שבעה סוגים של כוח במקום העבודה

שבעה סוגים של כוח במקום העבודה

כיצד להשתמש בכוח ביעילות בתוך ארגונים

שיתוף
כוחות של מנהיגים

כוחות של מנהיגים

נושא הכוח בארגונים הינו מרתק. למנהיגים תמיד יש כוח והשפעה על הכפופים להם, אך מהם סוגי הכוחות שאותם הם מפעילים וכיצד הם תורמים למבנה הארגוני?

הכוח הוא נושא שתמיד מקבל התייחסות רצינית ועולה לדיון פעמים רבות. הנושא המרתק הוא לגבי מקבל הכוח ועל הדרך לבצע בו שימוש בו בצורה חיובית ויעילה.

הספר של הפסיכולוגית ניקול ליפקין " "What Keeps Leaders Up At Night" דן בנושא הכוח של מנהיגים, והאנליזה שלה משתמשת בחמשת סוגי הכוח שהציגו הפסיכולוגים ג'ון פרנץ 'וברטרם רייבן (John French and Bertram Raven) בשנת 1959, יחד עם שני סוגים שהוכנסו מאוחר יותר.

הספר מסביר על 7 סוגי הכוח במקום העבודה. איך לגלות דרכים להשתמש ביעילות בכוח בעבודה, והוא מציע משאבים וכלים שיעזרו לאנשי מקצוע עסקיים.

הספר גם מתאר את הצעדים שניתן לנקוט כדי לשפר את העוצמה. לדוגמה, אם אתה מחפש עבודה כרגע, ייתכן שתרצה להגדיל את עוצמת החיבור שלך. או אם אתה מנסה להשיג קידום במכירות, ייתכן שאתה מנסה להגדיל את כוח המומחה שלך.

"כוח נוטה להיכנס לאנשים לראש", אמרה הפסיכולוגית ניקול ליפקין ל- Business Insider. "אנחנו לא באמת מאומנים להתמודד עם כוח טוב."

ליפקין דנה בסוגי הכוח השונים בספרה החדש, כאשר כוח לגיטימי הוא המקום שבו לאדם במיקום גבוה יותר יש שליטה על אנשים במיקום נמוך יותר בארגון.

"אם יש לך את הכוח הזה, זה חיוני שאתה תבין את הכוח שניתן לך ולא להתעלל באמצעותו." ליפקין אומרת. "אם דיאן (שם בדוי) תתקדם לתפקיד המנכ"ל והעובדים שלה מאמינים שהיא ראויה לתפקיד זה, הם יגיבו בחיוב כשהיא תפעיל את הכוח הלגיטימי שלה, ומצד שני, אם דיאן תעלה לתפקיד המנכ"ל אך אנשים לא מאמינים שהיא ראויה לכוח הזה, זה יהיה מהלך רע לחברה כולה".

כוח כפוי הוא המקום שבו אדם מוביל ע"י איומים וכוח. זה לא סביר לזכות בכבוד ונאמנות מהעובדים למשך זמן רב באמצעות כוח כפוי.

"אין זמן או יום שבו אתה צריך להשתמש בכוח כפוי". ליפקין אומרת "בסופו של דבר, אתה לא יכול לבנות אמינות עם כפיית השפעה – אפשר לראות את זה כמו בריונות במקום העבודה."

כוח מומחה הוא התפישה כי המנהיג בעל הכוח הוא בעל כישורים או ידע מעולה. כדי לשמור על מעמדם והשפעתם, על המומחים להמשיך ללמוד ולשפר.

כוח אינפורמטיבי הוא המקום שבו האדם מחזיק במידע הנדרש או המבוקש, זהו כוח לטווח קצר שאינו משפיע בהכרח על אמינותו. לדוגמה, מנהל הפרויקט יכול לקבל את כל המידע עבור פרויקט מסוים, וזה ייתן לו/לה "כוח מידע". אבל זה קשה לשמור על זה כוח במשך זמן רב, ובסופו של דבר מידע זה ישוחרר. זו לא צריכה להיות אסטרטגיה לטווח ארוך.

כוח גמול הוא המקום שבו אנשים מניעים אחרים על ידי העלאת הצעות, מבצעים, ופרסים.

"כשאתה מתחיל לדבר על פרנסה כלכלית, הכוח מקבל משמעות חדשה לגמרי", אומרת ליפקין. לדוגמה, "הן דיאן והן בוב מחזיקות בכמות מסוימת של כוח גמול אם הן מנהלות יחסי ביצועים וקובעות העלאות ובונוסים לאנשיהן".

כוח החיבור הוא המקום שבו אדם משיג השפעה על ידי השגת טובה או פשוט היכרות עם אדם חזק. כוח זה מופעל על כל הרשתות.

"אם יש לי קשר עם מישהו שאתה רוצה להשיג, זה יעניק לי כוח. זאת פוליטיקה בדרך מסוימת," אומרת ליפקין. "אנשים להם יש את הכוח הזה בונים קואליציות עם אחרים… היכולת הטבעית של דיאן ליצור קשרים כאלה עם אנשים ולהצטרף לקואליציות נותנת לה כוח חזק".

ולבסוף, כוח הפניה הוא היכולת להעביר תחושה של קבלה אישית או אישור. זה חזק אצל אנשים עם כריזמה, יושר, ואיכויות חיוביות אחרות. זהו הסוג החשוב ביותר של כוח.

"אנשים בעלי כוח התייחסות גבוה יכולים להשפיע מאוד על כל מי שמעריץ אותם ומכבדים אותם", אומרת ליפקין.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה