מעסיק שרוצה להתקין מצלמה נסתרת בעסק חייב לידע את העובדים

מעסיק שרוצה להתקין מצלמה נסתרת בעסק חייב לידע את העובדים

כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, בהכרעה בתביעתו של עובד במשרד רואה חשבון שגילה לפתע שמצלמה נסתרת מתעדת את תנועותיו ללא ידיעתו

שיתוף
דיני עבודה

דיני עבודה

פסיקה תקדימית התקבלה לאחרונה בבית הדין לעבודה בנצרת לפיה מעסיק שמעוניין להתקין מצלמה נסתרת בעסק מחויב לידע את העובדים כי הותקנה מצלמה המתעדת את תנועת העובדים ובה המעסיק עלול לצפות בכל רגע נתון.

פסק הדין התקדימי ניתן במסגרת הכרעה בתביעתו של עובד במשרד רואה חשבון. כאשר לעובד התגלה (יום בהיר אחד) כי במשרדו הותקנה ללא ידיעתו מצלמה נסתרת אשר עוקבת אחר תנועותיו במשך כל שעות העבודה, הוא התעמת עם מנהליו. לאחר דין ודברים בין העובד להנהלה, הוסכם על ניתוק המצלמה אולם העובד בחר להתפטר לאלתר מעבודתו. עם התפטרותו, דרש העובד פיצויי פיטורין. משאלו לא שולמו לו, הגיש העובד תביעה לבית הדין לעבודה בה הוא דורש את זכויותיו.

העובד טען לזכאות לפיצוי פיטורין (במעמד של מתפטר בדין מפוטר) היות שהוא התפטר בעקבות פגיעה בזכויותיו, פגיעה המהווה הרעת תנאים.

בבית המשפט טען מנהל המשרד להגנתו כי המצלמות הנסתרות הותקנו במשרד לפני שנים רבות וזאת על מנת למנוע פריצות. המנהל טען כי התקנת המצלמות לא נועדה לעקוב אחר העובדים ולא לפגוע בפרטיותם.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בנצרת, עידית איצקוביץ, דחתה את טענת המעסיק ופסקה כי "הזכות לפרטיות היא חלק מכבוד האדם. במסגרת המרחב הפרטי המוגן, קם הצורך להגן על האינטרס האישי של האדם בפיתוח האוטונומיה שלו, במנוחת נפשו, בזכותו להיות עם עצמו ובזכותו לכבוד ולחירות". אשר על כן, בית המשפט חייב את המעסיק לשלם לעובד המתפטר פיצויי פיטורין וכן לשאת בהוצאות המשפט.

חוקי העבודה מגדירים במפורש תנאים בהם גם העובדים המתפטרים מיוזמתם זכאים לפיצויי פיטורין או כפי שזה נקרא בטרמינולוגיה המשפטית 'מתפטר בדין מפוטר'. להלן כמה כתבות בנושא:

מעסיק שנקלע לקשיים והעובדים מתפטרים – ישלם פיצויים
בית דין לעבודה: מעביד המשנה שיטת תשלום דמי מחלה – מפר חוזה עבודה
החברה עברה מראשל"צ לבת ים ותשלם פיצויי פיטורין בגין הרעה בתנאיי העסקה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה