האם אפשר באמת ליצור סביבת עבודה מרגיעה?

האם אפשר באמת ליצור סביבת עבודה מרגיעה?

לפחות חברה אחת הצליחה להוכיח עד כה שניתן ליצור סביבת עבודה מנטרלת מדאגות המאפשרת מיצוי יכולות החשיבה והיצירה של העובדים

שיתוף
סביבת עבודה מרגיעה

סביבת עבודה מרגיעה

האם אפשר לצבור יתרון תחרותי בשוק עבודה בעת מיתון וחוסר ודאות? מסתבר שכן. אתר משאבי האנוש Business Management Daily פרסם כי חברה אחת הצליחה בזמן שחברות אחרות חטפו מהלומות קשות, בשלהי המיתון כמובן, בזכות גישה מאוד מיוחדת של מנכ"ל עם תפישה ייחודית של העובד ומקומו בארגון.

הקמפוס של SAS, מכון טכנולוגי שמפתח פתרונות תוכנה עבור ארגונים במשק, מהווה מקום עבודה עבור לא פחות מ-14,000 עובדים. מי שהקים אותה כבר ב-1967 הוא המנכ"ל הנוכחי גיימס "ג'ים" גודנייט (כיום בן 71).

איך מבטיחים שקט לציבור עובדים כל כך גדול בשוק עבודה שרק רועש וגועש?

בשנות 2008-2009, כשכל עובד במשק חשש לאבד את מקום העבודה (ולרוב בצדק), גודנייט הבטיח לעובדים שלו יציבות תעסוקתית. לא רק שהוא יצא בהכרזה שלפיה לעובדים שלו אין מה לדאוג מפני פיטורים, הוא אף האיץ בהם לנצל את הרגיעה כדי להתכנס לתהליך של חשיבה ויצירה מחודשת. מהלך זה הוביל לפריצת דרך – בזכות האטה בעבודה השוטפת והתכנסות לצורך חשיבה מחודשת ופיתוח, העובדים בסאס הצליחו לפתח מודל מנצח לחישוב סיכונים ובמקביל, הם הצליחו לצבור יתרון מחשובי על פני המתחרים.

רק כדי לסבר את האוזן, בענף התוכנה יש חילופי עובדים בשיעור ממוצע של 15.5%. בסאס שיעור התחלופה עומד על כ-4% בלבד. אז מה הסוד של גודנייט ליצירת מקום עבודה יציב ושקט, בתוך ענף כל כך סוער, עם יכולת לשמר את העובדים שלו מפני בריחה למתחרים?

כשנשאל בראיון עיתונאי כיצד הוא הצליח להפוך את הארגון למקום העבודה שלעובדים באמת טוב בו, גודנייט השיב: "רצינו ליצור מקום עבודה שבו דעתו של העובד לא תהיה מוסחת על ידי רעשים מבחוץ. רצינו שהעובד ישקיע את מחשבתו בפיתוח וחדשנות. היצירתיות שהעובדים שלי מביאים לסאס היא יתרון יחסי במשק ולכן זה התפקיד שלי ליצור סביבת עבודה מרגיעה שתנטרל את הרעשים מבחוץ, תאפשר להם להתרכז ותגרום להם לרצות לבוא לכאן כל בוקר מחדש."

כיצד מנתקים עובדים מה"רעש" שבחוץ?

על פי גודנייט, הרעש מבחוץ הוא ראשית כל הפחד הקיומי מפני אובדן מקום העבודה. חרדות מפני פיטורי קיצוצים או בכלל מפני פיטורים, הם כולם רעש שצריך לנטרל. לאחר הרעש הקיומי, באים הרעשים היום יומיים, קטנים כגדולים. אותם מנטרלת סאס באמצעות שטח עצום וסגור של הקמפוס. ברחבת הקמפוס ישנו מרכז ספורט מפואר עם בריכת שחייה אליה העובדים יכולים להגיע במהלך היום כדי להתרענן. העובדים אפילו יכולים לצפות בסרט ברחבת הבריכה.

בנוסף לתנאים המצוינים שהקמפוס מציעה לעובדי סאס, יש להם את האפשרות לקבוע את סידור העבודה שלהם על מנת לאפשר להם מקסימום גמישות ואיזון בין עבודה לבית. לדברי גודנייט, אחת הסיבות שבגללן הלקוחות של סאס כל כך מרוצים מהתוכנה שלהם היא שיש בה מעט מאוד בגים יחסית לחברות תוכנה אחרות. לדבריו: "עובדים בענף התוכנה הם במקרים רבים שחוקים. הם ממש עייפים וטרודים ולכן הם עובדים מהר ומבצעים טעויות רבות. עבודה מתוך רוגע ואיזון ממזערת טעויות ולכן יש לנו יתרון משמעותי על פני המתחרים."

גם חדשות טובות מתפשטות מהר

אומרים שבשורות רעות מתפשטות מהר אולם גם לבשורות טובות יש דרך ליצור הד. תנאי העבודה המיוחדים שגודנייט הצליח ליצור בחברתו סייעו לו בשימור העובדים (עם אחוז נטישה נמוך בהרבה מהרגיל), לצד העובדה שהוא רכש לחברה שם של מקום עבודה שטוב לעבוד בו. היות שכך, בשנה שעברה נפתחו 300 משרות פנויות וכמות קורות החיים שהגיעו למחלקת גיוס הגיעה ל-50,000.

 רעיונות נוספים לשימור עובדים – בכנס wellbeing – רווחת העובדים שיתקיים בשבוע הבא. לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה