מהי פוליטיקה ארגונית

מהי פוליטיקה ארגונית

מהי פוליטיקה ארגונית וכיצד נשתמש בה נכון? במאמר שלפניכם מוצעות חמש דרכים

שיתוף
פוליטיקה ארגונית

פוליטיקה ארגונית

מאת עמירם קאופמן *

לצערנו, הרבה פוליטיקאים הוציאו שם רע למילה "פוליטיקה". היא מתקשרת לרבים מאתנו למילים שליליות כמו כוחנות, סחטנות, חוסר יושר, רמאות, מלחמות אגו, ובקיצור – גועל נפש אמיתי… אבל מהי בעצם "פוליטיקה"? המילה "פוליטיקה" נגזרת מהמילה היוונית "פוליס" שמשמעותה "עיר", שמקורה במילה "פולי" – "ריבוי" או "הרבה". כמו מקור המילה, הפוליטיקה קיימת בכל חברה שבה יש ריבוי של אנשים, ומכאן גם ריבוי של דעות ואינטרסים.

כלומר, פוליטיקה היא מציאות הנוצרת תמיד כאשר אנשים שונים, בעלי אינטרסים שונים, נפגשים ומתמודדים על משאבים מוגבלים. ובהתמודדות זו, מי שיודע לפעול בגישה פוליטית נכונה, משיג יותר משאבים עבור האינטרסים שלו. פוליטיקה היא בעצם "אומנות האפשר" – האומנות להשיג, באמצעות חבירה לאחרים, את האינטרסים האפשריים שלנו ושל שותפינו.

בכל מקום שבו יש אנשים יש פוליטיקה פנימית. כך הוא המצב גם בארגונים, שם קוראים לתופעה הזו "פוליטיקה ארגונית". אי אפשר להתעלם מהפוליטיקה הארגונית – ראשית מפני שהיא קיימת, ושנית מפני שללא שימוש נבון בפוליטיקה הארגונית, אחרים בארגון פשוט ישיגו את האינטרסים שלהם על חשבון האינטרסים שלנו.

כיצד להשתמש נכון בפוליטיקה הארגונית?

ראשית – החליטו להיות פוליטיקאים מצטיינים:
הבינו שיש פוליטיקה ארגונית בארגון שלכם, אמצו אותה בחום ללבכם, לימדו כיצד להתמודד עם הסיכונים שהיא יוצרת מחד ולנצל את ההזדמנויות שהיא מאפשרת מאידך.

שנית – זהו את המפה הפוליטית:
ודאו שיש לכם מפה ברורה של הפוליטיקה הארגונית בארגון שלכם – זהו את מוקדי הכוח, את האינטרסים המשותפים והשונים, את הקואליציות והאופוזיציות הקיימות, את מוקדי העוצמה הפורמליים והאפורמליים, ועוד. קראו נכון את המציאות הארגונית, זהו גם את משחקי האגו הקיימים…כן, גם זה קיים תמיד בין אנשים.

שלישית – עזרו לאחרים להשיג את האינטרסים שלהם:
זהו את השותפים שלכם לאינטרסים משותפים, והתחילו לעזור להם להשיג את האינטרסים החשובים שלהם. ייתכן שזה יחייב אתכם להתפשר ולוותר כרגע על אינטרסים קריטיים פחות עבורכם, יחד עם זאת הדבר ייצור מחויבות חזקה שלהם לעזור לכם בהמשך.

רביעית – החליטו מה בדיוק אתם רוצים להשיג:
חשבו לעומק והחליטו מהם האינטרסים הקריטיים שלכם, האינטרסים שאתם באמת מוכנים להיאבק עליהם.
וודאו שהם אפשריים – חבל להשקיע מאמצים ולשלם מחירים על מלחמת שווא שאין שום סיכוי להשיג. דרגו לעצמכם את סל האינטרסים שלכם, מהחשובים והאפשריים יותר עד החשובים והאפשריים פחות.

חמישית – בקשו עזרה בהשגת האינטרסים שלכם:
הגיע הרגע. זהו את השותפים הטבעיים למימוש האינטרסים הקריטיים שלכם – זוהי הקואליציה שלכם. צרו שיתופי פעולה, בקשו עזרה, גבשו אסטרטגיה, הגיעו להסכמות מאחורי הקלעים, וותרו היכן שהדברים לא קריטיים, ואז פעלו בנחישות להשגת האינטרסים שלכם.

השתמשו בחוכמה בפוליטיקה הארגונית – היא קיימת, היא מועילה, ובשימוש נכון היא תאפשר לכם להשיג יותר בארגון.

אגב – במסגרת "קורס טייס למנהלים" נעסוק, כמובן, גם בשימוש נכון בפוליטיקה הארגונית.

בהצלחה!

עמירם קאופמן הוא מאמן בכיר, מומחה לניהול, ומנכ"ל Creating Future.

הקליקו כאן לכל הפרטים על "קורס טייס למנהלים" הנפתח ב- 18/2/14!  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה