שיתוף

השאיפה לרמה גבוהה של מחוברות עובדים לארגון הפכה בשנים האחרונות למרכיב הנמצא במקום גבוה מאוד בסדר העדיפויות של ארגונים, ויתכן שאף בראש סדר העדיפויות בכל הקשור להון האנושי.

מנהלים בכירים מודעים היטב לכך שביצועי העובדים הם משמעותית איכותיים יותר כאשר מידת המחוברות שלהם לארגון גבוהה.

הם מכירים בכך שעובדים בעלי רמת מחוברות גבוהה הם אלה שיכולים להגביר את החדשנות בארגון, את הפרודוקטיביות שלו, את הביצועים ואת התוצאות העסקיות.

למרות כל זאת, בשנים האחרונות חלה ירידה במידת המחוברות של העובדים בכל העולם.

הירידה הזאת במידת המחוברות מפחיתה את מרכזיותו של הארגון כמקום עבודה, כאשר חלק מהעובדים מעדיפים לעבוד כפרילנסרים או כעובדים במשרות חלקיות בכמה ארגונים במקביל, ויש לא מעט עובדים שאף חושבים על שינוי קריירה ושינוי כיוון מקצועי.

בשנים האחרונות עברו עובדים רבים לעבוד במסגרת מודל העבודה ההיברידי, ובארגונים רבים נוצרו חילוקי דעות בין העובדים למעסיקים לגבי מספר הימים בהם יאושר להם לעבוד מהבית. חילוקי דעות אלה אינם מועילים למידת המחוברות של העובדים לארגון.

התוצאה היא יחסי עובד מעסיק שהופכים הרבה פחות חיוביים ואף רופפים. ממחקר שערכה חברת המחקרים האמריקאית גאלופ בקרב ארגונים בארה"ב עולה, כי היו מקרים (אם כי מדובר במקרים קיצוניים), בהם המנהלים דרשו מהעובדים לחזור למקום העבודה באופן מלא (במשך כל ימות השבוע) והעובדים פשוט התעלמו מהדרישה.

בתקופה זו, כשבאופק מתקדרים ענני המיתון הכלכלי, נוצרת מידה רבה של אי ודאות לגבי עתידו של הארגון כמקום העבודה.

מדו"ח מצב העבודה העולמי של גאלופ לשנת 2022 במקומות עבודה עולה, כי עובדים שאינם מחוברים לארגון או שהם מנותקים באופן פעיל, עלו לשוק העבודה הכלל עולמי כ-7.8 טריליון דולר באובדן פרודוקטיביות. מדובר בכ-11% מהתמ"ג הכלל עולמי.

בגאלופ ערכו סקר שמנסה לחזות מה יקרה השנה למקומות העבודה, ובאילו נקודות צריכים המנהלים למקד את המאמצים.

ממסקנות הסקר עולה, כי מחוברות עובדים ממשיכה להיות קריטית למידת הפרודוקטיביות של הארגון, למורל העובדים והמנהלים, לפיתוח עובדים ולשימורם.

לדברי החוקרים, עובדים שהינם מחוברים לארגון ואשר משקיעים ומתלהבים מתפקידם וממקום העבודה, הם עובדים שמתקדמים בעקביות בארגון ואף נשארים בו זמן רב יותר לעומת עובדים שהם פחות מחוברים לארגון.

מהסקרים של גאלופ עולה, כי בתחילת השנה שעברה, צנחה מידת המחוברות של העובדים בארה"ב לשפל של שבע שנים, כאשר 32% מהעובדים היו מחוברים לארגון ומנגד, כ-17% מהעובדים חשו מותקים לחלוטין ממקום העבודה. לדברי החוקרים, השפל הזה נמשך לכל אורך שנת 2022 כאשר רמות המחוברות נותרו ללא שינוי יחסית.

במבט קדימה ל-2023 ואילך, טוענים בגאלופ, הקיפאון במידת המחוברות של העובדים מהווה את אחד האיומים הגדולים ביותר על ארגונים ואף על כלכלות שלמות.

בעבר כבר הראו המחקרים של גאלופ את הקשר ההדוק בין מידת המחוברות של העובדים לבין התוצאות העסקיות לרבות רווחיות, פרודוקטיביות, איכות שירות הלקוחות, שימור עובדים, בטיחות ורווחה.

בהיבט החיובי מציינים החוקרים של גאלופ, כי ארגונים שמשקיעים בשיפור מחוברות העובדים עברו את הסערות הללו וצלחו אותם, והגיעו לביצועים טובים יותר מהמתחרים שהעובדים שלהם פחות מחוברים לארגון.

מהמחקרים של גאלופ עולה, כי עד סוף השנה הנוכחית, צפויים מקומות העבודה למצוא את נקודת האיזון המקובלת על המעסיקים והעובדים כאחד, בכל הנוגע למספר הימים בהם העובדים עובדים מהבית.

עוד עולה מהמחקרים, כי כ-56% מהעובדים במשרה מלאה בארה"ב הם בעלי יכולת לעבוד מרחוק, וכמחצית מהעובדים הללו עובדים כעת כעובדים היברידיים. כ-20 אחוזים בלבד מהעובדים עובדים באופן מלא מהמשרד וכששה אחוזים בלבד מהעובדים שיש להם יכולת לעבוד מהבית, מעדיפים לעבוד ממקום העבודה באופן מלא (כל ימות השבוע).

לדברי החוקרים, הם מצאו כי ארגונים לוקחים בחשבון שבטווח הארוך, כ-55 אחוזים מהעובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית יעבוד על פי המודל ההיברידי, כ-22 אחוזים מהעובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית יעבדו מהבית באופן מלא וכ-23 אחוזים מהעובדים שתפקידם מאפשר להם לעבוד מהבית יעבוד באופן מלא מהמשרד.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה