בתמ"ת נערכים לאכיפת חוק דיני העבודה החדש: "קיבלנו תקנים ותקציבים"

בתמ"ת נערכים לאכיפת חוק דיני העבודה החדש: "קיבלנו תקנים ותקציבים"

ב-20 ביוני ייכנס החוק החדש לתוקפו, בליווי מוקד תלונות טלפוני לעובדים וקמפיין הסברתי למעסיקים מועדים ולעובדים. היקף הקנסות ישולש

שיתוף

מקום לאופטימיות תעסוקתית? כניסתו לתוקף ב-20 ביוני של החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה והכפלת מספר הפקחים לאכיפתו, עשויות לשלש את היקף הקנסות והדו"חות למעסיקים עבריינים.

ראש מנהל האכיפה וההסדרה של חוקי העבודה במשרד התמ"ת, יפה סולימני, מעריכה שהמשרד יטיל כ-2,000 קנסות על מעסיקים שיעברו על חוקי העבודה ביותר מ-20 מיליון שקל ויגיש יותר מ-700 כתבי אישום בבתי הדין לעבודה מדי שנה. "קיבלנו את כל התקנים והתקציבים שאנחנו צריכים. פישוט הליכי הקנסות והדו"חות והכפלת מספר הפקחים יגדילו את האכיפה משמעותית".

ב-2011, לשם ההשוואה, הושתו 614 קנסות בלבד בהיקף של 7.1 מיליון שקל ו-283 כתבי אישום.

חוק דיני העבודה המדובר יתיר לפקחי התמ"ת לאכוף גם את הסכם פנסיית החובה מ-2007, שעד כה לא נאכף בעזרת סנקציות משפטיות או קנסות מנהליים. המשמעות היא שעובדים יוכלו להתלונן כנגד מעסיקיהם במשרד התמ"ת, אשר עוברים על הסכם הפנסיה ולא מפרישים כדין ובזמן.

שינוי נוסף בחוק החדש יבוא בדמותה של הטלת אחיות על נושאי המשרה והדירקטורים של מזמין שירות הקבלן, לשמור על זכויות העובדים. מדובר אך ורק בעובדים מענפי האבטחה, הניקיון וההסעדה.

את החקיקה החדשה ילווה קמפיין הסברה שיפנה הן למעסיקים והן לעובדים שיבקשו להתלונן. במקביל ייפתח מוקד תלונות טלפוני.

 

תוספת 120 תקנים

בראיון מקיף לחדשות HRus באפריל האחרון, אמר הממונה על יחסי העבודה בתמ"ת, שלמה יצחקי: "יש נגישות רבה מאוד לבתי הדין לעבודה וכיום יש גם סמכויות לרשמים שם, מתדיינים בעניינים האלה ופותרים את סכסוכי היחיד הללו. גם עובד קטן מגיש את ה-3,000 שקלים שלו לתביעה, אם כי אני חייב לציין שלאחרונה התקבל החוק להגברת האכיפה של חוקי העבודה. עד היום הייתה אכיפה פלילית שלנו שלא התייחסה בהיבט של ההפרה עצמה. לפי החוק, שייכנס לתוקף ביוני הקרוב, יחולו עיצומים כספיים ודאגה שהעובד יקבל את מה שמגיע לו מהמעביד. החוק מטיל אחריות על מזמין שירות כמו גם על מנכ"ל תאגיד".

אבל כמו בכל מוסד ממשלתי, הביורוקרטיה תעכב או תמסמס מהלכים ויוזמות כאלו.

"אין מה לעשות", פוסק יצחקי. "במקרה הזה הביורוקרטיה תהיה מועילה".

כפי שרמז יצחקי, בחוק החדש טמונים שני שינוים עיקריים מול המצב כיום. האחד הוא ביכולתו של התמ"ת להטיל קנסות מנהליים במקרים של הפרת חוקי עבודה. בכך למעשה המשרד לא יוגבל להליכים פליליים שגוזלים זמן רב ודורשים הוכחות מוצקות יותר מאשר בהליך משפטי מנהלי.

בנוסף, מספר הפקחים, עורכי הדין והצוות המנהלי לאכיפה יגדל ב-120 תקנים, וזאת בהתאם לסיכום בין ההסתדרות לאוצר כחלק מהסכם עובדי הקבלן. כיום ממונים על האכיפה 102 עובדים במשרה מלאה ו-107 סטודנטים. 60 נוספים יצטרפו עד סוף 2012 ו-60 אחרים בשנה שלאחריה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה