על פיגמליון ומנהיגות מעצבת

על פיגמליון ומנהיגות מעצבת

מנהיגות מעצבת נקראת כך משום שהמנהיג מעצב את ציפיותיהם של המונהגים מעצמם. המנהיג המעצב מאמין באנשיו וגורם להם להאמין בעצמם ולצפות מעצמם להישגים יותר גבוהים מאלו שציפו להם מלכתחילה

שיתוף
גלית תגורי משה

להיות מנהל, הוא להיות מנהיג.

ישנם סוגי מנהיגות שונים, ישנם מנהיגים מולדים וישנם מנהיגים שמנהיגותם נרכשת בעמל רב ותוך עבודה ממושכת על עצמם. שתי גישות חברתיות הן מנהיגות מתגמלת ומנהיגות מעצבת.

המנהיג המתגמל מקיים יחסי גומלין עם הכפופים לו, על בסיס הקשר שבין המאמץ שלהם לתגמול. מתקיים חיבור ברור בין מה שהמנהיג מקבל לבין מה שהוא נותן – שיטת המקל והגזר. המנהיג מגיב על הנעשה.

להבדיל, מנהיגות מעצבת נקראת כך משום שהמנהיג מעצב את ציפיותיהם של המונהגים מעצמם. המנהיג המעצב מאמין באנשיו וגורם להם להאמין בעצמם ולצפות מעצמם להישגים יותר גבוהים מאלו שציפו להם מלכתחילה.

אפקט פיגמליון מספר על פיגמליון הפסל, דמות אגדית מן המיתולוגיה היוונית, אשר מצא פגמים רבים בנשים. בייאושו הגובר גמר אומר שלא לשאת אישה וייצר פסל של האישה האידיאלית. לאחר שפיגמליון סיים לפסל הוא התאהב בדמות שיצר, על אף היותה פסל. אמונתו ואהבתו כלפיה היו כה חזקות עד שתפילותיו נענו. כששב פיגמליון לביתו ונשק לפסל נדהם לגלות כי היא פוקחת את עיניה ומתעוררת לחיים.

כמו שפיגמליון הפסל התייחס לדמות כאל נסיכה וטיפח אותה עד שנהפכה לאישה אמיתית, כך המנהיג המעצב מטפח את אנשיו להאמין בעצמם עד שאמונתו מתגשמת למציאות.
ההתייחסות של המנהיג המעצב אינה מוגבלת להווה, כמו המנהיג המתגמל, אלא לעתיד. זה נעשה על ידי כך שמאפשרים לאנשים לחוות הצלחות ומפיקים לקחים מכל כישלון. מנהיגות מעצבת מחוללת שינוי ומחויבות פנימית אצל המונהגים וגורמת להשפעה חזקה.
היא מעצבת מחדש תפיסות וערכים, משנה ציפיות ושאיפות של עובדים. היא אינה מבוססת על יחסי חליפין אלא על אישיות המנהיג, תכונותיו ויכולתו להביא לשינוי על ידי השראה, בעזרת חזון ומטרות.

החוקרים Buss & Avolio, 1993 יצרו את מודל הטווח המלא, המציג את ארבעת המרכיבים של המנהיגות המעצבת‏:

1. התייחסות אישית – המנהיג מעניק תשומת לב ליחיד, יחס אמפאטי ותומך, תקשורת פתוחה, מציב אתגרים אישיים, מדריך, יועץ וחונך. העובדים מגיבים לכך כשהם מעיזים להמשיך ולהתפתח, דרך קבלת משימות שיאפשרו להם ללמוד דברים חדשים. העובדים הם בעלי מוטיבציה פנימית (בניגוד לחיצונית) לביצוע משימות.

2. אתגר אינטלקטואלי – קורא תיגר על צורות מחשבה רווחות ומעודד חשיבה יצירתית, התורמת לפיתוח אלטרנטיבות רבות יותר לפעולה. מטפח ומפתח את האנשים החושבים באופן עצמאי. למידה היא ערך – מצבים לא שגרתיים נתפסים בעיניו כהזדמנויות ללמידה.

3. הנעה באמצעות השראה – הנעה באמצעות רגש, אמון, יושרה.
למנהיג יש חזון ברור והוא מעביר אותו בהתלהבות. הוא בטוח בהגשמת מטרותיו ומעלה את ציפיות האנשים מעצמם ואת ביטחונם ביכולתם להצליח. לכן, העובדים מוכנים להשקיע יותר מאמץ כדי לעמוד במשימותיהם, מעודדים ואופטימיים ביחס לעתיד ומאמינים ביכולתם.

4. מודל לחיקוי והזדהות – הרמה הגבוהה ביותר של מנהיגות מעצבת. המנהיג מספק למונהגים עיצוב משותף של חזון וייעוד, ערכים ונורמות ראויים הנותנים משמעות לעשייה. נוטע גאווה ותחושת שליחות, מגביר את יכולת הביצוע, נותן דוגמה אישית. העובדים בוטחים במנהיג ומעריכים אותו, מזדהים עם מטרותיו ורוצים להידמות לו וסביר להניח שיתנהגו ב'רוח' זו גם בהעדרו.

ישנה מחויבות חדשה שאדם חייב לקבל כאשר הוא נהפך למנהל, בדיוק כמו שיש מחויבות חדשה בנישואין או בהורות.
הקבלה המנטאלית של התפקיד, ההכנה הפנימית שתעשה, השיעורים שתפתח את עצמך ללמוד, ראשיתם בניהול העצמי שתלמד את עצמך. ניהול עצמי מוצלח הוא נרכש, ויעזור לך להפוך לאדם שמרשה לעצמו להפוך למנהל ומרגיש נוח בתפקידו כמנהל.

המון הצלחה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה