ימי מחלה – המחיר, הסיבות והפתרון

ימי מחלה – המחיר, הסיבות והפתרון

קיים קשר הדוק בין תנאי מזג אוויר לבין שיעור ימי המחלה של העובדים אולם מאידך, הוכח קשר בין ימי מחלה לבעיות בינאישיות בארגון

שיתוף
ימי מחלה
ימי מחלה

כאשר עובד נעדר ממקום עבודתו מפאת מחלה, החברה סובלת והמשק כולו סובל. אין כיום מדינה מתועשת שלא מעלה על סדר היום הציבורי את הנושא של בריאות הציבור ולא מאהבת חינם, ימי מחלה משתקים את המשק. בעוד הקשר בין תנאי מזג האוויר הקשים לבין שיעור ימי המחלה הוכח, מחקר חדש מוכיח כי קיים קשר הדוק בין לקיחת ימי מחלה על ידי העובדים לבין מערכות יחסים עכורות בינם לבין המנהלים או העמיתים בארגון.

נורבגיה, הממוקמת בצפון סקנדינביה, היא המדינה המערבית בה נרשם האחוז הגבוה ביותר של ימי מחלה. בין השנים 2001-2010 שיעור ימי המחלה במשק המקומי עמד על 7.8%. בין 2010-2011 חלה ירידה ראשונה ל-7.7%, אבל הדרך להבראת העובדים והבראת המשק עדיין ארוכה.

ממשלת נורבגיה שמה לה למטרה, במסגרת התוכניות להבראת המשק, לצמצם את אחוז ההיעדרויות על רקע מחלה ולא מעט משאבים מוקצים לתחום. בין היתר, עומדת כרגע הצעת חוק לצמצם את הגמול המשולם לעובד בגין מחלה באופן יחסי, כך שעובד שנעדר מעבודה לא יהיה זכאי ל-100% להם הוא זכאי כיום, וזאת על מנת לזרז עובדים לשוב לעבודה כמה שיותר מהר.

באנגליה הלא רחוקה גם כן משלמים מחיר על חורפים ובעיקר על חורפים קשים. במהלך סופת שלגים בת שלושה ימים נרשמה היעדרות עובדים על רקע מחלה בשיעור ממוצע של 13%. על פי הערכה, המשק הבריטי נחל הפסדים כספיים בסדר גודל של 2.2 ביליון יורו.

החורף אכן מהווה רקע להרעה במצב הבריאותי של הציבור אולם במקביל, מחקר שנערך באוניברסיטת אופסולה בשטוקהולם שוודיה חושף נתונים חדשים על מגמת המחלה במשק.

 מההסקר עולה כי עובדים אשר דיווחו על מערכת יחסים עכורה עם המנהלים שלהם נעדרו, מפאת מחלה, יותר מעובדים שלא דיווחו על כל בעיה, בשיעור של 55.8% ובנוסף, עובדים אשר דיווחו על יחסים עכורים עם עמיתיהם לעבודה באופן כללי, נעדרו יותר מעובדים שלא דיווחו על כל בעיה עם ציבור העובדים, בשיעור של 87.2%.

לסיכום, עובדים הסובלים מבעיות עם עמיתיהם לעבודה ו/או עם המנהלים, צפויים לקחת ימי מחלה בשיעור של 71.5%. על פי מחקר זה, כדי לצמצם את שיעור ימי המחלה בארגון יש לפתור או יותר נכון למנוע, בעיות בינאישיות, בעיקר במדינות בהן תנאי מזג האוויר קשים במיוחד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה