המחשב קורא לך למשמרת

המחשב קורא לך למשמרת

באמריקה הולך ומתרחב השימוש במערכות לקביעת לוחות זמנים של עובדים במשרה חלקית. המערכות נועדו לשפר את יעילות תכנון כוח העבודה בעסק, אך פוגעות מאוד בעובדים

שיתוף
מערכת סידור עבודה

מערכת סידור עבודה

חלק גדל והולך בכוח העבודה האמריקאי עובד על פי לוח זמנים שאינו נקבע על ידי בני אדם אלא על ידי תוכנות. המגמה משפיעה בעיקר על עובדי מכירות ואירוח שבעבר עבדו במשמרות סטנדרטיות גם אם העסקים היו עמוסים וגם אם היו איטיים. היום המשרות האלה צמודות יותר ויותר לעליות וירידות בתנועת הקונים באמצעות "מערכות לאופטימיזציה של כוח העבודה". באמצעות תוכנות אלה מנהלים יכולים להבטיח שבתי העסק שלהם יהיו מאוישים במספר העובדים המדויק, לא רק ברמת יום העבודה, אלא גם ברמת השעה.

האלגוריתמים בנויים על נתונים שכוללים מגמות במכירות של השנה שעברה, אינדיקטורים כלכליים, שינויים במזג האוויר ואפילו לחצים פוליטיים. מטרתם ליצור לוחות זמנים צפויים ואז לספק למנהלים מידע בזמן אמת על מנת שיוכלו ליצור התאמות לפי המשתנים שהוזכרו לעיל.

מערכות סידורי עבודה "בדיוק בזמן" אלה, עוזרים למעסיקים לתפור לו"ז המבוסס על משרות חלקיות, אבל צרכיהם של העובדים עצמם אינם נלקחים בחשבון. הם אינם יודעים כמה שעות יעבדו בכל שבוע או אפילו ביום למחרת, מה יהיה גובה המשכורת שלהם מכיוון שלא רק התזמון אינו צפוי וגם מספר השעות הכולל משתנה, והם צריכים למעשה להיות זמינים 24 שעות שבעה ימים בשבוע. מכיוון שאינם יכולים לצפות את סדר היום שלהם, יש להם קושי לארגן סידורים לילדיהם, לעבוד במשרה נוספת או לעמוד בהתחייבויות משפחתיות. את המשתנים האלה התוכנות אינן לוקחות בחשבון בדרך כלל.

על פי חדשות nbc, משרות חלקיות התרבו במהירות בארצות הברית מאז המיתון – מהר הרבה יותר ממשרות מלאות. המגמה הזאת עזרה לשיעורי האבטלה בארצות הברית לרדת אל מתחת ל-7%, אולם עובדים רבים במשרות חלקיות היו מעדיפים לעבוד במשרה מלאה. מאז 2007, מספר העובדים במשרה חלקית שלא מרצונם כמעט הכפיל את עצמו.

העובדים אינם נלקחים בחשבון

עם התוכנות החדשות, נוסף על קשיי הפרנסה והיציבות התעסוקתית, העובדים מוצאים את עצמם נקראים למקום העבודה בזמן שתכננו לקחת את ילדיהן מהגן, נשלחים בחזרה הביתה לאחר משמרת אחת בלבד, עובדים בשבוע אחד 15 שעות בלבד ובזה שאחריו 40. "מה שאנחנו רואים זה שמשתמשים בעובדים כמו במשתנה עלות ולעובדים אין ברירה," אמרה ל-nbc סשה המאד, מנהלת Retail Action Project, קבוצה לארגון תעסוקה בניו-יורק שפועלת לשנות אל חוק ההעסקה החלקית. "כאשר עובדים צריכים שמשהו ישתנה, אומרים להם שהמערכת אינה יכולה לשנות זאת."

סקר שערך ארגונה של המאד ב-2011 הראה ששעות העבודה של-71% מהעובדים היו תנודתיות והשתנו משבוע לשבוע. כמחצית מהעובדים אמרו שהבוסים שלהם משנים להם את שעות העבודה בלי לבקש את הסכמתם. מחקר אחר שבחן 17 חברות מצא שרק שלוש מהן פרסמו לוחות זמנים יותר משבוע מראש. עובדים ברשת Ann Taylor and LOFT סיפרו שהם יכולים להיכנס למערכת ולהזין בקשות שקשורות לזמינות שלהם, אך פעמים רבות המערכת מתעלמת מבקשותיהם או שהן נענות אך מתבטלות בשל שינויים של הרגע האחרון.

מעבר לחוסר הנוחות, מערכות "בדיוק בזמן" פוגעות ביכולתם של עובדים להתפרנס כי כאמור, אינם יכולים להשלים את הכנסותיהם בעזרת משרה נוספת. אולם המערכות האלה עלולות בסופו של דבר לפגוע גם במעסיקים. מומחים למשאבי אנוש אמרו לחדשות nbc שהמחיר עלול להתבטא בתחלופת עובדים גבוהה, ירידה במוראל, משמרות לא מאוישות וירידה בתפוקה.

רוצים לקבל רעיונות נוספים לניהול הזמן של העובדים? הרשמו ליום העיון בנושא כלים ניהוליים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה