דריכות במערכת הבריאות: האם רופאים יסרבו לחתום מהיום על שעון נוכחות?

דריכות במערכת הבריאות: האם רופאים יסרבו לחתום מהיום על שעון נוכחות?

היום נכנס לתוקפו הנוהל עליו הוסכם בתום מאבק הרופאים. מאות עדיין מתנגדים, ההנהלות מתנערות מהם

שיתוף

דריכות במערכת הבריאות, נוכח כניסתו לתוקף היום (ד') של חובת החתמת שעון הנוכחות לרופאים.

מאות רופאים בבתי החולים מאיר, איכילוב, רמב"ם, וולפסון ובילינסון הביעו בשבועות האחרונים התנגדות נחרצת לנוהל החדש, ואיימו שלא יישמו אותו כדין. את הסירוב מוביל ארגון רופאי בתי החולים (ארב"ל), שנוסד אך לאחרונה כאופוזיציה להנהגת ההסתדרות הרפואית, החתומה על הסדר שעון הנוכחות.

בארב"ל טוענים כי הם מתנגדים לשעון נוכחות אך אינם מתנגדים לשעון עבודה. פירושו של דבר, המאבק כרגע מתמקד בעיקר בסוג העבודות שיוכרו כשעות בתפקיד וייכללו בספירה של 41.5 השעות השבועיות שעל רופא לעבוד.

[adrotate banner="27"]הנוהל המדובר נקבע כחלק מהסכם השכר של ההסתדרות הרפואית עם האוצר, לאחר צעדי המחאה שנקטו הרופאים בקיץ האחרון. אלא שלקראת ההגעה להסכם המיוחל והפיכת השהייה בבתי החולים לבלתי נסבלת עבור החולים, התגלעו חילוקי דעות אשר לצעדים הארגוניים והקווים האדומים בין הרופאים לבין נציגיהם במו"מ.

משום כך נראה שהפעם, בניגוד למאבק המתמחים שזכו לגיבוי מהנהלות בתי החולים, הרופאים הסרבנים יעמדו בפני חזית נוספת, כאשר ההנהלות עלולות לנקוט נגדם בצעדי ענישה.

בשבוע שעבר הצהירו מנהלי בתי חולים רמב"ם ושיבא כי לא יקבלו בשום פנים מצב שבו רופאים יסרבו לחתום על שעון הנוכחות ומנהלים אחרים מסרו הודעות דומות בימים האחרונים. לא זו בלבד, אלא שגם משרד הבריאות הודיע רשמית לרופאים כי אי דיווח על נוכחות כמוהו כהיעדרות מהעבודה.

בהתאם לנוסח ההסכם המקורי, כל פעילות שנעשתה עד היום על ידי הרופאים, לרבות מחוץ לבתי החולים, תוכר כעבודה. אך כאשר הצהירו כמה מהמנהלים כי הם מתנגדים להכרה בפעילות שמתקיימת מחוץ לבתי החולים כחלק משעות העבודה, הוחלט בנציבות שירות המדינה בשיתוף עם משרד הבריאות וההסתדרות הרפואית, לפרסם בקרוב באופן רשמי שורה של פעילויות שייחשבו לשעות עבודה.

 "יש פה חוקי עבודה"

מעשית, על הרופאים לדווח על נוכחותם באחת משתי דרכים לבחירתם: החתמת כרטיס בשעון נוכחות רגיל, או דיווח באמצעות אפליקציה סלולרית בטלפון הנייד הפרטי שלהם.

"אנחנו פועלים באינטנסיביות לגייס אנשים לחתום על השעון", אמר סמנכ"ל בית החולים איכילוב, ד"ר גיל פייר. "המאבק נגמר ויש הסכמים חתומים וצריך להניח כעת בצד את כל הדעות שיש לכל אחד על השעון. בסופו של דבר יש פה חוקי עבודה, ולא ניתן להביא את המערכת לכאוס. אמנם רופאים רבים הצביעו נגד החתימה על שעון נוכחות, אבל מרבית הרופאים כלל לא השתתפו בהצבעה – ואנו מעריכים שזה מעיד על כך שהם ישתפו פעולה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה