דיבייט 2: הדרכה מתוקשבת או אנושית?

דיבייט 2: הדרכה מתוקשבת או אנושית?

הדיבייט השני שהנחה ד"ר גדי רביד בכנס ההדרכה השנתי דן בהתלבטות האם הדרכה מתוקשבת יכולה להחליף את ההדרכה הפרונטלית אותה מנחה אדם. היה סוער במיוחד

שיתוף
כנס הדרכה דיבייט - אייל וצבי

כנס הדרכה דיבייט - אייל וצבי

הדיבייט השני שניהל ד"ר גדי רביד בכנס ההדרכה השנתי עסק בשאלה האם הדרכה מתוקשבת יכולה להחליף לחלוטין הדרכה פרונטלית של אדם?

צבי מנדלסון, מנכ"ל חברת עוצם, הציג את הדעה על פיה בהחלט ניתן להחליף את ההדרכה האנושית בהדרכה מתוקשבת. אייל נאור, הממלא שני תפקידים בחברת G4S – סמנכ"ל מערכות מידע וסמנכ"ל משאבי אנוש – טען שבשום אופן אי אפשר לוותר על המדריך האנושי.נותני חסות כנס הדרכה

 צבי מנדלסון: "אני מאמין שהדרכה מתוקשבת היא כיום שם המשחק. העובדים של היום נמצאים באתרים רבים, יש יעדים ויש גם דיונים ואין זמן ללמוד. צריך לאפשר להם לימוד לאורך כל היום על פי יכולותיו של כל עובד. בל נשכח שתלמידים אוהבים ללמוד גם בשעות הלילה. כך שהדרכה מתוקשבת ניתן לקבל בכל זמן ובכל מקום ובצורה יעילה".

אייל נאור השיב מנגד: "שילוב התפקידים שלי מציגה נקודת מבט שונה: אם נפרק את משמעות המילה הדרכה נראה כי היא כוללת גם הנחיה, כשהמטרה היא להנחות ולהדריך גם איך אני מתנהל בארגון שלי. אפילו את תנועת היד הזאת שאני עושה כעת כאן על הבמה – אני לא יודע איך המחשב יתרגם. ואת זה אני אומר למרות שמן הסתם אני בהחלט מחבב IT! גם המרצה הקודם כאן העלה מצגת פאוור פוינט מדהימה – אך הוא הציג אותה, נגע בנו וריגש אותנו. מה שמניע אנשים לזכור את הדברים הוא רגש. במרוצת השנים הטכנולוגיה השתכללה, ולמרות זאת שימו לב שעד היום היא מעולם לא החליפו הצגות תיאטרון. למה? כי אנשים מחפשים רגש ואנשים.
נקודה נוספת היא היכולת להניע אדם שתתעורר בו תשוקה לידע. מדריך בצבא לא רק מלמד, הוא גם מייצר סמכות. האתגר הוא לעורר את הכישורים של האדם גם אם הוא עייף בערב… לפתור את המצבים הבלתי צפויים ולעורר את הקהל – למשל בעזרת הריצה שלי כאן במדרגות האולם כדי לעורר אתכם (נאור רץ לאורך האולם  ואכן עיני כל המשתתפים באולם אחריו…). כאשר אפנה אישית לאותו עובד – כך אראה לו שאכפת לי ממנו.

מנגד אמר צבי מנדלסון שאינספור פעמים אנו תלויים באיכות המרצה. הסימולטור המתוקשב והמשוכלל, יוצר עניין ומוטיבציה אצל התלמידים לא להפסיק את הלמידה. מנגד השיבה משתתפת מהקהל כי גימיקים וכריזמה של המרצים מסייעים מאוד להגברת המוטיבציה והעניין אצל התלמידים.

צבי העלה כדוגמא טייסים ורופאים הלומדים ומתמחים בעבודה בזמן אמת, באמצעות ההדרכה המתוקשבת, סביב השעון כפי שמאפיין את מקצועם. למרות זאת, תמך הקהל בדעתו של אייל נאור, על פיה במקרה של הדרכה ולמידה, אין תחליף לאדם. "בסופו של דבר", סיכם אייל נאור, גם את החיוכים שאנו מחליפים ביננו כעת, אף מחשב אינו יכול ליצור".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה