שיתוף

אסטרטגית רווחה לעובד בארגון שמהווה את אחד מעמודי התווך של מותג המעסיק ושימור העובדים הטובים של הארגון, אלה שהארגון השקיע רבות בגיוסם, קליטתם הכשרתם ושימורם, כוללת גם הענקת מידע חיוני לעובדים בכל הנוגע לביטוח הפנסיוני שלהם.

מדובר במידע שנדרש לעובדים לא רק בעת שהם עובדים בפועל, אלא כזה שידרש להם גם בעת הגיעם לגיל פרישה. בנוסף, עובדים צעירים יכולים ליידע את הוריהם וקרובי משפחתם שעומדים לפני פרישה.

עובדים שמגיעים לגיל פרישה צריכים על פי החוק לפנות למס הכנסה לצורך ביצוע תאום מס ולקבל אישור לגבי שיעור המס שיש לנכות מהפנסיה חודשית שלו.

אבל לפני שמבצעים את תיאום המס יש לעבור הליך חד פעמי בשם קיבוע זכויות. בהליך זה קובע מס הכנסה מה יהיה שיעור הפטור ממס שהפורש זכאי לו. אותו דבר אמור לגבי ביצוע פטור ממס בהיוון קצבה.

לדברי יועצי הפנסיה, אם הטופס לקיבוע זכויות לא מולא כהלכה, לפורש יש 90 יום לתקן אותו. אם הטופס לא יתוקן בתוך 90 יום, זו תהיה טעות שתיקבע לכל החיים.

במילים אחרות, כאשר העובד מגיע לגיל הפרישה ומתחיל לקבל פנסיה, הוא זכאי להטבה בדמות פטור ממס הכנסה, שאותה הוא יכול לנצל לטובת מענקי פרישה, משיכת פיצויים, היוון כספי הקצבה או לטובת פטור על קצבת הפנסיה החודשית.

הבחירה של הפורש צריכה להיות בהתאם לדרך שבה הוא יוכל לנצל את הטבות המס בתקופת הפרישה, על ידי קיבוע זכויות.

נושא נוסף שחשוב שעובדים לקראת גיל פרישה יהיו מודעים לו, הוא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.

תיקון זה מסדיר את הבחירה בין הפטור ממס על מענקי פרישה, לבין פטור ממס על 'קצבה מזכה' שזה למעשה החלק של הפנסיה שחייב במס, לבין פטור ממס על היוון אותה קצבה מזכה.

הנקודה אולי הקריטית ביותר היא, שעל כל עובד שמגיע לגיל פרישה לדעת שיש חלון זמן מאוד מוגדר שבמהלכו ניתן לבצע את קיבוע הזכויות ולקבל את הפטור ממס.

עם זאת, לגבי עובדים שפרשו לאחר ה-1 בינואר 2012, ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית ולקבל החזרי מס שש שנים אחורה.

אם כן, איך מבצעים את קיבוע הזכויות: ראשית חשוב לדעת שקיבוע הזכויות מתבצע על ידי מילוי טופס 161ד.

פורשים שהגיעו לגיל פרישה לפני ה-1 בינואר 2012 יכולים להגיש בקשה לפטור נוסף מניכוי מס מקצבה מזכה. (בקשה זו יש להגיש באמצעות מילוי טופס 161י).

אבל יש לכך שני תנאים:

1 הפורש מקבל קצבה מזכה יחידה.

2 החל מה-1 בינואר 2012 הוא לא משך כסף ממעסיקים או מקופת גמל, בדרך של היוון קצבה בפטור ממס.

המדינה מעניקה לכל עובד שפורש לגמלאות, הטבות מס בסכום מסויים. ההטבה מחושבת ל-15 שנים, אבל סכום ההטבה תקף גם לגבי השנים שלאחר 15 שנים ממועד הפרישה.

הטבת המס היא למעשה פטור ממס על הקצבה החודשית של הפנסיה, על פיצויי פרישה או על היוון כספי הקצבה אשר נמצאים בקופת הגמל או בקרן הפנסיה.

כדי שפורש יהיה זכאי לקבל סכום (הוני) מקרן הפנסיה, התנאי הוא שיש לו קצבה חודשית של לפחות 4,498 שקלים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה