חוק נתינת ימי חופשה לחוזרים ממילואים – סקירה

חוק נתינת ימי חופשה לחוזרים ממילואים – סקירה

החוק הקובע כי ימי מילואים לעובדים יזוכו בתגמול שישולם ע"י המעסיק, וזכאותם לימי חופש מלאים מלבד היעדרויותיהם בימי המילואים, גורם לכך שמעסיקים מעדיפים שלא להעסיק משרתי מילואים

שיתוף
מעסיק מודאג Photo by David Castillo Dominici

בחישוב ימי החופשה של העובדים, על פי חוק אין לכלול ימים בהם העובד נעדר בשל שירות מילואים. כך שלמרות שהמעסיק שילם תגמולים לעובד עבור ימי המילואים, מגיעים לו על פי חוק ימי חופשה נוספים. החוק פוגע במעסיקים ובכך גם בהעסקתם של מבצעי המילואים 

על פי סעיף 2(א) לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חל איסור על מעסיקים להפלות בין עובדים בשל שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים, בעת קבלה לעבודה, בתנאי העבודה, בקידום, בהכשרה או השתלמות מקצועית, בפיטורים או פיצויי פיטורים וכן בהטבות ותשלומים הניתנים לעובד בקשר לפרישה מעבודה.

עם זאת ידוע כי למבצעי שירות מילואים יש בעיה במציאת עבודה, שכן בנוסף להיעדרויות לתקופת המילואים הממושכת, על פי חוק על המעסיק לאפשר לעובד ימי חופש מלאים בנוסף להיעדרות. נשאלת השאלה, האם החובה לתת לעובד ימי חופש מלאים בנוסף לימי המילואים שאף בגינם המעסיק שילם, אינה מקשה הן על העובד במציאת עבודה והן על המעסיק בהעסקת אנשי מילואים? התשובה היא שכן.

החוק מגן משמעותית על מבצעי המילואים בישראל, בכל הקשור למקום עבודתם

על פי החוק התגמול עבור ימי המילואים ישולם לעובד שכיר על על ידי מעסיקו, במועד בו נהוג לשלם את שכר העבודה הרגיל. עובד ששכרו משולם על בסיס של חודש או יותר זכאי לקבל את תגמול המילואים ישירות ממעבידו; עובד שאינו חודשי יקבל את התגמול אם עבד לפחות 75 יום בשלושת החודשים שקדמו לשירות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה. לאחר שישלם המעביד, יקבל החזר מביטוח לאומי עבור התגמול. על המעביד להמשיך להעביר תשלומים לקופת הגמל, לקרנות ההשתלמות וכדומה, גם בתקופת המילואים, כאילו לא שירת העובד במילואים ועבד כרגיל.

תגמול המילואים משולם כיום גם בגין ימים בהם לא נגרם אובדן הכנסה לחייל, וימי שירות המילואים הפעיל של מובטל הזכאי לדמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי לא יכללו במניין הימים בהם הוא זכאי לדמי אבטלה. נקבע גם תגמול בגין שירות חצי-יומי, שתחילתו לאחר השעה 16:00 ומשכו, לרבות זמני הנסיעה אל מקום השירות וממנו, אינו עולה על שש שעות באותו היום.

בעקבות החוקים הללו, מרבית המעסיקים יעדיפו שלא להעסיק אנשי מילואים. בסקר אנונימי שערכה חברת "עוקץ מערכות" בשנת 2012, בקרב 280 עסקים המעסיקים כ-11,000 עובדים, במטרה לבחון האם המעסיקים מעדיפים להעסיק עובדים שאינם משרתים שירות מילואים, נמצא כי 55% מהנשאלים בסקר היו מעדיפים לא להעסיק משרתי מילואים.  בבחינת כל אלו, נדרשת מחשבה לשנות את החוק בצורה שתיטיב עם המעסיק ובכך גם תתרום למשרתי מילואים במציאת עבודה ביתר קלות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה