הגברת האכיפה של דיני העבודה – מזמין השירות

הגברת האכיפה של דיני העבודה – מזמין השירות

אם עד היום ארגון המזמין שירותי כוח אדם מקבלן היה פטור מכל אחריות על העובדים - כעת החוק יטיל עליו קנסות אם בכתליו הופרו חוקי עבודה וזכויות עובדים

שיתוף

חוק הגברת האכיפה של דיני עבודה – מזמין השירות, מתייחס למזמיני שירותי כוח אדם חיצוניים, ונועד להטיל עליהם אחריות בנוגע להעסקתם של עובדים אלה (עובדי קבלן/ חברות כוח אדם).

במכרזים היוצאים מארגונים ומופנים לקבלני שירות, נכתב שבאחריות הספק – הקבלן – להיות בעל רישיון מתאים, ושמחובתו להקפיד על העסקת העובדים כחוק. למעשה עד היום, בכך הסתיימה האחריות של אותו גוף מזמין השירות. מזמין השירות, כשמו כן הוא, נהנה משירות זול (שהרי משתלם לו יותר להעסיק עובד חיצוני), כאשר מבחינה רשמית וגם בפועל הוא היה פטור מדאגה להם ומכל אחריות על העסקתו של העובד.

עד היום אם חברת קבלן מנצלת את עובדיה או לא נוהגת בהם כחוק, מזמין השירות (מקום עבודתם) לרוב מגלגל, מעלים עין ואף לא יודע על כך. כעת אומר החוק שעליו לקחת על עצמו את האחריות הכבדה. הגורם האחראי לא צריך להיות רק הקבלן.

החוק חל על שירותים בתחום שמירה ואבטחה, ניקיון והסעדה בלבד, ועיקרו:

קנסות כספיים על מעסיקים המפרים חוקי עבודה או זכויות עובדים. הקנסות יוטלו לאחר הודעה מראש וניתן יהיה לערער עליהם.

אם הוטל על קבלן קנס בגין עבירה על חוקי עבודה או זכויות עובדים, והוא לא תיקן תוך 30 יום את ההפרות או לא יבוטל חוזה ההתקשרות בין הקבלן לארגון המזמין, ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בשל אותה הפרה גם על הארגון מזמין השירות. כן ניתן להטיל קנסות גם על מנכ"ל הארגון, אם לא הוכח שהוא עשה כל שביכולתו לתקן את העבירות.

עובד שהופרו זכויותיו יוכל לתבוע תביעה אזרחית את מזמין השירות. הדבר מותנה בהודעה מראש למזמין השירות, ניתן גם על ידי ארגוני זכויות עובדים, ובעסקה של ארבעה עובדים לפחות במשך ששה חודשים מינימום.

במידה והמעסיק יוכיח כי פעל על סמך בדיקות תקופתיות של בודק שכר מוסמך שהעיד על היעדר הפרות, תהיה לו הגנה מפני האחריות.    

מעסיק שחתם עם קבלן חוזה שבו לא מפורטים תנאי השכר של העובדים, ניתן יהיה להגיש נגדו תביעה אזרחית גם אם לא העסיק ארבעה עובדים ויותר וגם אם לא מלאו ששה חודשים לתחילת ההתקשרות בינו לבין הקבלן.

הפרות מסוימות בחוק הגנת השכר, לרבות תשלום שכר מינימום וחוק שעות עבודה ומנוחה, יהיו חשופות להגשת כתב אישום כנגד מזמין השירות, שלא פיקח על קיום חוקי העבודה בארגונו.

ניתן יהיה להעמיד לדין פלילי, בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה, מנכ"ל של משרד ממשלתי שהפר את חובתו ולא מנע עבירות בתחום דיני עבודה , אלא אם הוכיח כי עשה כל שניתן לפקח על הנעשה במשרד.

 

לפרטים אודות יום עיון בנושא שכר לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה