"פחות ופחות מתעניינים בעבודות מלונאות, אנו מתמודדים בתנאים לא פשוטים"

"פחות ופחות מתעניינים בעבודות מלונאות, אנו מתמודדים בתנאים לא פשוטים"

לקראת עוד יריד גיוס קייצי, טוען מנהל ה-HR של רשת מלונות פתאל לחדשות HRus: "השכר שאנו משלמים גבוה, אבל הדימוי בעייתי"

שיתוף

כ-400 עובדי מלונאות, אירוח ומסעדנות חסרים לרשת המלונות פתאל באילת, לקראת פסח ותקופת הקיץ.

הרשת תקיים בשבועות הקרובים ירידי גיוס עובדים באילת, תל-אביב וחיפה שאמורים לעבות את מצבת עובדי החברה המונה כ-6,000 עובדים ב-32 מלונות בישראל.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גם אלו שפורסמו השבוע, מצביעים לאורך זמן כי עובדי ענף המלונאות והמסעדנות מדשדשים בתחתית פירמידת השכר.

רונן כהן, מנהל משאבי האנוש של הרשת, אומר שגיוס העובדים לקראת הקיץ הוא גם ריטואל שנתי קבוע שמבצעת החברה אבל גם עדות למחסור חריף במיוחד השנה בכוח אדם. "שתי התשובות נכונות", ציין בשיחה הבוקר עם חדשות HRus. "זה בהחלט ריטואל קבוע ושכן, המחסור בכוח אדם מקצועי הולך וגובר משנה לשנה, לרבות כוח אדם איכותי. פחות ופחות אנשים מתעניינים בעבודות המלונאות, המלצרות ומשק בית ואנחנו מתמודדים עם הסוגיה הזאת בתנאים לא פשוטים".

זה פוגע בשירות ללקוח?
"בוודאי. רמת התחלופה די קבועה, אבל גם זו שקיימת היא כל-כך גבוהה כך שאתה כל הזמן עסוק בלהכשיר אנשים חדשים ועד שהם מוכנים, שוב פעם מתחילים סבב שני של הכשרות".

כדי להתמודד עם המצב, מנסים בפתאל לפתות עובדים פוטנציאליים, מרביתם צעירים אחרי צבא או סטודנטים בתחילת דרכם, באמצעות שכר ותנאים שלא משתקפים בנתוני הלמ"ס. יתרה מזו, לטענת לוי המלונאים מתוסכלים מכך שענף המלונאות וענף המלצרות מאוחדים תחת אותה קטגוריית שכר בלמ"ס, כשהמלצרות מורידה את ממוצע השכר כלפי מטה באופן מובהק. אם להסתמך על דיווחי הרשת, הרי שהמשכורת הממוצעת של עובדיה עומדת על כ7,000 שקלים לחודש, ברוטו. "אם אתה מבודד את ענף המלונאות מנתוני הלמ"ס, אז רואים שם שהשכר אצלנו משמעותית גבוה יותר. אנחנו מנסים לשנות את המצב הזה ואנחנו לא חיים איתו בשלום".

מצד שני, עובד צעיר אחרי צבא שמחפש עבודה, לא ממש ייכנס לאתר הלמ"ס כדי לבדוק כמה משלמים במלונאות.
"זה נכון. בהקשר הזה, עובד שדופק בדלת שלנו, אנחנו יודעים איך לקבל אותו. רמות השכר שלנו הן מזמן לא מינימליות, אלא 24 ו-25 שקלים לשעת עבודה, מגורים, הסעות וארוחות והמון תנאים שלצערנו הרב העובדים לא ערים להם. במקביל, כאמצעי שימור אנו יוצרים בתוכנו לא מעט תוכניות פיתוח ותמיכה".

אז איפה בעצם ממוקדת הבעיה? בדימוי הענף שסובל מ'דלת מסתובבת' ותדמית של משרה בת חלוף, במדינה שלא תומכת או אולי בשכר שעדיין לא מצליח למשוך עובדים?
"הבעיה היא מכלול דברים. קודם כל היא נעוצה בדימוי לחלוטין. הוא במצב לא טוב וגם בהתאחדות בתי המלון יודעים את זה. דימוי אצלי זה כמה דברים. זה סוג העבודה שמצטיירת אצלנו בתוך הענף, זו היוקרתיות, האם זה מקצוע או לא. פעם לא יכולת לעבוד במלונאות אם לא היה לך ניסיון ורקורד. היום, תסתכל בעשר השנים האחרונות נסגרו כל מוסדות ההכשרה של ענף המלונאות. מי שמוטלת עליו האחריות להכשרה זה אנחנו, המלונאים. זו תוצאה ישירה של מדיניות. משרד התמ"ת לא מממן הכשרות. אנחנו בסופו של דבר צריכים להתמודד עם זה. לא הייתי משליך את האחריות לרמות השכר. אנחנו לא משלמים פחות טוב ממעסיקים אחרים באותה רמה".

 

דרוש גם צוות בידור

בירידי הגיוס המדוברים יוצעו משרות כדוגמת טבחות, אבטחה, קציני בטחון, מלצרות, עובדי קבלה, חדרניות/חדרנים, פיקוח קומה ומנהלי צוותים למחלקות מזון ומשקאות.

נוסף על תפקידי המלונאות הללו, מגייסת פתאל גם אמנים לתפקידי משחק ובמה, לקראת פתיחתו הקיץ של מלון U  קלאב החדש בחוף קוראל ביץ' באילת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה