שיתוף

בעשורים האחרונים עובר עולם העבודה מהפך אחרי מהפך. מומחים מעריכים שמצב זה לא רק שימשך אלא שהתהפוכות יהיו אף חדות יותר, בשל התפתחות הטכנולוגיה והשינויים הדמוגרפיים.

על אף היתרונות הרבים שהביאה איתה המהפיכה התעשייתית, מנהלי משאבי אנוש עדיין חוששים מפני שינויים הצפויים בעתיד. אלא שמהפיכת הבינה המלאכותית והרובוטיקה שעומדת בפתח וכבר מתחיה להראות ניצנים ראשונים, גורמת לרבים ממנהלי משאבי האנוש לחוש שהקרקע רועדת תחת רגלי הארגונים.

בפועל, אין מנוס מפני הגברה מהותית של שיעור הרובוטים בארגונים, שיחליפו פונקציות רבות שכיום ממלאים בני אנוש, כמו לדוגמה מחשוב בתחום הרפואה, בתחום התחבורה וכו.

במקום לחשוש ולחרוד מפני מהפיכת הבינה המלאכותית והרובוטיקה יש להערך כדי להבין איך יכולים עובדים בני אנוש להשתלב במערך העבודה, בתפקידים שלא יכולים להתבצע על ידי רובוטים.

מומחים מעריכים כי יש תפקידים אנושיים רבים שלא יכולים להתבצע על ידי רובוטים בלבד, בפרט בכל הקשור ליצירתיות, שיתופי פעולה ותפקידים שדורשים מבעל התפקיד סקרנות.

ממחקרים שבוצעו על ידי חברת המחקרים מקינזי עולה, כי 2016 ל-2030, יגדל הביקוש לכישורים חברתיים ורגשיים בכל הענפים בשיעור של כ-26% בארה"ב ובשיעור של כ-22% באירופה.

כדי שהעובדים יוכלו להשתלב בעולם העבודה רווי הרובוטיקה והבינה המלאכותית הם יצטרכו שיהיו להם כמה תכונות אנושיות בסיסיות ומהותיות:

1 חמלה: עובדים שישתלבו היטב בעולם העבודה יהיו כאלה שיראו את הצרכים של עובדים אחרים, לרבות בעלי מוגבלויות, והיו מוכנים להקשיב הקשבה אקטיבית לרעיונות של אחרים כדי ליצור סיעור מוחות פורה.

2 למידה: יכולת ללמוד במהירות ולהגדיל את כמות הידע במידה משמעותית בתוך פרקי זמן קצרים.

3 שיתוף פעולה בין עובדים: היכולת לעבוד בצוות תהיה חיונית יותר מתמיד. עובדי העתיד יצטרכו לשתף פעולה כדי להגיע לפתרונות יעילים ויצירתיים יותר תוך שיתוף פעולה בין עובדים מרקעים שונים ומגוונים.

4 סקרנות: יתרה החקרנות והסקרנות יהיה הגורם שיבדל מהותית בין רובוטים לבני אדם. המשימה של עובדי העתיד תהיה לחקור ולמצוא סוגים של עסקים ועיסוקים שלא קיימים כיום, ולאתר דרכים יצירתיות למציאת פתרונות לבעיות שעדיין לא קיימות.

5 יצירתיות: בשורה התחתונה, היכולת להיות יצירתיים תבדל את העובדים האנושיים מהרובוטים כמעט יותר מכל דבר אחר, והיא גם מגלמת בתוכה את כל שאר התכונות שהוזכרו.

לכן, ארגונים שרוצים להמשיך לפעול גם בעתיד, צריכים כבר היום לעודד את עובדיהם לחשוב בצורה עצמאית, יצירתית וביקורתית, ולגלות סקרנות, יוזמה ותושייה. רק כך יוכלו ארגונים להתקדם ולהגיע להישגים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה