העובד נעדר במהלך החניכה, מה עושים?

העובד נעדר במהלך החניכה, מה עושים?

עובד חדש התקבל לעבודה והוא מתחיל בתהליך חניכה או קורס בטרם כניסתו לתפקיד. מה עושים אם פתאום נחת צו מילואים?

שיתוף

הדרכת עובדים חדשים

גייסתם עובדים חדשים, הודעתם להם על פתיחתו של הקורס הקרוב, תקופת החניכה, ועל כל תהליך ההדרכה הנדרש לעובד חדש. הלמידה בקורס החלה, מה נותר חוץ מלאחל לכולם בהצלחה? קרוב לוודאי שכדאי לאחל שלא יחטוף שפעת, חלילה, צו מילואים בדואר או כל אירוע אחר שיאלץ אותו להיעדר מהעבודה. אך כמובן שלא הכל תלוי בנו וגם לא בעובד, ועל כל מקרה שלא יבוא רצוי לקחת בחשבון גם מקרים של היעדרויות, גם בתקופות הקריטיות של ההדרכה והחניכה.

הדרכה והכשרה בעת כניסה לתפקיד היא קריטית להצלחתו של העובד בתפקידו. אז בניתם תוכנית הדרכה וחניכה מסודרת ועשירה, שבפעמים רבות היא כוללת קורס מקצועי שעל העובד לעבור. הקורס, שכולל בדרך כלל גם סקירה היסטורית אודות החברה ואגפיה, אורך לעיתים מספר שבועות לכל הפחות בהיקף של משרה מלאה. לפיכך הוא מהווה אבן דרך חשובה והארגון רואה בו השקעה גדולה, ובצדק רב. זו אחת הסיבות שחברות תקשורת רבות מעוניינות בהתחייבות העובדים למינימום חודשי עבודה בחברה.    

היערכות למקרים של היעדרות העובד בהדרכה תצמצם ואף תעלים את תחושת הלחץ לאחר בוא הבשורה שהעובד לא יוכל להגיע. מנהלים רבים נבהלים מאוד מההודעה על היעדרות של העובד, ומגיבים בכעס או הפגנת אכזבה, שלעתים אינה הולמת – מאחר שהם רואים את הקורס כטאבו. גישה כזו עלול להביא גם לעבירה על חוקי עבודה, כמו בדרישה לסיום העסקת העובד שלא כחוק. החוק אוסר על פיטורי עובד שנעדר בעקבות מחלה, בתקופה בה מאושרים לו ימי מחלה. כמו כן החוק אוסר על פיטורי עובד הנעדר בעקבות מילואים.
רק בימים האחרונים פורסם כי דיילת קרקע של אל על שהיתה בתקופת חניכה בעבודתה קיבלה צו מילואים, ומנהלת משאבי האנוש סירבה לאשר לה להעדר. העובדת ניסתה לדחות את היציאה למילואים על ידי פניה לצה"ל ונדחתה, ובסופו של דבר היא פוטרה. העובדת הגישה תביעה נגד החברה בסך של 207 אלף שקלים.  

שוחחנו עם איתן שושן, מנהל הדרכה ולמידה ב-SCD ,  המציע שני פתרונות להתמודדות במצב הזה:

האחד הוא בניית תוכנית הדרכה המבוססת על למידה מתוקשבת. הלומדות המתוקשבות זמינות בכל עת, ויכולות להמתין ללומדים שאינם נמצאים. ישנם מקרים שניתן להפעיל אותן מרחוק, ברשת, מכל מקום.

השני מתייחס להדרכה פרונטלית: ניתן להכשיר מספר עובדים בודדים שישמשו כ"מדריכים לשעת חירום", שיעבירו את הנושאים הנלמדים באופן פרטני לעובדים שנעדרו מהקורס או חלק ממנו. בנוסף, היעדרות עובד בשעת חניכה שמתבצעת תוך כדי מילוי התפקיד יכולה להיות גמישה יותר, ולכן אין צורך להיבהל.  
חשיבות הקורס וההדרכה חשובה והיא צוינה למעלה, אך בסופו של דבר מומלץ להרגיע את הרוחות ולהיות יצירתיים. לחשוב על דרכים להעביר את החומר ללומד, לבחון את רמת הידע שלו כפי שיתר התלמידים נבחנים, ולא לוותר על עובד לאחר תהליך המיון הארוך. בסופו של דבר אולי אף תעלה התחושה שהשד אינו כל כך נורא.

עוד על בניית תוכנית הדרכה ארגונית ועל שיטות ומודלים לביצוע הדרכה ניתן ללמוד בכנס ההדרכה השנתי – למידע נוסף על הכנס לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה