פיתוח מנהיגות אצל מפקדים

פיתוח מנהיגות אצל מפקדים

האם פיתוח מנהיגות צבאית שונה מפיתוח מנהיגות בתחומים אחרים של התעשייה? האם היא מצריכה מחשבה ופילוסופיה שונה? ומה ההבדל בעצם, בין מנהיגות צבאית ומנהיגות בחיים האזרחיים?

שיתוף
הדרכה וסוציאליזציה בצבא

הדרכה וסוציאליזציה בצבא

האם פיתוח מנהיגות צבאית שונה מפיתוח מנהיגות בתחומים אחרים של התעשייה?!

במלחמה באפגניסטן, גנרל סטנלי מקריסטל מצבא ארה"ב היה ממוקד רק בדבר אחד: להמציא את התכנית הטובה ביותר להתקפה. אבל סטנלי ידע, שהוא לא יוכל לעשות זאת לבד. לכן הוא כינס צוות ליבה של חיילים אמינים, שהאמינו בחזון שלו והסתמכו עליו במידה רבה, כדי לקבל על עצמם את המשימה. למרות שסטנלי היה גנרל בכיר ביותר, הוא עדיין היה קשוב למה שיש לפקודיו לומר.

יזמים יכולים ללמוד מטקטיקות הפיקוד של מקריסטל – גיוס צוות מסור היא אבן היסוד הראשונה, ביישום מנהיגות מוצלחת.

לא רק הצבא זקוק למנהיגים טובים ומובילים. גם חברות הייטק ומפעלי תעשייה, נשענים על יכולות ההובלה והחזון של מנהליהם הבכירים. אולם בניגוד ליכולת המנהיגות של מנהלים בחברות הייטק או בחברות תעשייה, יכולת המנהיגות של מפקד בצבא, עשויה להיות ההבדל בין חיים ומוות.

מחקרים שבדקו מנהיגות צבאית לעומת מנהיגות אזרחית, חשפו, כי המנהיגות בשני המקרים מושתתת על אותם היסודות בכל האלמנטים, מלבד אלמנט אחד משמעותי – משמעת. המשמעת הצבאית בנויה משני קווי יסוד: כבוד לדרגה וציות לפקודות.

מנהיגות צבאית היא תהליך ההשפעה על החיילים, על מנת שיבצעו את המשימות באמצעות מתן מטרה, כיוון, ומוטיבציה. המנהיגות הצבאית חיונית משתי סיבות משמעותיות. האחת, אחריות המפקד להגנה על האומה והשנייה, אחריות המפקד לחייהם של חייליו.

מדדי המנהיגות אצל מפקד בצבא נמדדים במידת המורל שלו, גאוות היחידה, המשמעת שהוא מייצר אצל פקודיו ובקיאות בתחום הצבאי, עליו הוא מופקד.

מנהיגים טובים נמנעים, במהלך שירותיהם, מפגיעה בכבוד חייליהם, מעונשים קולקטיביים, מהתנערות מאחריות ומהאשמת הפקודים, כאשר המשימות לא בוצעו כראוי. מפקדים טובים שהינם מנהיגים מטבעם, מיישמים את יסודות הפיקוד הכוללים סמכות, אחריות, משמעת והתנהגות צבאית, כמעט באופן טבעי. ויכולת המנהיגות הצבאית מנדטורית, כיוון שבעתות קרב, על החיילים לסמוך ולפעול על פי הוראות מפקדיהם, ללא עוררין.

נכון שלא כולם נולדו מנהיגים, אך אין זה אומר שהם לא יוכלו ללמוד להיות כאלו.

מכללות צבאיות וקורסי הקצונה, מקדישים זמן ומשאבים ניכרים, לפיתוח מיומנויות מנהיגות אצל מפקדים. פיתוח מנהיגות צבאית, מתבצע באמצעות הכשרה מתוכננת ורציפה, המשלבת תכנים חינוכיים וחווייתיים ונרכשת לאורך זמן. המנהיגות הצבאית מתבססת על עקרונות החובה, השירות, ההקרבה והמוסר, שהמפקדים מחויבים להם, ולעיתים אף מקריבים עבורם את חייהם. פיתוח המנהיגות הצבאית, נעשה באמצעי השפעה של מוטיבציה והבעת אמון, אצל המפקד הלומד להנהיג. השפעה המכונה 'מנהיגות מעצבת', שהיא הסגנון הדומיננטי של מנהיגים צבאיים.  

הטמעת כישורי מנהיגות אצל מפקדים, מתבצעת גם באמצעות הטמעת יכולות נרכשות, כגון: לקיחת יוזמה ואיתור הזדמנויות, נטילת אחריות, זיהוי סדרי עדיפויות לביצוע משימות, פיתוח מסוגלות לפתרון בעיות מורכבות ונקיטת פעולות מהירות, על מנת לפתור בעיות מקומיות. בנוסף לאלו גם פיתוח שיטות חדשניות וחשיבה חדשנית ככלל, ולימוד מיומנויות חדשות שישפרו את כישורי ההנהגה וקבלת ההחלטות.

דגש נוסף בפיתוח מנהיגות אצל מפקדים בצבא, מושם על כריזמה, שהיא ערך בלתי ניתן לוויתור אצל מפקד. למנהיג כריזמטי מספר תכונות, אותן ניתן לרכוש עם שימת תשומת לב ואימונים. תכונות כגון: שמירה על קשר עין עם החיילים, יציבת גוף פתוחה, עמידה ישרה ורגועה, הופעה נלהבת ואקטיבית ואסרטיביות מודגשת.

טכניקה נוספת של פיתוח מנהיגות אצל מפקדים בצבא, היא לשאול את עצמך את השאלות הבאות: איזה סוג של מנהיג אני? איך אחרים רואים אותי כמנהיג? מהן המטרות והציפיות שלי מעצמי כמנהיג, ולאחר ניתוח נקודות החוזק והחולשה שלך, עליך לנקוט בפעולה ולגבש אסטרטגיה לשדרוג היכולות שלך, זאת באמצעות עיבוי וחיזוק הנקודות, בהן אתה חש שעליך להשתפר.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה