שיתוף

הגיוון התעסוקתי צובר תאוצה בעולם וצפוי להפוך בשנים הקרובות לאחד ממנועי הצמיחה העיקריים של חברות וארגונים. יותר ויותר מועמדים הנחשבים לכישרונות האיכותיים ביותר ובעלי המיומנויות המבוקשות ביותר, דורשים כיום מהארגונים שהם עובדים בהם, לא רק שכר, הטבות, ימי כייף וחופשות, אלא גם ליישם את הערכים החשובים להם.

וכאמור, נושא הגיוון התעסוקתי נמצא בראש סדר העדיפויות של עובדים בעיקר מדור המילניום, כלומר העובדים שבהם טמון עתידם של הארגונים.

גיוון תעסוקתי: המגמה הלוהטת ל-2018

מסקר שנערך על ידי לינקדאין בתחילת השנה ברמה הגלובלית, בנושא המגמות הלוהטות ביותר ל-2018 בתחום הארגונים, עולה, כי בראש הרשימה, תחת ההגדרה: המגמה הלוהטת ביותר ל-2018 ואילך, ממוקם נושא המגוון התעסוקתי.

הסקר, שכלל קרוב ל-9000 מנהלי גיוס בארגונים ובחברות השמה, בדק מהי עמדתם של הנשאלים לגבי מגוון תעסוקתי: באילו מגמות הם מבחינים בקרב המועמדים לעבודה ואיך הם מיישמים את נושא המגוון בארגונים שלהם.

מתברר, כאמור, כי בראש רשימת המגמות החשובות ביותר ל-2018 ואילך, ניצב נושא הגיוון התעסוקתי – גיוון אוכלוסיות במקומות העבודה.

האפליה עדיין חיה ובועטת

אלא שלמרות כל זאת, עדיין לא חלפה לה תופעת האפליה מהעולם, והיא חיה ובועטת בהרבה מאוד ארגונים בארץ. לכן יש צורך להדגיש שוב ושוב, כי החוק במדינת ישראל אוסר על אפליה במקומות עבודה, ואף מאפשר למועמדים שחשים כי הופלו לרעה, לתבוע את המעסיק שהפלה אותם ולקבל פיצויים בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

יתרה מכך, כל עוד המועמד או המועמדת ממלאים את כל תנאי המודעה שפרסם הארגון בחיפושיו אחר עובדים, חובת ההוכחה (כי לא היתה אפליה) חלה על המעסיק ולא על העובד.

לאור כל זאת כדאי לשוב ולהזכר מה אומר החוק בנושא אפליה במקומות עבודה:

על פי החוק, על המעסיק נאסר להפלות בין עובדיו או בין המועמדים בגלל מינם, בגלל נטייתם המינית, בגלל מעמדם האישי, אין להפלות לרעה נשים בהיריון, אין להפלות מועמדים בשל היותם הורים, אין להפלות מחמת גיל, גזע, דת, לאום, וארץ מוצא.

זאת ועוד, החוק אוסר להפלות מועמדים בקבלה לעבודה בגלל השקפותיהם, בגלל מפלגתם או שירותם במילואים. אין להפלותם לרעה בגלל קריאה לשירות מילואים, או בשל שירותם הצפוי בשירות מילואים.

האיסור על אפליה כולל את המצבים הבאים: בעת קבלה לעבודה, בתנאי העבודה, בקידום בעבודה, בהכשרה או בהשתלמות מקצועית.

כמו כן, אין להפלות עובדים בעת פיטורים או בסכום פיצויי הפיטורים. אין להפלות עובדים בכל הקשור להטבות ותשלומים המוענקים לעובדים בהקשר של פרישה מהעבודה.

זאת ועוד, למעסיק אסור להפלות עובד בקבלה לעבודה ולסרב לקבלו לעבודה רק משום שהמועמד הודיע עם קבלתו לעבודה, כי הוא לא מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית.

מתי ולמי מגיעות זכויות אלה: כל הזכויות לשיוויון הן אוטומטיות לכל עובד\ת ומועמד\ת. בכל הפרה של זכות כזאת יכול\ה העובד\ת או המועמד\ת להגיש תביעה לבית הדין לעבודה.

לדוגמה, בשנת 1998 תבעה אשת מכירות מעסיק שסירב לקבלה לעבודה במכירת מכשירים כבדים, רק משום שהיא אשה. בית הדין האיזורי לעבודה פסק שעל המעסיק המפלה לשלם לה פיצוי בסכום של 50 אלף שקל. פסק דין זה היווה תקדים ומאז מתיישרים כל בתי הדין לעבודה בהתאם לכך, ופוסקים לעובדים ומועמדים שסבלו מאפליה, פיצויים בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

עם זאת חשוב לציין, כי חוסר שוויון בעבודה לא ייחשב על פי החוק כאפליה פסולה, במקרים בהם אפליה כזאת מתחייבת ממהות התפקיד או מאופי המשרה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה