האם אנו טובים בקשרים או שמא אנו רק טווים קשרים?

האם אנו טובים בקשרים או שמא אנו רק טווים קשרים?

על פי החוקרים, לכל אחד מאתנו יש צורך ב-6 מתווכים בכדי להגיע לכל אדם אחר בגלובוס שאנו מעוניינים להכיר – בישראל מדברים על כ-2 דרגות הפרדה בממוצע. זה אומר שלמעשה יש לנו נגישות לכל אדם או ארגון אליהם אנו שואפים להגיע.

שיתוף
גלית תגורי משה

כולנו מכירים את הביטוי השגור "עולם קטן", רק שלא כולנו מבינים עד כמה הוא אכן כזה. כמעט כל אחד מאתנו נתקל בסיטואציה שבה במהלך שיחה עם מישהו גילה, לאחר זמן מה, שהוא ובן שיחו מכירים אדם שלישי-  מכר משותף לשני הצדדים.

ניסוי מרתק בתחום נערך לפני כ-40 שנה, על ידי פרופ' סטנלי מילגרם מאוניברסיטת הרווארד ובו נבדק בכמה אנשים יש צורך על מנת ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית, באמצעות חבילות שנשלחו באופן אקראי.
כדי לבדוק זאת נבחרו אנשי יעד מסוימים ונשלחו חבילות לתושבים אקראיים לכאורה, באזורים שונים בארצות הברית, בהם התבקשו המקבלים להשתתף במחקר. החבילות כללו תקציר של המחקר, מידע על אנשי היעד, גלויות וסדרת הוראות.

ההוראות ביקשו מהאנשים אליהם הגיעו הגלויות, לנסות לקרב את החבילה לאנשי היעד באופן הבא: אם האדם שקיבל את הגלויה מכיר את איש היעד באופן אישי, עליו לשלוח לו את החבילה ישירות. אחרת, עליו לשלוח את החבילה לאדם שיש לו עמו היכרות אישית, ושלדעתו הוא יוכל לקרב את החבילה לאיש היעד. טכניקה זו קיבלה את השם "שיטת העולם הקטן".

הניסוי של מילגרם הראה שדי בשישה מתווכים בממוצע כדי ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית ומשם נטבע המונח "שש דרגות של הפרדה".

המונח "שש דרגות של הפרדה" צבר פופולריות רבה והפך לביטוי שמתאר את האמונה, שהיום החברה האנושית צפופה מאוד והפרטים בה קרובים מאוד זה לזה חברתית.
על אף שהרעיון נוסח לפני כמעט 40 שנה, ההשערה עודנה שנויה במחלוקת. מאז שנת 2002, מתנהל באוניברסיטת קולומביה מחקר בנושא שלטענת החוקרים יהווה בדיקה ראשונה של ההשערה בקנה מידה גלובלי.
החל משנת 2002 עורכת קבוצת החוקרים ניסוי עולם קטן דרך הדואר האלקטרוני, שמתעתד להיות "האימות הראשון להשערת העולם הקטן בקנה מידה גדול – כלל-עולמי".

בשנת 2003 נגמר החלק הראשון של הניסוי, בו השתתפו מעל 60 אלף איש שניסו להגיע ל-18 אנשי יעד מ-13 מדינות. לפי החוקרים, רמת ההפרדה נעה בין 5 מתווכים כשאיש היעד והמשתתף שמתחיל את השרשרת נמצאים באותה מדינה, לבין 7 מתווכים כשהם נמצאים במדינות שונות.

שווה להקדיש מחשבה לנתונים אלו. בממוצע כ-6 אנשים בלבד מפרידים בינינו לבין כל אדם אחר בגלובוס, יהיה זה פקיד זוטר או מלך.
חישבו על זה, זה רעיון מדהים- באם תדעו לאתר את 6 האנשים הנכונים, תוכלו להגיע לכל מי שתחפצו ויש בכך פוטנציאל אדיר להתקדמות אישית ומקצועית. אם זה נכון לגבי העולם הרחב, הרי בישראל מדברים על כ-2 דרגות הפרדה בממוצע, הניצבות ביניכם לבין האדם שאתם רוצים להכיר.

יש לנושא משמעות רבה בעולם העסקי והארגוני, משום שלמעשה יש לנו נגישות לכל אדם או ארגון אליהם אנו שואפים להגיע. הידע טמון באיתור האנשים הנכונים אשר יקדמו אותנו בתהליך ובכך ישפיע על מידת יכולתו של אדם או של ארגון ליצור התקדמות והתפתחות.

בעידן של היום חשוב מאד להתמיר את יכולותיכם לתקשר באופן מיטבי, מה שיוכל לסייע לכם לפנות ביתר יעילות אל מי שאתם חפצים.

אז בפעם הבאה שאתם פוגשים מישהו, שאלו את עצמכם – "האם אנו טובים בקשרים או שמא אנו רק טווים קשרים?".

גלית תגורי משה – מנכ"ל המרכז לעיצוב חיים

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. גלית הצלחת במאמר מעניין וקולח לפצח את קוד ההצלחה בימינו .קשרים . אכן הדלת המסתובבת והיכולת לתקשר בצורה מיטבית פותחת דלתות ואפשרויות רבות ועולמנו אכן קטן ועגול בכל מובן המילה, הן במעגל האישי והן במעגליי הקריירה .נהנתי מאד מהקריאה תודה ,דליה שלו

השאר תגובה