שיתוף

בין כל ההטבות לעובדים, שהארגון מעניק לעובדים בנוסף לזכויות הסוציאליות, יש הטבה אחת שהיא בעלת ערך רב לעובדים, אף על פי שמדובר בערך לטווח הרחוק: פגישות עם יועץ פנסיוני במימון הארגון.  

אין ספק שלסוכן הביטוח יש תפקיד חשוב. אבל תפקידו מתבטא תחומים אחרים, לא בהכרח ביעוץ לגבי הביטוח הפנסיוני של העובד.

הסיבה לכך היא שהיועץ הפנסיוני (שחייב להיות בעל רישיון) לא מקבל עמלה או אחוזים משום גוף מבטח. הוא מקבל תשלום אך ורק מהלקוח, כלומר הארגון.

לכן האינטרס היחיד שהוא רואה לנגד עיניו הוא האינטרס של העובד בעל הביטוח הפנסיוני (החוסך).

יתרה מכך, המערכת של היועצים הפנסיונים מספקת הגנה מלאה על זכויות העובדים. בכך היא מאפשרת למעסיקים להמנע מחשיפה לסיכונים גבוהים, כמו למשל תביעות מצד העובדים.

עד לרפורמה בשוק ההון, מעסיקים יכלו לחייב את העובדים להעביר את קופות הביטוח הפנסיוני שלהם אל סוכן הביטוח של החברה. גם היעוץ הפנסיוני נעשה על ידי אותו סוכן של הארגון.

העובדים היו לקוחות-שבויים של קופה מסויימת והיא גבתה את דמי הניהול הגבוהים ביותר. זה גרם לכך שהקצבה תהיה הרבה יותר נמוכה ממה שהיא היתה יכולה להיות.

כיום, החל משנת 2015, בעקבות הרפורמה, הארגון מחויב לאפשר לעובד לבחור איזה ביטוח פנסיוני שהוא רוצה, הוא יכול לעבוד מול איזה סוכן ביטוח שהוא בוחר, והכול חייב להיות מתועד. זה גרם לכך שניתן היה להוזיל עבור העובדים את הביטוח הפנסיוני במידה רבה.

עלויות דמי הניהול ירדו לכ-10% מהעלויות שהיו בעבר. הורדה זו בדמי הניהול בלבד יכולה לחסוך לעובד עשרות אלפי שקלים ובמקרים מסויימים גם יותר מ-100 אלף שקל.

כיום העובד יכול לעבוד מול סוכן ביטוח, או משווק פנסיוני, או אף לפעול בעצמו מול הקופה. נוצר מצב שיש ריבוי קופות וריבוי סוכני ביטוח.

דבר נוסף שקרה בעקבות הרפורמה בשוק ההון הוא שהארגון יכול להעביר את כל נושא הדיווח אל חברות תפעול. זה הפך את השוק ב-180 מעלות.

בעקרון, לאור העובדה שחברות התפעול מתמחות בתחום זה של הפקדות כספים לפנסיה, הכספים נקלטים לעובדים בצורה תקינה, וכשהעובד יוצא לפרישה הוא לא נפגע.

לחברות התפעול יש את הידע לדווח כחוק וללא אינטרסים. אבל הארגון חייב להיות עם האצבע הדופק ולוודא שחברת התפעול אכן מבצעת את תפקידה כראוי.

אם קורה שהארגון מקבל קנס וריביות בגלל עיכובים בהפקדות מעבר למועד שבו ההפקדות היו אמורות להגיע אל יעדן, חשוב ביותר ליצור קשר עם חברת התפעול ולברר מולה למה ההפקדות לא עברו בזמן.

אם חברת התפעול ממשיכה לאחר בהפקדות רצוי להחליף אותה. שכן איחורים ועיכובים בהפקדות לקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים, קופות הגמל ושאר הביטוחים הפנסיונים, חושפים את הארגון לתביעות, בנוסף לקנסות ולריביות.

תפקידה של חברת התפעול הוא לבצע את ההפקדות לביטוחים הפנסיונים של העובדים באופן שמוריד מהארגון את המשימה לפעול מול הגופים המבטחים. המטרה המרכזית היא למנוע טעויות ועיכובים. אם חברת התפעול אינה מעבירה את הדיווחים בזמן, היא הופכת לבעיה במקום לפתרון.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה