועמדים לא מתאימים למעסיקים שלא חסרה להם עבודה?

שיתוף

דמי אבטלה

באתר האינטרנט של שירות התעסוקה כתוב שקיימות 13,394 משרות. מאגר אדיר לכל הדעות. האם זוהי  בשורה משמחת למחפשי עבודה נמרצים? האם זו בשורה למגייסי עובדים, על יש לוח חינמי שמאפשר לחשוף את הדרישה הכל כך דחופה לעובד? התשובה היא, חד משמעית, לא: בהמשך למספר זה כתוב בסוגריים כבדרך אגב, ש-12,569 מתוך המשרות המוצעות זמינות רק למתייצבים בלשכות. מיהם אותם מתייצבים בלשכות? עובדים פוטנציאליים, בעלי רמות שונות של מוטיבציה? לא ולא. מדובר באנשים מרמות שונות של האוכלוסייה, שמגיעים אך ורק מסיבה אחת: לממש את זכותם לקבל דמי אבטלה. חלקם לוקחים את הזמן ולא מחפשים עבודה, וחלקם דווקא כן, אך לא דרך שירות התעסוקה, אליו הם מגיעים כדי לקבל את מה שמגיע להם מהמדינה.

שירות התעסוקה, שמלא בפקידים בעלי תג "יועץ השמה", מזמן כבר לא רלוונטי כי הוא רחוק מלהיות גוף השמה. בימים אלה שומעים בכלי התקשורת על עוד מפעל שנסגר, על עוד חברה המפטרת עשרות ומאות עובדים, ולכן על המדינה להיערך בהתאם ולהפנות את מחפשי העבודה למקורות האמיתיים שדרכם יוכלו למצוא עבודה.

בימים עברו בהם הועסקתי כרכזת גיוס בחברות כוח אדם, ניסינו עמיתיי ואני בכל עת להתחמק ממפגש "ראיון" עם מועמדים שנשלחו אלינו משירות התעסוקה. כבר הבנו וידענו מראש שלא מדובר במועמד רציני. ושבמוקדם או במאוחר – הוא יצא עם "וי" ברובריקת "לא מתאים". לעתים קרובות התחלנו את השירה בשורה התחתונה: "תגיד, אתה באמת מתאים לעבודה? אתה באמת רוצה לעבוד?".

כמובן, ברוב המקרים הוא באמת לא היה מתאים, ולא רק חוסר הרצון האמיתי לעבוד הוא זה שהכריע: נכון, למשרה הפתוחה שהייתה לי לא היו דרישות גבוהות של ניסיון והשכלה, אך מישהו אמר שכל אחד מתאים לה? נראה שפקידי לשכת התעסוקה כלל אינם טורחים לראיין את האדם שיושב מולם, ומחפשים לסיים את התור הארוך המשתרך אחרי ה"חותם" שיושב מולם. הם לא מבינים שמי שישלם את המחיר בסופו של דבר הוא הארגון, שיסבול מעובד לא מתאים או בעל מוטיבציה ירודה לעבודה, וגם אפשר להבין אותו.

 יש שתי אפשרויות לפתרון התופעה, שלמעשה ניתן לשלב ביניהן. האחת היא להפריד בין מציאת עבודה לבין קבלת דמי אבטלה. אם המדינה מעוניינת לשלם דמי אבטלה למובטלים, שתעשה זאת ללא התניה – לפרק זמן קצוב מראש. הסיבה היא שבפועל כל מי שמגיע ללשכה יוצא ממנה עם הודעה שאין כרגע משרה מתאימה. המובטלים שחותמים כבר במשך שבועות רבים, הם אלה בעל כורחם שישלחו לכל משרה. פתרון בנוסף נמצא אצל המעסיקים, המבזבזים את זמנם בהתגייסות למען צמצום מקבלי דמי האבטלה. עליהם להפסיק להיעזר בגוף המיותר הזה, ולהסביר לפקידים כי שליחה של עובד לא מתאים רק כדי לסמן שהיה אצל מעסיק היא בזבוז מיותר של עצבים וזמן יקר של מגייס, שמחפש רק עובדים מתאימים, ולעמוד ביעדים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה