חברת שמירה נמנעה מהפרשי פנסיה לעובד מבוגר לקראת גיל הפרישה

חברת שמירה נמנעה מהפרשי פנסיה לעובד מבוגר לקראת גיל הפרישה

חברת שמירה העסיקה עובד במשך 15 שנים (מגיל 62 ועד 77) מבלי לפתוח לו קופת פנסיה מאחר והוא היה 'לקראת פרישה'

שיתוף
עו
עו" עופר בן אבי - דיני עבודה

מעסיקים רבים מוצאים דרכים 'יצירתיות' להימנע מלהפריש פנסיה לעובדים ועל אחת כמה וכמה, שכיחה התופעה כאשר מדובר על עובדי קבלן מוחלשים. והנה עוד מקרה של עובד מוחלש מענף השמירה שזכויותיו נרמסו על ידי המעסיק ורק לאחר שהגיש כנגדו כתב תביעה לבית הדין לעבודה, באמצעות עו"ד עופר בן אבי, רק כשעה לפני הדיון אצל השופטת – נעתר המעסיק לשלם לו את המגיע לו.  

לאחר 15 שנות עבודה בחברת שמירה, זכה העובד לממש את זכויותיו להפרשי פנסיה על פי צו הרחבה של ענף השמירה (בשיעור של 6%) והוא יקבל 37,000 ₪ הפרשי פנסיה בנוסף 56,000 ₪ פיצויי פיטורין שכבר קיבל בגמר חשבון.

העובד נקלט בחברת השמירה בגיל 62, כשלוש שנים לפני גיל הפרישה הרשמי. אשר על כן, המעסיק היה מחויב להפריש לו כספי פנסיה. במקרה דנן, לעובד לא הייתה קרן פנסיה ועל כן היה על המעסיק לפתוח עבורו קופה ולבצע הפרשות חודשיות סדירות, החל מהחודש השביעי לעבודתו, בשיעור של 6% בהתאם לצו ההרחבה הקיבוצי בענף השמירה. אולם המעסיק לא פעל על פי חוק ולא פתח עבורו קופת פנסיה.

בא כוח התובע, עורך דין עופר בן אבי, הדגיש וציין כי מסגרת צו הרחבה לענף השמירה, כל עובד שהשלים 6 חודשי עבודה זכאי להפרשי פנסיה ב'קופת מבטחים' באפן רטרואקטיבי, החל מיום עבודתו הראשון, בשיעור מיטבי של 6% תגמולי מעביד. בשנת 1973 עמד שיעור ההפרשה של המעסיק בענף השמירה על 5% (בהתאם לסעיף י"ב בחוק הפנסיה) ובשנת 1988 הוחלה הרחבה נוספת שהגדילה את שיעור ההפרשה החלה על המעסיק ל-6%. למרבה הצער והכאב, מעסיקים רבים בענף השמירה מתעלמים מסעיף זה ועובדים רבים כלל אינם מודעים לזכויותיהם.

עו"ד בן אבי: "מה שקורה בפועל זה שמעסיקים בענף השמירה ובענפים אחרים מפרישים לעובדים סכומים בשיעור של 0.833% וזאת על פי צו ההרחבה לפנסיה חובה, כשלמעשה הם מחויבים להפריש לקופות הפנסיה סכומים בשיעור של 6% בהתאם לצו הרחבה בענף השמירה.  אם ניקח לדוגמה את שכר המינימום במשק שהוא כיום 4,100 ₪, אזי שההפרשה המינימאלית בחוק מסתכמת ב-34 ₪ בעוד שהפרשה בשיעור של 6% מגיע לסך של 246 ₪. למעשה, בשיטת החישוב ה'ערמומית' המסתמכת על צו הרחבה לפנסיה חובה ולא על צו ההרחבה של ענף השמירה, המעסיק חוסך לפחות 1,887 ₪ בשנה על כל עובד. כמו כן, מעסיקים נוטים לחשוב שעובד מבוגר, לקראת גיל הפרישה, הוא נטול זכויות אולם לא כך פני הדברים. באם העובד הוא לפני גיל הפרישה המעביד מחויב לפתוח עבורו קופת פנסיה אם אין לרשותו אחת ואם יש, המעביד מחויב להמשיך להפריש לקופה כספים ואסור למעביד להפסיק – גם כאשר העובד מגיע לגיל פרישה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה