הדברות עם העובדים זו הדרך לקדם את משאבי אנוש

הדברות עם העובדים זו הדרך לקדם את משאבי אנוש

כך לדברי נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, בריאיון מיוחד לקראת כנס דיני עבודה

שיתוף
סטיב אדלר

סטיב אדלר

השופט סטיב אדלר, נשיא בית הדין הארצי לעבודה בשנים 1997-2010, נבחר להשתתף בפאנל המרצים בכנס דיני עבודה שייערך ב-31 ביולי במרכז הכנסים וואהל סנטר.


רקע כללי:

סטיב אדלר הוא יליד ארצות הברית, בוגר תואר ראשון באוניברסיטת קורנל ולימודי דוקטורט באוניברסיטת קולומביה (שתיהן אוניברסיטאות יוקרה). אדלר שימש בתפקיד ממונה על יחסי העבודה מטעם הממשל הפדרלי (1965-1968) טרם עלייתו לארץ בשנת 1968. אדלר קיבל את הרישיון לעסוק בעריכת דין בישראל ב-1970 והחל לעבוד כעורך דין עצמאי.

בדצמבר 1975 מונה אדלר לשופט בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, וב-1983 מונה לשופט ראשי בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. בשנת 1986 מונה אדלר לשופט בבית הדין הארצי לעבודה וב-1997 הוא מונה לנשיא בית הדין הארצי לעבודה.

אדלר, שהגיע לכותרות חדשות לבקרים בעקבות התבטאויות כגון: "יש אנשים הסוחרים בנשים למטרות זנות ויש חברות כוח אדם המנצלות את העובדים. אלא ואלה אינם נלהבים מקיומו של בית הדין לעבודה", (מתוך כנס הקריה האקדמית קרית אונו בשנת 2004), נבחר להשתתף בפאנל המרצים בכנס דיני עבודה מטעם חברת משאבי אנוש HRus.

השופט אדלר יקדיש את הרצאתו בפני קהילת משאבי אנוש לנושא התארגנות עובדים בעקבות בפסק דין פלאפון.

מדוע פסק דין פלאפון הוא סוגיה כל כך חשובה בהיבט של דיני עבודה בימינו?

יש כיום התעוררות של עובדים בשוק העבודה שרוצים ומוכנים להתארגן בעקבות פסק דין זה. חופש ההתארגנות תמיד היה אבל פסק דין פלאפון מחדד לא רק את הזכויות של העובדים אלא את החובות של המעסיקים – יותר נכון את האיסור החל על המעסיקים להביע עמדה, להתערב או להפריע לעובדים המתארגנים בכל דרך שהיא.

פלאפון היא מעסיק גדולה וחזק במשק. כבר עכשיו אפשר לראות התארגנות עובדים בסלקום ועוד חברות חזקות רבות. אני חושב שהמעסיקים רוצים לדעת ולהבין מה מותר להם לעשות, על פי חוקי עבודה, בסיטואציה החדשה של התארגנות עובדים. המעסיקים וגם מנהלי משאבי אנוש רוצים וצריכים להבין את הסוגייה.

מה המסר הראשי של פסק פלאפון מבחינתך, אם לסכם  אותו במשפט?

החופש של העובדים להתארגן היה קיים תמיד. כאן יש הגדרה של התנהגות מותרת של המעסיק בזמן ניסיון להתארגנות. פסק דין פלאפון אומר שלמעסיק אסור להביע עמדה לגבי התארגנות עובדים, וזה החידוש העיקרי.

אתה מגיע מארצות הברית, איך היית מגדיר את המצב בארץ, בהיבט של התארגנות עובדים, ביחס לאמריקאים?

יש בעולם שתי גישות מנוגדות להתארגנות עובדים. ישנה הגישה האמריקאית שאומרת שצריך להתנגד בכל תוקף לכל ניסיון של עובדים להתארגן ויש את הגישה האירופאית שאומרת שצריך דווקא לקבל ואף לעודד התארגנות עובדים ולשתף פעולה עם ארגונים בכל דרך לטובת שני הצדדים. אנחנו הישראלים סקיצופרניים.

במהלך ההרצאה אני אציג בפני מנהלי משאבי אנוש את הסוגייה הזו שנקראת התארגנות עובדים, על כל היתרונות והחסרונות שלה. אני סבור שהתארגנות עובדים היא צעד חיובי אבל צריך להכיר בחסרונות, צריך לדעת איך נכון להתנהל בסיטואציה הזו. הארגון צריך שיהיו לו ידע וכלים להתנהל בתרחיש של התארגנות עובדים.


לחלקו השני של הראיון עם השופט סטיב אדלר – לחץ כאן!


לפרטים נוספים אודות כנס דיני עבודה לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. הלוואי שהמעסיקים ילכו בעקבותיו!
    הדברות עם העובדים זו באמת הדרך לקדם את משאבי האנוש בחברות וחשובה לעובדים ולמעסיקים יחד..
    מקווה מאוד שההתארגנות שמתגבשת עכשיו אצלנו באורנג' תביא סוף כל סוף להקמת ועד עובדים מסודר.. אנחנו בהחלט צריכים את זה

השאר תגובה