כיצד לזהות סתירות בקורות החיים?

כיצד לזהות סתירות בקורות החיים?

קורות חיים הם אחד הכלים החשובים ביותר להערכת מידת הניסיון והכישורים של מועמדים לעבודה - אך למרבה הצער, הם לא תמיד מה שהם נראים

שיתוף
סימני אזהרה בקורות החיים

סימני אזהרה בקורות החיים

גורמים רבים במשאבי אנוש וגיוס אומרים, כי הגזמות ושקרים בקורות החיים הינם נפוצים יותר ממה שאנשים חושבים. עוד הם מציינים, כי זה קריטי לאמת את כל המידע על המועמד באמצעות מחקר, שיחות עם מעסיקים עבר ועמיתים לעבודה, ועל ידי בקשה מהמועמדים במהלך ראיונות העבודה לפרט היטב לגבי הניסיון והכישורים שהם מציינים.

עין ספקנית כלפי כמה דגלים אדומים בקורות החיים יכולה לסייע בזיהוי קורות חיים לא אמינים. להלן כמה סימני אזהרה שמראים שהמועמד לא בהכרח כן לחלוטין:

תיאור התפקיד והניסיון אינם תואמים

לעתים, מועמדים מציינים תיאורי תפקידים "מפוצצים" בקורות החיים במשרות שבצעו בעבר, כגון: "סמנכ"ל שיווק" כשמדובר באיש שיווק יחיד בחברה משפחתית קטנה המונה 4 עובדים, או ציון משרה בכירה מאוד, לאחר 4 שנים שלמד באונ'. הסיכוי שבוגר תואר צעיר יתקבל מיד לתפקיד בכיר מאוד, הוא קלוש. אלו יכולים להיות סימנים למשהו חשוד, לכל הפחות, זה דורש אימות וחקירה זהירה במהלך הראיון או ותהליך הגיוס.

אנשים פעמים רבות "מפרגנים" לעצמם תיאור תפקיד גדול יותר מזה שהיה בפועל, אבל כשרואים אדם עם שלוש שנות ניסיון הופך למנכ"ל, צריך להמשיך בחקירה.
לפני הפניה למועמד, המגייס יכול לעשות "מחקר" קטן משל עצמו לגבי העובד והתעשייה בה הוא עבד כדי לאמת פרטים רבים ככל האפשר, כגון לגבי חברות שבהן המועמדים אמרו שהם עבדו או חטיבות שהם אומרים שנסגרו כדי להאיץ שינוי עבודה.

תעשיות מסוימות מציבות אתגרים מיוחדים בעת אימות מידע באמצעות בדיקות ייחוס משום שהן יכולות להיות מערכות אקולוגיות בודדות שבהן כולם מכירים את כולם.

במקרים מסוימים, הפניות עשויות שלא לעשות הרבה מעבר לאישור מה שמועמד אומר על קורות החיים שלהם. במצבים אלו אפשר לפנות למקורות בתעשייה שלכם כדי לאמת כמה שיותר נתונים בקורות חיים שאפשר, כדי לקבל מבט מבחוץ על מה שקרה באמת. זאת כמובן, רק כשדומה שהמועמד הגזים לגמרי בתיאוריו ויש לבדוק זאת.

היסטוריית עבודה ופרופיל LinkedIn

היסטוריית עבודה מסייעת למעסיקים פוטנציאליים להעריך במדויק את הניסיון של המועמד ואת היכולות שלו. אם היסטורית העבודה של המועמד שונה מהכתוב בקורות החיים שהגיש בפעם הקודמת או שונה מהכתוב בפרופיל שלו בלינקדאין, זה יכול להיות דגל אדום.

לעתים קרובות חברות מקבלות מספר קורות חיים מאותם אנשים. אם יש פערים בתאריכים או במעסיקים, אז צריך להיות הסבר טוב, מפורט וניתן לאימות.

פרטים מעורפלים של הישגים

דגל אדום ברור נראה בדרך כלל בקורות חיים של מועמדים למשרות מכירות, אך זה קורה בכל הענפים. לדוגמה, מועמד יכול "להתרברב" על גידול במכירות של 200 אחוזים בעבודתו הקודמת שנעשה בזכותו, מבלי לתת מסגרת התייחסות של מספר המכירות בפועל או האם זו באמת היתה מטרת המכירות שלהם והאם הוא ביצע לבד את כל המכירות שהובילו לגידול המשמעותי הזה.

הם לא אומרים שרווח המכירות הקודמות היה 50 דולר וכעת הם מכרו ב- 200 דולר, שזה שונה לחלוטין ממקרה בו רווח המכירות קודמות עמד על 2 מיליון דולר וכעת הם מכרו ב- 6 מיליון דולר.

אפשר לבקש מהמועמד להציע הקשר ברור יותר עבור סוגים אלו של תיאורים. לבקש מהמועמד להסביר בדיוק את הגידול במכירות ומה היה הסכום הכולל וכיצד זה בוצע. הסיפור המלא צפוי יותר לצאת בדרך זו, וייתכן ויהיה שונה מהתמונה הוורודה המוצגת בקורות החיים.

מחסור כללי של פרטים

לעתים מתקבלים קורות חיים שמכילים מילות מפתח כלליות, ללא פרטים קונקרטיים, שמאפשרים לניסיון הכללי של המועמד להיראות מרשים יותר. זה לרוב קורה בחלק הלימודי של קורות חיים, שם המועמדים בכוונה "מערפלים" את ההישגים הלימודיים והאם יש או אין להם תואר. לעתים קרובות אנשים ירשמו את שם המכללה ומסלול הלימודים, אך לא יציינו כי הם לא סיימו תואר או הסמכה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה