עבודה גמישה מסביב לעולם

עבודה גמישה מסביב לעולם

לעבודה גמישה צורות רבות, מתקנות שמסייעות להורים למלא מחויבויות כלפי ילדיהם ועד שעות עבודה גמישות ומשרות חלקיות. בכל מדינה הדגשים שונים

שיתוף
גיוס עובדים

הסדרי עבודה גמישים משתנים בין מדינות מסיבות רגולטוריות-חוקיות, כלכליות ותרבותיות. אתר משאבי אנוש Personnel Today אסף כמה דוגמאות שממחישות זאת.

בריטניה
בשנה שעברה נחקק בבריטניה חוק שקובע שלכל מועסק, לא רק להורים לילדים, בעל ותק של 26 שבועות לפחות יש את הזכות לבקש עבודה גמישה. אולם, בעוד הזכות לבקש קיימת, למעסיק יש זכות לסרב כל עוד הוא יכול להוכיח שההסדר אינו מתאים לעסק. בבריטניה קיימות גם תקנות חופשת לידה משותפת המאפשרת לשני בני הזוג להיות בחופשת לידה באותו זמן. ניתן גם לפצל את ימי חופשת הלידה ולא לקחת אותם ברצף.

ארצות הברית
צרכים עסקיים וחוקים הם המניעים העיקריים לעבודה גמישה בארצות הברית, שבה אין תכנית לאומית שמתייחסת להסדרי עבודה גמישים. הצורך לשמר ולמשוך עובדים טובים שיש להם מחויבויות משפחתיות והצורך לספק תנאי תעסוקה לבעלי מוגבלויות כפי שקובע החוק, הם גורמים נפוצים ביצירת הסדרי עבודה גמישים. ההסדרים מותאמים למצב ולכן שונים זה מזה. אחת האפשרויות הנפוצות היא עבודה מהבית, בעיקר כאשר למועסק יש מחויבות משפחתית טיפולית או מוגבלות זמנית המקשה עליו להתנייד לעבודה. אפשרות נוספת היא גמישות בשעות ההגעה אל מקום העבודה ועזיבתו. נוסף על כך החוק בארצות הברית מגן על מועסקים שיש להם מחויבויות צבאיות ודורש מהמעסיק להתחשב בלוחות הזמנים שלהם.

איטליה
באיטליה, כמו בגרמניה, מתרחש תהליך לקידום הסדרי עבודה גמישים במטרה להילחם באבטלה וליצור שוק עבודה דינמי יותר. הממשלה באיטליה שואפת לקדם איזון חיים-עבודה טוב יותר. ההסדר הנפוץ ביותר באיטליה הוא עבודה במשרה חלקית, המכוונת בעיקר עבור הורים ואנשים בעלי סוגיות בריאותיות או מי שמחויב לעזור לבני משפחה נזקקים. השנה אמורות להיכנס לתוקף הנחיות ניסיוניות שיספקו הגנה רבה יותר לאימהות ולהורים בכלל, למשל: פיצול ימי החופש של חופשת הלידה, ימי חופש משותפים לשני ההורים לטיפול בילד חולה ועוד. כחלק מהניסיון לשפר את האיזון בין חיים לעבודה באיטליה, צפויים שינויים ביחס לעבודה מרחוק, שעד כה לא זכתה למענה בחוק. צפויים אף להיקבע תמריצים להעסקה מרחוק. חידוש מתוכנן נוסף הוא חופשה של שלושה חודשים בתשלום מלא לנשים שהן קורבנות של התעללות.

גרמניה
אין בגרמניה תכנית ממשלתית להעסקה גמישה, אך יש גידול בהסדרים כאלה בפועל. אנשים שהיו מועסקים יותר משישה חודשים בחברה שיש בה יותר מ-15 עובדים יכולים לבקש הפחתה של שעות העבודה, אך המעסיק יכול לדחות על הבקשה על בסיס תפעולי. בחברות של יותר מ-15 מועסקים, הורים לתינוקות שאך נולדו יכולים לקחת חופשה של עד שלוש שנים. עובדים שמטפלים בבני משפחה יכולים לקחת חופשה של עד שישה חודשים. חברות גדולות בגרמניה מציעות הסדרים שונים של שעות עבודה גמישות על בסיס הסכמות בין המועסקים למעסיקים וכן עבודה מהבית, משרה מחולקת שבתונים וכדומה.

בואו להרחיב את הידע והכלים שיש ברשותכם לפיתוח תחום הרווחה בארגון  
הירשמו עוד היום לכנס הרווחה השנתי 2015

 פרטים והרשמה בקישור זה 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה