שיתוף

אחד הנושאים הבוערים ביותר כיום במסדרונות ההנהלות של החברות הוא ההתלבטות האם לעבור למודל העבודה ההיברידי, ואם כן, מהו מספר הקסם – כמה ימים בשבוע ניתן לאפשר עבודה מהבית ועדיין להשיג את יעדי הארגון.

אף על פי ששוק העבודה נמצא כבר יותר משנתיים במצב של עבודה מהבית בהיקפים גדולים יחסית, עדיין, כל נושא ניהול העובדים כאשר הם עובדים מהבית נמצא עדיין בחיתוליו.

בין היתרונות המרכזיים של עבודה מהבית ניתן למנות את החסכון בשעות הנסיעה למשרד, החסכון בעלויות הנדל"ן, חסכון בזמן העבודה – משום שבמקום לשוחח על דברים שלא קשורים לעבודה, העובדים ממוקדים במשימות שלהם -ויותר איזון בין החיים האישיים לעבודה.

ובכל זאת, יש לא מעט הנהלות בכירות של חברות שמתקשות להסתגל למצב החדש ומחפשות דרכים להתמודדות עם האתגרים הניהוליים שמציב מודל העבודה ההיברידי.

אחד האתגרים המרכזיים הוא התקשורת בין העובדים למנהלים. מסקר שנערך על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ עולה, כי כחלק משיפור התקשורת הפנימית בארגון, חשוב לוודא שכל מנהל צוות מקיים שיחה משמעותית לפחות פעם בשבוע עם כל אחד מהעובדים המרוחקים, במשך כרבע שעה עד חצי שעה.

אחת הסוגיות שהנהלות של חברות צריכות להתמודד איתן כאשר הן בוחנות את היתרונות של העבודה מהבית מול החסרונות, היא האם החברה בכלל זקוקה לכך שכל העובדים שלה יהיו דחוסים בתוך בניין שעלויות התקורה בו הן גבוהות מאוד.

שאלה אחרת היא, האם תכנון ועיצוב המשרדים, מתוחכמים וידידותיים לעובדים ככל שיהיו, הכוללים תנאי עבודה מפנקים במיוחד, אכן יגרמו לכך שהעובדים ירצו לצאת בבוקר מהבית ולהשתרך בפקקים בדרך לעבודה.

מנגד, על ההנהלות של החברות לבדוק את הסוגייה, מה קורה לפרודוקטיביות ולהיקפי העסקאות כאשר העובדים עובדים מהבית, ומה קורה לתקשורת בינם לבין עמיתיהם ובינם לבין הלקוחות שלהם.

במילים אחרות, כאשר מנהלי משאבי האנוש בוחנים מול ההנהלה הבכירה את סוגיית המעבר לעבודה על פי המודל ההיברידי, ודנים במספר הימים בשבוע שניתן לעבוד מהבית, עליהם לקחת בחשבון את כל הסיכונים והסיכויים, בהם פרודוקטיביות, שימור לקוחות, רווחה (איזון בית עבודה) ומערכות יחסים בין העובדים לעמיתיהם, בין העובדים למנהלים ובין העובדים ללקוחות.

אבל נראה שהמרכיב החשוב ביותר בנוסחה הוא רצון העובדים. יש לקחת בחשבון שמאוד יתכן שלאחר כל השיקולים של היתרונות מול החסרונות, המרכיב המרכזי שיקבע בסופו של דבר יהיה רצון הטלנטים.

אחרי הכול, גם אם ארגון יקבל את ההחלטה העסקית הנכונה ביותר, תוך התחשבות בכל הסיכונים והסיכויים, והתוצאה תהיה שטלנטים לא יהיו מוכנים לעבוד בו, משום שהם רוצים לעבוד יותר ימים מהבית, אז יתכן מאוד שכל הדיונים יצטרכו להיפתח ולהידון מחדש.

אם לוקחים בחשבון שרוב העובדים מעדיפים לעבוד מהבית על פי המודל ההיברידי, ורק מיעוט מקרב העובדים מעדיף לעבוד מהמשרד, יש להיערך לכך בהתאם, בכל ההיבטים, החל מהיבט הניהול של עובדים מרחוק ועד צמצום שטח המשרד.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה