השביתה ברכבת והסכם מיקור החוץ יידחו בשבועיים

השביתה ברכבת והסכם מיקור החוץ יידחו בשבועיים

(עדכון) בתום התקופה, ובמידה ולא תושג הסכמה, יוכלו העובדים להשבית את תנועת הרכבות פרט לימי ראשון וחמישי

שיתוף

סכסוך העבודה של ועד עובדי רכבת ישראל לא יורד מהכותרות. שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני זומנו להעיד בבית הדין האזורי לעבודה בשעה 12:30, לבקשת השופטת.

 יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שר התחבורה, ישראל כץ, ונציגי הנהלת רכבת ישראל מתקרבים להסכמה בדיונים בחסות בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב.

 לפי ההבנות המתגבשות מסתמן כי יישום ההסכם עם חברת "בומברדיה" יידחה בשבועיים, וכך גם שביתת העובדים, שאולי תהיה מוגבלת. בפרק זמן זה על שני הצדדים להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי. הצדדים עדיין דנים על דחיית ההליכים המשמעתיים נגד העובדים.

בית הדין דן הבוקר (ב') בבקשתם של ועד עובדי הרכבת לחדש את העיצומים, במחאה על כוונת הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה לשכור את שירותיה של חברה חיצונית לעבודות התחזוקה של הקטרים החדשים.

בתחילת הדיון טענה השופטת אפרת לקסר כי בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי ההנהלה לא הייתה צריכה לחתום על הסכם עם חברת בומברדייה בעת המשא ומתן עם העובדים. מנגד, טענו בהנהלת הרכבת כי ההסתדרות והעובדים הפרו את תנאי המשא ומתן כשלא התריעו 48 שעות לפני השביתות האחרונות. לכן, מבחינת ההנהלה, תם המשא ומתן וניתן היה לחתום הסכם עם בומברדייה.

"החלטנו בשבוע שעבר אין יותר מקום לאיומים ואלימות ברכבת ישראל", אמר הבוקר מנכ"ל הרכבת בועז צפריר, בראיון לגלי צה"ל. "אין יותר מקום לאלימות שנקט הוועד בראשותה של גילה אדרעי. כל מי שינקוט באלימות, יעמוד לדין משמעתי. אני חושב שאנחנו צריכים לדאוג לרווחתם של ציבור הנוסעים שלנו, ועלינו לסייע בידי העובדים והבלתי אלימים לעבוד באופן מאורגן ואחראי".

 

"הוועד רוצה לשלוט"

שלשום (שבת) כבר הזהיר השר כץ כי לא יהסס לסגור את חברת הרכבת, בהיעדר הרשאה חוקית לפטר את עובדי הוועד, היה ויפתח שוב ב"רצף שביתות פראיות", כלשונו. כץ הורה להנהלת הרכבת לחתום על הסכם לתחזוקת הקרונות "עם או בלי הוועד".

פגישה בין השר לבין עיני אתמול ליישוב המחלוקות העלתה חרס, והעלתה גם את חמתו של האחרון שהצהיר כי "השר כץ הכריז מלחמה על עובדי הרכבת".

במקביל, מפגינים במהלך הבוקר הזה עשרות עובדי הרכבת מול בית הדין. בידיהם שלטים וסיסמאות כמו  "העם דורש רכבת ציבורית", "עובדי הקבלן זה פשע מאורגן", "כץ מתעלם מחוק המכרזים – ככה זה כשיש חברים" ו-"עובדי קבלן זה לא ייעול, זה סתם ניצול". בדיון עצמו אמר בא כוחם של עובדי הרכבת כי "מה שקרה פה זה לא דרך שבה נוהגים ביחסי עבודה. זאת דרך של גנבים בלילה ולנו אסור לשבות. השר עשה זובור ליו"ר ההסתדרות ולעובדי הרכבת כשהחליט מראש את מה שהחליט".

בראיון בגלי צה"ל הבהיר השר כץ כי "אפשרתי לקיים משא ומתן במשך שנה וחצי אך הוא לא הביא לתוצאה. מאחר שיש דחיפות רבה לטפל ב-132 לקרונות שהגעתם לארץ כבר החלה, "הנחיתי את הנהלת הרכבת לחתום תוך שבועיים על הסכם עם חברה חיצונית. ועד עובדי הרכבת "רוצה למנוע מהחברה להתפתח כדי לשלוט בה ולזה אני לא יכול לתת יד".

אמש (א') הגישו עובדי הרכבת בקשה דחופה לבית הדין לעבודה, בדרישה לאפשר להם לפתוח בשביתה מידית, במחאה על התנהלות החברה, אותה הגדירו כ"גובלת בהפקרות ציבורית". בהודעה משותפת שפרסמו ההסתדרות והעובדים, בה הסבירו את ההחלטה לשבות, נאמר כי כץ "הכריז מלחמה לא רק על עובדי הרכבת, אלא על העבודה המאורגנת כולה".

עדכונים נוספים בהמשך היום.

(עדכון ראשון: 12:16)

(עדכון אחרון: 17:08)

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה