פיתוח הדרכה: הוצאת המידע והנגשתו ללומד

פיתוח הדרכה: הוצאת המידע והנגשתו ללומד

שרון גדעוני עוז, מנהלת תחום פתרונות למידה והדרכה בהיי קפיטל, מספרת על ערכת הדרכה גמישה במיוחד, המתאימה לשימוש עבור כולם ושתוצג בכנס ההדרכה השנתי

שיתוף

פיתוח הדרכה: הנגשה ללומד

שרון גדעוני עוז, מנהלת תחום פתרונות למידה והדרכה בחברת היי קפיטל, תציג בכנס ההדרכה השנתי את 'שתי ציפורים בתוכנית אחת: בניית תוכנית הכשרה גמישה': ערכת החניכה שנבנתה עבור הכשרת מנהל תיק לקוחות עסקיים בחברת דיווידשילד. נראה שערכה כזאת היא בגדר חובה בכל חברה ובכל מקום עבודה אליו מגיע עובד חדש ואין קורס מובנה שיכשיר אותו לתפקיד, כאשר מובן שבמציאות הדברים אינם כאלה. אם מדובר בעובד בודד או במאסת עובדים חדשים שנקלטים, חבילת ההדרכה הנה הכרחית להצלחת העובד והארגון. יחד עם מיטל דואני, מנהלת משאבי האנוש של חברת דיווידשילד, תציג שרון את התוכנית שפותחה בהיי קפיטל והמתבססת על On the job training.

לדבריה, ערכת הדרכה זו יועדה לתפקיד מנהל תיק לקוחות במוקד עסקי בדייווידשילד, תפקיד הנמצא בבנייה ובהתהוות. כך שייתכנו שינויים ועל כן התוכנית נבנתה כך שתהיה גמישה ותתאים הן לתהליך הכשרה של עובד בודד והן להכשרת קבוצת עובדים במידת הצורך.

מדובר בשתי ערכות. האחת לחונך והשנייה לחניך. הערכה לחונך מותאמת ללימוד יחידני ולימוד פרונטלי בכך שהיא אינה מכילה רשימת פעולות והנחיות (צ'ק ליסט) לחונך, אלא כוללת מערכי שיעור מובנים "רזים" הכוללים מטרות, רצף נושאים, דגשים מקצועיים ותרגולים שיכולים להתאים הן כתרגול עצמי הלומד והן כתרגול כיתתי.

שרון גדעוני עוז
שרון גדעוני עוז

 שרון: "התוכנית נבנתה על בסיס תהליך למידה אפקטיבי וקצר ועל כן מדובר בתהליך מובנה מצד אחד אך משאיר מספיק גמישות לחונך. מבוסס מטרות, רצף הגיוני כולל מבדק, תהליך וקריטריונים להסמכה וכן הכשרת חונכים לשימוש אפקטיבי בערכה להשגת המטרות.

"גם אם אין אפשרות ללמד את העובד במסגרת קורס שלם ויש אפילו כוונה לזרוק אותו למים – חשוב למנות לתהליך גורם אחראי. יש צורך להגדיר אדם שאחראי על התהליך המובנה, שיוכל לנהל את התהליך, את החונך והנחנך".  

לדבריה, וודאות של העובד החדש בתהליך הכשרתו הנה תנאי הכרחי ללמידה אפקטיבית: ידיעת התכנים הנלמדים, באיזה סדר הם יועברו, השותפים בתהליך הכשרתו, תהליך ההסמכה ומה ידרש ממנו בסופו של דבר. בדרך זו ללא ספק הלמידה תהיה בהרבה יותר אפקטיבית.

דרושה מומחיות בפיתוח הדרכה

שרון הנה בעלת ניסיון של מעל 17 שנה בהדרכה ובפיתוח הדרכה עוד מתקופת שירותה בצבא. בהמשך מלאה תפקיד כמפתחת הדרכה בפלאפון, ולאחר מכן ניהלה את צוות פיתוח ההדרכה, שבעה ראשי תחום פיתוח הדרכה שהיו אמונים על כלל ההדרכות וההכשרות לבעלי התפקידים השונים בפתחי השירות והמכירה הפרונטליים והטלפוניים. לאחר שבע שנים בפלאפון, יצאה לדרך עצמאית כיועצת למידה, פיתחה הדרכות ולמידה מתוקשבת וכן פיתחה והנחתה קורס להכשרת מפתחי הדרכה. בהמשך הצטרפה להיי קפיטל כמנהלת תחום פתרונות למידה והדרכה. החברה נותנת את כל פתרונות ההדרכה: הדרכה מסורתית, מתוקשבת, משחקי למידה, ניהול לוגיסטיקת הדרכה ומיקור חוץ של מומחי הדרכה.

האם כדי לבנות תוכנית הדרכה אין צורך להיות בקיא בתחום המקצועי?

"לא. המומחיות שלנו היא בפיתוח הדרכה, כאשר אנו עובדים לפי מתודולוגיות ותהליכי פיתוח הדרכה. צריך לדעת לתחקר את מומחה התוכן ולהוציא ממנו את המידע הרלוונטי הנדרש לאותו בעל תפקיד ואת המידע הזה להנגיש ללומד כך שיהיה ברור, מובנה וישיג את מטרות ההדרכה בזמן הקצר ביותר.

"כאשר אנו מתחקרים את מומחה התוכן, אנו מנסים להבין את הנדרש מאותו בעל תפקיד, כלומר את הידע, המיומנויות ("רכות" ותפעוליות) והתפישות שצריכים לבוא לידי ביטוי בתהליך ההדרכה. לאורך כל תהליך הפיתוח ישנו דיאלוג רצוף עם מומחה התוכן שבו אנו מתשאלים את המומחה ומוציאים ממנו את המידע הנדרש ובהמשך המומחה מתקף את חומרי הלמידה שפותחו, מעיר הערות, מתקן ומאשר. מומחה התוכן הוא שותף פעיל בתהליך הפיתוח וכדי שיהיה אחד כזה, עלינו לרכוש את אמונו ולרתום אותו".

בכנס ההדרכה השנתי יציגו שרון גדעוני עוז ומיטל דואני את עקרונות ומאפייני ערכת ההדרכה הגמישה.

כנס ההדרכה השנתי יוצא לדרך! לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה