כיצד להיות מפקד טוב בצה"ל

כיצד להיות מפקד טוב בצה"ל

בתום השירות חיילים יזכרו את המפקדים הטובים באמת. אלו שידעו להוביל אותם ללא חשש דרך סיטואציות משתנות, שהקשיבו לרחשי ליבם ושתרמו להם מסולם ערכיהם ומחזונם האישי

שיתוף
הדרכה וסוציאליזציה בצבא

הדרכה וסוציאליזציה בצבא

כמפקד בצה"ל אתה וודאי מבין היטב בנושאים כגון: חוסן, הקרבה עצמית, משמעת, נהלים ויעדים. החוויות הצבאיות שעברת עיצבו את אישיותך ואת ערכים הייחודיים שלך והפכו אותך להיות מנהיג ומוביל. עם זאת ישנו הבדל מהותי בין להיות מפקד, לבין להיות מפקד טוב – כזה שמקשיבים לו ומעריצים את דרכי פיקודו ושהוראותיו מתקבלות ללא עוררין כך שהוא עצמו אינו מוטל בספק. בספרו של אביגדור קהלני "דרך לוחם" , מפקד טוב מתואר כמפקד הנוטע בחייליו תחושת אמון וביטחון- תחושה זאת חיונית לחיילים במיוחד במצבי מתח וחרדה. המפקד מהווה דוגמה אישית מובהקת מופתית, כאשר הוא צריך להיות הראשון שמסתער לעבר משימה קשה בשדה הקרב. 

מהן התכונות והיכולות המובילות של מפקד טוב בצה"ל?

הקשבה

על מפקד טוב להקשיב לחייליו ולא רק להורות עליהם. עליו לגשש ולנסות להבין מה הם חושבים על סיטואציות מסויימות, כיצד הם רואים את התפקיד שלהם בצה"ל ולאן היו שואפים להתקדם ולהגיע. חשוב לערוך שיחות מתוכננות עם החיילים אחת לתקופה, להקשיב להם ולהבין את אשר ליבם. כמובן שחשוב ביותר לזהות מצוקות ותעוקות של חיילים ולטפל בהם במלוא התכיפות והרצינות.

אבחון וטיפול בבעיות

מפקד יעיל יודע לאבחן ולטפל בבעיות, לעיתים עוד בטרם התרחשותן. מפקדים שמסתכלים סביבם ובודקים את השטח וערניים לשינויים או צרות שעתידות לבוא, יכולים להכין אסטרטגיות טיפול והתמודדות עם בעיות מבעוד מועד, כך שיהיו להם את הכלים הטובים ביותר להתמודד איתן כאשר ואם יתרחשו. בניגוד לאלטרנטיבה הפחות יעילה – לנסות לפתור את הבעיה עם התרחשותה, במצב אקוטי ועם פחות יכולת התמודדות. בנוסף להתמודדות, היכולת להתמודד עם מצבים משתנים על כל המורכבות והקושי הכרוכים בהם, היא יכולת חיונית אצל מפקדים טובים.

היכולת ללמוד מטעויות

היכולת של מפקד ללמוד מטעויות ולתעל את השגיאות שעשה לצורך למידה ושינוי, היא זו שמבדילה אותו ממפקד, למפקד טוב. מפקדים שמביעים תסכול ואכזבה מעצמם עקב טעויות שעשו, ומסתגרים כתוצאה מכך ומתקשים להתמודד, לעולם לא ילמדו להימנע מאותן טעויות בפעמים הבאות. חשוב לנתח מקרים בהם פעלתם בצורה לא נכונה ולגבש אסטרטגיה כתוצאה מהמחשבה: 'כיצד הייתם פועלים אחרת'.

כישורי ארגון וסדר

מפקד טוב הוא מפקד מסודר ומאורגן. לא ניתן לפקד על חיילים בדרך כאוטית וחסרת הגיון. על מנת לפתח משמעת אצל הפקודים, יש לקבוע נהלים ודרכי עמידה בהם. את הנהלים יש לנסח ולהטמיע אצל הפקודים בצורה ברורה, כנ"ל לגביי הסנקציות שתפעיל, במקרים של אי עמידה בהם. על המחלקה עליה אתה מפקד להיות מאורגנת, ממושמעת ויעילה.

אומץ

אחת התכונות החשובות ביותר של מפקד היא האומץ שלו. האומץ לא מתייחס רק למקרי לחימה והתמודדות עם החשש מפציעה או ממוות. האומץ נמדד גם ביום יום ובמקרים של לקיחת החלטות ועמידה בהם, גם כאשר לא כולם מסכימים איתך. האומץ מתבטא בללכת עד הסוף עם ההחלטות שגיבשת ולא לסגת מהן כשקשה, או כאשר הצוות שלך מתמרד. עליך להקרין אומץ ונחישות לחיילים שלך בכל מצב. חיילים יסמכו על המפקד שלהם רק במידה ויגלה אומץ וקור רוח ולא יסוג מהחלטותיו.

ערכים

מערכת הערכים של מפקד היא זו שמעצבת אותו ומגבשת את זהותו. למפקדים טובים ישנה היכולת לבטא במעשים ובהתנהגות את הערכים שבהתאם להם הם מצפים מפקודיהם לנהוג. כמפקד, חשוב ביותר לשמור על הערכים שלך, במיוחד על ערכי הכבוד והמוסר. לכבד את החיילים ואת האנשים סביבך, לנהוג בהם בצורה מכובדת ולשמור על המוסר הגבוה שלך תמיד. אסור לשכוח שלפני שאתה מפקד, אתה קודם כל בן אדם. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה