הועסק בסביבת עבודה לא בטוחה ונפגע

הועסק בסביבת עבודה לא בטוחה ונפגע

עובד הוצב לשמור בעמדה שלא כללה מכסה מפגעי מזג אוויר, ואף ללא כסא. כשרצה להחזיר את הכסא למקום ממנו השאילו, נפל במדרגות ונפצע. חברת כח האדם תשלם

שיתוף
סביבת עבודה לא בטוחה

סביבת עבודה לא בטוחה

עובד מבוגר הועסק כשומר במרכז טניס, והוצב ללא עמדת שומר, ללא מחסה ואף ללא מקום בו יוכל לשבת. באחת המשמרות נשבה רוח חזקה במיוחד, ובדרכו להחזיר את הכיסא אותו שאל מהמשרדים – התגלגל במדרגות ושבר את הירך. חברת כוח האדם באמצעותה הועסק תשלם לו פיצוי בגובה של 57,000 שקלים.

העובד בן ה-70 הועסק דרך חברת כוח האדם "התאמה" כשומר. הוא הוצב לשמור במרכז טניס בצפון הארץ, ובמקום לא היתה עמדת שמירה מסודרת, ואף לא כיסא, כך שהוא חשוף לכל פגע. השומר ביקש לשבת במהלך המשמרת והתאפשר לו לשאול כסא ממשרדי המזכירות. הדרך למזכירות כוללת גם מדרגות ובכל סוף משמרת היה העובד מחזיר למשרדים את הכיסא.

בינואר 2009 סיים השומר את משמרתו, וכשהיה בדרכו להחזיר את הכסא הרוח העזה העיפה אותו, כשהוא אוחז בכסא ובתיק האישי שלו. העובד נפצע, ומאמנים שהיו במקום סייעו לו והזעיקו אמבולנס שפינה אותו לבית החולים רמב"ם. הוא אושפז בעקבות שבר בירך, ונאלץ לעבור שיקום של קרוב לחודשיים. המוסד לביטוח לאומי קבע כי מדובר בתאונת עבודה ונקבעה לו נכות של 10%.

העובד תבע את חברת כוח האדם שהעסיקה אותו ואת מרכז הטניס, בטענה כי הן התרשלו ולא דאגו לסביבת עבודה הולמת. לא סיפקו לו אמצעים שיכלו למנוע את התאונה, כמו כיסא או מקום סגור שיגנו עליו מפגעי מזג האוויר. בנוסף טען במסגרת התביעה כי מקום העבודה לא הזהיר אותו מפני הסכנה הצפויה לו, בעת היותו חשוף וללא כיסא בעמדתו, וטען כי הנהיגו שיטות עבודה שאינן בטוחות.

במשפט טענו הנתבעות כי האשם בכך הוא העובד בלבד, וכי אין ביכולתן לשלוט על עוצמת הרוח. השופטת עירית הוד קבעה כי האחריות על שיטות עבודה וסביבת עבודה בטוחה היא על המעסיק. בנוסף על המעסיק לנקוט באמצעים סבירים על מנת למנוע תאונות עבודה וסיכונים מיותרים. הדברים תקפים על אחת כמה וכמה כאשר מועסקים במקום עובדים מבוגרים.

יחד עם זאת השופטת קבעה כי גם לעובד ישנה אחריות בסיסית במה שאירע, כאשר הוא עלה במדרגות מבלי לאחוז במעקה, ופעל בקלות ראש כאשר התעלם מהסכנה ועלה בהן תוך כדי שהוא אוחז בכיסא ובתיקו, למרות מזג האוויר הסוער. לפיכך פסקה השופטת כי על נתבעות לשלם לעובד פיצוי של 56,679 שקלים בתוספת הוצאות בית משפט.

בואו להרחיב את הידע ולהיות בקיאים בנושא חובות המעסיק – ביום העיון שיתקיים ב-11.6.14. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה