חוק שעות עבודה ומנוחה – גם לפיצוציות

חוק שעות עבודה ומנוחה – גם לפיצוציות

בעל קיוסק העסיק עובדים בשבת, ולא ניהל פנקס עבודה. טענתו כי העובדים מנהלים את פנקס העבודה נדחתה משום שהאחריות חלה על המעסיק

שיתוף
חוק שעות עבודה ומנוחה

אם הנכם מנהלים עסק של קיוסק (פיצוציה) ומעסיקים עובדים, שימו לא לפתוח אותו ביום המנוחה השבועי – יום שבת. חקירות שנערכו במחוז הדרום מטעם מנהל הסדרה ואכיפה של משרד התמ"ת, הובילו לכתב אישום שהוגש נגד בעל עסק של קיוסק "פיצוחי גיל" באזור הדרום. בעל הקיוסק העסיק ביום שבת עובדים יהודיים ולא ניהל פנקס שעות עבודה עבור עובדיו, כמתחייב ע"פי חוק שעות עבודה ומנוחה. בנוסף, הואשם כי סחר ביום המנוחה השבועי שלא כחוק.

טענתו של בעל הקיוסק כי מדובר למעשה בבית קפה (בית אוכל/ אירוח לעניין היתר ההעסקה בשבת): הוא מציע ללקוחותיו מגוון מוצרי מזון כמו קפה, גלידות, קרפים, ממתקים וכריכים ארוזים. כמו כן הוא מציע גם סיגריות. לצורך הכנתם ברשותו מטבח זעיר ושני שולחנות וכיסאות לישיבה עבור הלקוחות.

בית הדין לעבודה בבאר שבע דן למעשה בפרשנות למונח "בית קפה", וקבע כי אין מדובר בבית אירוח לצורך האכלה או לינה המארח את יושביו. מדובר בבית עסק אחר המציע ללקוח ממכר מסוים. גם שם העסק, קבע השופט, מעיד על היצע של מגוון רחב של מוצרים ומכוון לאותו ציבור החסר מוצר מסוים, רוכש אותו וממשיך בדרכו.

בעניין העסקת עובדי הקיוסק בשבת, הדגיש השופט כי מטרתו של חוק שעות עבודה ומנוחה הינה סוציאלית. יום מנוחה לעובד הנו ערך מרכזי ההולם את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

ניהול פנקס עבודה – באחריות המעסיק

המעסיק הואשם כי לא ניהל פנקס רישום שעות עבודה של העובדים שהועסקו על ידו. הוא טען שרישום השעות מתבצע על ידי עובדיו וכי הם אחראיים על כך, ובית המשפט דחה את טענתו, משום שהחובה והאחריות על ניהול הרישום חלה על המעסיק בלבד.

עורכת הדין גליל לוי, התובעת הראשית במשרד התמ"ת, אמרה כי פרשנויות שונות של החוק על ידי מעסיקים מביאים לכך שהם מוסיפים לעסק שברשותם שולחן וכיסא, מחשיבים אותם כבית קפה ואז מרשים לעצמם להעסיק עובדים ביום המנוחה השבועי. במסגרת הפסיקה הועבר גם מסר ברור על חובות המעסיק ואחריותו לניהול פנקס עבודה.  

לפרטים אודות יום עיון בנושא שכר ודיני עבודה אחרים לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה